Už januárová detroitská premiéra nového kupé SUV GLE Coupé odštartovala zmenu označovania nových Mercedesov. A tak je len logické, že aj modernizovaná trieda M, ktorá sa budúci týždeň predstaví v New Yorku, bude niesť ako druhá v poradí nový názov. Populárne stuttgartské SUV vyrábané v troch generáciách od roku 1997 ponesie označenie GLE. Pričom menšie GLK sa zmení na GLC a väčšie GL na GLS. Inovácia GLE sa dotkla prakticky všetkých oblastí od dizajnu exteriéru, cez interiér až po techniku, kde je najväčšou novinkou plug-in hybrid.
Facelift, ktorý prichádza po štyroch rokoch, priniesol GLE úplne novú prednú masku s veľkou centrálnou hviezdou a dvojicou dvojitých robustných lamiel. Zmenili sa aj svetlá, ktoré sa podľa vzoru triedy S a C „zahrýzajú“ do masky. Za príplatok môžu byť vybavené LED technológiou pre všetky typy svietenia, vrátane denných diód, ktoré sa z nárazníka presťahovali priamo do modulu reflektorov. Nový je aj športovo tvarovaný nárazník, blatníky a bohatšie modelovaná predná kapota. Vzadu nájdeme efektnejšiu grafiku svetiel a taktiež nový nárazník. Zmenami prešli aj lakované prahy či dizajn diskov kolies.
Štylistické úpravy GLE nepochybne pomohli, keďže tretia generácia pôsobila najmä z dôvodu extrémneho dôrazu na aerodynamiku príliš uhladeným dojmom. Podstatne atraktívnejší je aj interiér. Ten si požičal palubnú dosku z nového GLE Coupé, čo znamená príchod voľne stojaceho 7-palcového centrálneho displeja, ale aj oblejšie a citlivejšie zakomponované prieduchy klimatizácie do stredovej konzoly a palubnej dosky. Úplne nový je trojramenný volant, ovládač rozhrania Command s touchpadom na stredovom tuneli a kruhový ovládač jazdných režimov Dynamic Select.
Ten konečne kombinuje nastavenia činnosti jednotlivých systémov vozidla, ako podvozku, motora, prevodovky, riadenia či trakčných systémov do jediného centrálneho prvku. Na výber je šesť módov. Comfort, Sport, Slippery, Off-road a Individual, doplní verzie vybavené paketom Off-Road Engineering šiesty mód Off-road Plus. Vo výbave pribudli prvky ako Crosswind Assist pre stabilizáciu pri bočnom vetre a Eco štart-stop systém. K dispozícii budú všetky súčasné bezpečnostné asistenty vrátane udržiavania v jazdnom pruhu, nočné videnie alebo asistent pre jazdu v kolónach. Pre náročných bude naďalej v ponuke športový balíček AMG Line s exteriérovými aj interiérovými doplnkami.
Ponuka motorov sa prakticky nemení. Pre bežné verzie GLE sú určené dva benzínové a dva dieselové agregáty. Mercedes však uvádza, že priemerná spotreba klesla až o 17 %. Základom je 4-valcový diesel 250d s nezmeneným výkonom 150 kW a nad ním trojlitrový 6-valec 350d s výkonom 190 kW. Oba štandardne kombinované s novou 9-stupňovou prevodovkou 9G-Tronic s vylepšeným hydrodynamickým meničom s účinnosťou až 92 %. O úsporu paliva na úrovni 9 % sa stará nová elektronika vstrekovania, ktorá umožňuje individuálne riadenie procesu spaľovania pre každý valec, optimalizované turbodúchadlo a nové olejové čerpadlo s variabilným prietokom.
Benzínové motory zastupuje dvakrát preplňovaný 3-litrový 6-valec pre verziu GLE 400 ( 245 kW) a väčší 4,7-litrový 8-valec pre GLE 500 s výkonom zvýšeným z 300 na 320 kW. O prevodovkách sa v súvislosti s benzínovými verziami Mercedes zatiaľ nevyjadruje, no podľa vzoru GLE Coupé je zrejmé, že minimálne GLE 400 dostane 9-stupňový automat. Až na základný diesel 250d budú všetky ostatné modifikácie vybavené štandardne systémom pohonu oboch náprav 4Matic s novou uzávierkou medzinápravového diferenciálu.
A potom tu máme dve ostré verzie AMG 63 4Matic a 63 S 4Matic s dvakrát preplňovanými 5,5-litrovými 8-valcami. Výkon „slabšieho“ z nich stúpol z 386 až na 410 kW. Nová verzia S však pridáva ďalších 20 kilowattov k dobru. Na stovku tak GLE šprintuje v kombinácii so 7-stupňovým automatom 7G-Tronic za neuveriteľných 4,3, respektíve 4,2 sekundy. Najväčšou novinkou v ponuke je plug-in hybrid s označením GLE 500e 4Matic, ktorý kombinuje trojlitrový 6-valec z GLE 400 (245 kW) a elektromotor (85 kW) integrovaný do sedemstupňovej automatickej prevodovky.
Celkový výkon sústavy je naladený na 325 kW, takže ponúka dynamiku 8-valca pri priemernej spotrebe len 3,3 litra benzínu na 100 km. Zásoba li-ion akumulátorov s kapacitou 8,8 kWh dokáže totiž zabezpečiť čisto elektrický dojazd do vzdialenosti 30 kilometrov. Limitom je maximálna rýchlosť 130 km/h. Systém pracuje okrem elektrického módu E-Mode aj v režime Hybrid, E-Save pre udržanie zásoby elektrickej energie na dobu, keď ju bude chcieť vodič využiť, a režime Charge, kedy sa batérie dobíjajú pomocou benzínového motora. Dobu dobitia batérií Mercedes neprezradil.
Ceny oznámené ešte neboli, napokon, novinka bude mať európsku premiéru až na jeseň vo Frankfurte nad Mohanom. To bude aj čas, keď sa nové GLE dostane do predaja. Vyrábať ho budú naďalej v USA v závode Tuscaloos v štáte Alabama.
Zverejnené technické údaje
Verzia | 400 4Matic | 500 Matic | 250d | 350d 4Matic | 500e 4Matic |
---|---|---|---|---|---|
Zdvihový objem (ccm) | 2 996 | 4 663 | 2 143 | 2 987 | 2 996 |
Počet valcov/ventilov | V6/24 | V8/32 | 4/16 | V6/24 | V6/2 |
Max. výkon (kW) | 245 | 320 | 150 | 190 | 325 |
Max. krút. moment (Nm.) | 480 | 700 | – | 620 | 650 |
Prevodovka | 9G-Tronic | – | 9G-Tronic | 9G-Tronic | 7G-Tronic |
Spotreba na 100 km (l) | 8,8 | – | 5,4 | 6,4 | 3,3 |
Zverejnené technické údaje
Verzia | 63 4Matic | 63 S 4Matic |
---|---|---|
Zdvihový objem (ccm) | 5 461 | 5 461 |
Počet valcov/ventilov | V8/32 | V8/32 |
Max. výkon (kW/ot.) | 410/5 750 | 430/5 500 |
Max. krút. moment (Nm/ot.) | 700/1 750 | 760/1 750 |
Prevodovka | 7G-Tronic | 7G-Tronic |
0 – 100 km/h (s) | 4,3 | 4,2 |
Max. rýchlosť (km/h) | 250 | 250 |