Svetu automobilového priemyslu vládne unifikácia. To, čo zákazník nevidí, môže byť rovnaké. Znižuje to náklady a uľahčuje logistiku. Už dávno na to prišiel koncern VW, ktorý v závere deväťdesiatych rokov zaviedol podvozkové platformy, spoločné prakticky pre všetky koncernové značky. A spolu s Golfom VII prišiel v roku 2011 už s ich druhou generáciou. Tá pre autá nižšej strednej a strednej triedy má napríklad názov MQB. Nasledovali ďalšie koncerny. Francúzske PSA predstavilo modulárnu platformu EMP2, Renault s Nissanom CMF a Jaguar s Land Roverom iQ(Al). A tak by sme mohli ísť ďalej.
Paradoxom, je že najväčší svetový výrobca áut, japonská Toyota, platformy v takom rozsahu zatiaľ nepoužila. To sa má však zmeniť. Ešte tento rok predstaví prvý model postavený na novej platforme označenej ako TNGA (Toyota New Global Architecture). Zmena bude radikálna. Do roku 2020 má na nej stáť až 50 % všetkých jej modelov. Pôjde o platformu s priečne uloženými motormi a predným náhonom, ktorá samozrejme počíta aj so zástavbou hybridného pohonu. Po nej bude nasledovať väčšia platforma pre luxusné modely a štvorkolky, a malá pre sféru subkompaktných áut.

Toyota si od tohto kroku sľubuje výraznú úsporu nákladov, a to tak vo výrobe, ako aj vo vývoji. V súčasnosti totiž používa až 100 platforiem a približne 800 rôznych konfigurácií pohonov. Príchod platformy bude znamenať až 40 % zníženie investícií do nových áut v porovnaní s tými, ktoré potrebovala do vývoja a výroby v roku 2008. Obdivuhodné pritom je, že Toyota aj tak patrila efektivitou na absolútnu špičku. Teraz bude pravdepodobne nedostižná. Až tri štvrtiny z ušetrených prostriedkov mieni pritom investovať do dizajnu a nových technológií. Napríklad aj do autonómneho riadenia.
Z prechodu na platformy však budú mať úžitok aj samotní zákazníci. Nová architektúra prinesie totiž nižšiu hmotnosť a tým aj nižšiu spotrebu. Spolu s novými agregátmi a efektívnejšími prevodovkami, vrátane CVT, má klesnúť apetít nových modelov o celú štvrtinu a v prípade hybridov o 15 percent. Tuhosť karosérií pritom vzrastie od 30 do 65 %, čo bude znamenať lepšiu ovládateľnosť a vyššiu bezpečnosť. Viac sa dozvieme ešte tento rok. Prvý model na novej platforme by sa mal totiž ukázať na jeseň vo Frankfurte nad Mohanom. Stále je však záhadou, o ktorý pôjde.
Najpravdepodobnejším scenárom je nový Prius, keďže Auris či Corolla sú ešte príliš mladé a, navyše, majú za sebou čerstvý facelift. S novým Avensisom sa už nepočíta. Prius by bol ideálny. Je to globálny model, známy vďaka hybridnému pohonu na celom svete a teda ja dokonalým „promo“ nosič nových technológií.