Freightliner SuperTruck: Spotreba len 19,3 litra na 100 km

Aerodynamicky optimalizovaný kamión tradičného amerického výrobcu nie je žiadne sci-fi. Má blízko do série.

06.04.2015 07:00
Freightliner SuperTruck Concept - 2015 Foto:
Aerodynamická optimalizácia zasiahla najmä prednú časť s uzatvárateľnými lamelami chladiča a zakrytý podvozok.
debata (8)

Výrobcovia kamiónov aj cestní dopravcovia veľmi dobre vedia, aké obrovské rezervy v aerodynamike majú súčasné ťahače a návesy. Zaujíma ich to najmä z dôvodu nákladov. Špičková aerodynamika by totiž dokázala znížiť spotrebu súprav aj o 25 %. A to je pri miliónoch kilometrov, ktoré kamióny ročne najazdia, obrovská úspora. Z času na čas sa preto objavia pokusy o ich aerodynamickú optimalizáciu. Zväčša však neprežijú fázu konceptu.

Niektoré sú futuristické, napríklad v podaní švajčiarskeho dizajnéra Luigiho Colaniho či obchodnej siete Walmart, ktorá sa zapojila do vývoja trucku budúcnosti Walmart Wave, poháňaného plynovou turbínou a elektromotormi, iné, napríklad z dielne nemeckého MAN-u, ostávajú viac pri zemi. Z tejto kategórie je aj najnovší aerodynamický počin tradičného amerického výrobcu truckov Freightliner.

Aerodynamické úpravy sa pritom podarilo... Foto: Freightliner
Freightliner SuperTruck Concept - 2015 Aerodynamické úpravy sa pritom podarilo realizovať na formáte, ktorý nepresahuje povolenú dĺžku súprav.

Výsledok s názvom Freightliner SuperTruck predstavil na výstave úžitkových vozidiel Mid-America Trucking Show. Je to už tretia evolučná fáza projektu, ktorá prichádza po dvoch štúdiách z rokov 2009 a 2012. A zo všetkých je najbližšie k realite. Ide o pomerne jednoduché, ale účinné riešenie, ktoré by nemuselo mať problémy s legislatívou. Tá totiž podmieňuje napríklad maximálnu dĺžku súprav, čo stojí práve proti aerodynamickým vlastnostiam úžitkových vozidiel.

Tie by potrebovali pri zachovaní súčasnej ložnej plochy návesov a priestorového komfortu v kabínach aspoň mierne predĺženie povolenej dĺžky súprav. SuperTruck preto pracuje s formátom, ktorý nepresahuje súčasné štandardy, no napriek tomu sa môže pochváliť slušnými výsledkami v znížení palivovej spotreby. Evidentná je najmä zlepšená aerodynamika použitím aerodynamického „nosa“, minimalizáciou medzery medzi ťahačom a návesom, ale aj zakrytím kolies.

O luxus na palube nie je núdza. Zariadenie je... Foto: Freightliner
Freightliner SuperTruck Concept - 2015 O luxus na palube nie je núdza. Zariadenie je mierne futuristické.

K radikálnejším úpravám patrí podvozok, ktorý upravuje svetlú výšku na základe rýchlosti. Na skúšobnej jazde, ktorá merala 502 km a viedla diaľnicou Texas Intersate 35, dosiahla súprava poháňaná 10,7-litrovým motorom (287 kW, 2 573 Nm) priemernú spotrebu len 19,3 litra nafty na 100 km. Pritom bola jej priemerná rýchlosť 65 míľ za hodinu, teda 105 km/h. Pri efektivite jazdy pomohla aj navigácia a systém monitorovania tlaku v pneumatikách, ktorý je pre ekonomiku jazdy veľmi dôležitý.

Stále však ide o len koncept. Najväčší problém aerodynamických kamiónov spočíva totiž v tom, že dobrá aerodynamika potrebuje aerodynamický ťahač aj aerodynamicky prispôsobený náves. V dnešnom svete nákladnej dopravy, kde vládne tvrdá konkurencia, si však nemôžu dopravcovia dovoliť takýto luxus. Ťahače musia byť flexibilné a ťahať to, čo je práve potrebné, bez ohľadu na to, či je tovar uložený v klasickom návese.

Freightliner SuperTruck Concept - 2015
Freightliner SuperTruck Concept - 2015
+3Freightliner SuperTruck Concept - 2015

© Autorské práva vyhradené

8 debata chyba
Viac na túto tému: #Concept #koncept #kamión #kamiónová preprava #Freightliner #Mid-America Trucking Show
Články podľa značiek