
Lexus RX uzrel svetlo sveta v roku 1998. A okamžite zaznamenal obrovský úspech. Odvtedy je najpredávanejším modelom značky. V jej 26-ročnej histórii pripadá až 30 % všetkých predaných Lexusov práve na RX. Nie div, že aj na štvrtej generácii, ktorá debutovala pred pár dňami v New Yorku, si dal Lexus záležať. Zmeny nie sú rozhodne len evolučné. Vidieť to už na dramatických zmenách dizajnu. Ten sa vyznačuje doteraz najostrejšími líniami, aké sa kedy na RX objavili. Inšpirované sú v mnohom menším a mladším SUV NX.

Obrovská predná maska dostala výrazný chrómový lem a agresívny výplet, zvlášť vo verzii F-Sport. Diódové predné reflektory s grafikou v tvare písmena L majú tri zdroje svetla. Na LED diódy spoliehajú aj ostro rezané hmlovky a delené zadné svetlá doplnené o svetlovodivé trubice DLR. Bočný profil s úhľadnou líniou strechy narušujú opäť výrazné prelisy na podbehoch a v oblasti blatníkov. Úplnou novinkou je však futuristický, čiastočne zatmavený zadný stĺpik, vytvárajúci dojem plávajúcej strechy.

Zväčšili sa aj samotné rozmery. Na rázvore náprav pribudlo 50 a na dĺžke karosérie až 120 mm. Nové RX je tiež o 10 mm širšie a o päť vyššie. Celé to uzatvárajú štandardne dodávané obrovské 20-palcové disky kolies. Zlepšená aerodynamika prispieva k redukcii vztlaku, a teda aj lepšej stabilite pri vyšších rýchlostiach. Lexus sa tiež pýši, že nové RX má vyššiu tuhosť karosérie. O koľko, však neprezradil. Verzia F Sport sa líši kosoštvorcovým výpletom prednej masky, nižšie situovaným stredovým segmentom zadného nárazníka a špecifickým dizajnom diskov. Nechýbajú ani plakety F Sport.

Väčší rázvor znamená priestrannejší interiér, čo majú pocítiť najmä cestujúci vzadu. Dizajn nijako nezaostáva za futuristickým exteriérom. Palubná doska je osadená 12,3-palcovým voľne stojacim displejom multimediálneho rozhrania a prístrojový panel dopĺňa veľký head-up displej. Všade vládnu prémiové materiály vrátane drevených dekorácii opracovaných laserom. Lexus tiež zásadne prekopal ergonómiu. Vidieť to na presunutí radiacej páky zo stredovej konzoly na stredový tunel. K novým luxusným prvkom na palube patria zadné vyhrievané a elektricky sklápateľné sedadlá.

Naďalej bude k dispozícii obrovská panoramatická strecha. Posun badať aj v bezpečnosti. Podobne ako pri Toyotách, aj tu zavádza Lexus nový asistenčný balík Lexus Safety System+, obsahujúci autonómne brzdy, reagujúce vďaka radaru a stereokamere na autá aj chodcov, a tiež radarový tempomat. Varovanie pred opustením jazdného prúdu možno doplniť systémom pre udržiavanie v jazdnom prúde a automatické prepínanie diaľkových svetiel zas o adaptívne funkcie. Za príplatok bude tiež monitorovanie slepého uhla zrkadiel.

RX príde na trh s dvoma druhmi pohonu. Základom je 3,5-litrový benzínový 6-valec pre verziu RX 350 s výkonom 221 kW, 8-stupňovou automatickou prevodovkou a stálym pohonom oboch náprav. Druhou alternatívou je hybrid RX 450h, ktorý kombinuje ten istý agregát, ale pracujúci v Atkinsonovom cykle, s kontinuálnou prevodovkou a dvojicou elektromotorov, z toho jedným na zadnej náprave. Kombinovaný výkon sústavy by mal ostať na podobnej úrovni, teda okolo 300 koní, no s výrazne nižšou spotrebou paliva. Prevádzkové parametre však Lexus zatiaľ nezverejnil.

Jazdným vlastnostiam má prospieť kompletne zosilnený podvozok a systém integrovaného riadenia dynamiky VDIM, ktorý reguluje trakčné systémy a činnosť bŕzd v záujme lepšej stability a udržania vozidla vo zvolenej stope. Základná konštrukcia podvozku sa však príliš nemení. Vpredu nájdeme opäť tlmičové vzpery McPherson a vzadu dvojité lichobežníkové závesy. Európski konkurenti sú na tom teda o niečo lepšie.
RX však pomôžu adaptívne tlmiče AVS meniace tuhosť pruženia a eliminujúce náklony karosérie. Verzia F Sport dostane okrem nich navyše aktívne stabilizátory. Voličom jazdných režimov môže potom vodič okrem štandardných nastavení Eco, Normal a Sport S vybrať aj vyslovene športový mód Sport S+. Športový paket F Sport bude dostupný pre obe motorizácie. S dieselovou verziou Lexus ani do budúcnosti nepočíta. Novinka zamieri pred koncom roka najprv na kľúčový americký trh. Európa príde na rad až v priebehu roka 2016.
Porovnanie rozmerov
Model | Lexus RX IV | Lexus RX III | Rozdiel |
---|---|---|---|
Dĺžka (mm) | 4 890 | 4 770 | + 120 |
Šírka (mm) | 1 895 | 1 885 | + 10 |
Výška (mm) | 1 690 | 1 685 | + 5 |
Rázvor náprav (mm) | 2 790 | 2 740 | + 50 |
Rozchod vpredu/vzadu | 1640/1 630 | 1 630/1 620 | +10/+10 |