
Citroën je nadšený z predajov nového Cactusu. Za necelý rok od uvedenia si našiel už viac ako 60¤000 zákazníkov. Podobnú filozofiu sa preto snaží uplatniť aj pri vývoji väčšieho modelu, tentoraz SUV. Zatiaľ má podobu čínskeho konceptu Aircross, ktorý sa predstavuje na autosalóne v Šanghaji. Miesto premiéry nie je náhodné. V Číne predá francúzska automobilka až 25¤% produkcie, takže je pre ňu trhom číslo jeden. Napokon v minulých rokoch tu debutovalo viacero štúdií Citroënu od vlaňajšieho sedanu DS 5LS R cez crossover CX-R až po SUV Citroën DS Wild Rubis či luxusnú limuzínu Metropolis Concept.

Novinkou nie je ani samotný názov. Prívlastok Aircross nesie totiž už malý crossover z C3 Picassa a tiež sériové SUV Citroën C4 Aircross vyrábané na platforme Mitsubishi ASX. Možno práve to je znamením, kam čínskym konceptom automobilka mieri. Rozmermi na to určite má. Na dĺžku meria Aircross takmer 4,6, na šírku 2,1 a na výšku 1¤730 mm. V porovnaní s francúzsko-japonským SUV je teda dokonca o 30 cm dlhší. A to platí aj o rázvore, ktorý sa natiahol až na 2,8 metra, teda o 11 centimetrov. Skôr to teda vyzerá na ešte väčší model v triede, kde figurujú Mitsubishi Outlander, Hyundai Santa Fe alebo Kia Sorento.

Aircross Concept je však iný. Dizajn je jasne inšpirovaný minimalizmom Cactusu. Citroën tvrdí, že Aircross má pôsobiť sympaticky a priateľsky. Má jasne odčlenený pontón karosérie od kabíny s plávajúcou strechou. O tento efekt sa stará nerušený pás okien a zatmavené stĺpiky. Vzduchové ochranné „vankúše“ Airbump nahradili odolné nárazníkové a prahové moduly Alloy Bump, tvorené hliníkovým sendvičom a gumou. Aerodynamické prvky, napríklad hliníkový lem prednej masky, prieduchy zapracované do plastových blatníkov, originálny lem zadných bočných okine či nožičky spätných zrkadiel zas Citroën nazýva Air Sign.

Koncept lakovaný vo výraznej červeno-oranžovej farbe stojí na monumentálnych 22-palcových diskoch kolies, vďaka ktorým účinne maskuje svoju veľkosť. Pneumatiky s profilom 275/45 R 22 „vyrezal“ pre Aircross priamo nemecký Continental. Invencia nechýba ani interiéru. Vstup doň zabezpečuje štvorica dverí, ktorých zadné sa otvárajú proti smeru jazdy. Nezavadzia ani stredový stĺpik. Kabína je určená štyrom cestujúcim v samostatných a veľmi robustných sedadlách. V „ušiach“ opierok sa ukrývajú reproduktory a mikrofóny. To umožňuje jednak individuálne počúvanie hudby v takzvanej „zvukovej bubline“, ale aj ľahšiu komunikáciu medzi členmi posádky.

Digitálnu auru posilňuje nielen hed-up displej, ale aj dva 12-palcové monitory na palubnej doske s „pixelovou“ grafikou. Kým ten pred vodičom má funkciu prístrojového panela, druhý, ktorý je posuvný od stredovej konzoly až po pravý prieduch ventilácie, hrá úlohu multimediálneho rozhrania. Samozrejmosťou je konektivita so smatfónmi a prístup na internet. Ďalšou vychytávkou sú otočné kamery v rámoch dverí, ktorými môžete nakrúcať vašu cestu a výsledným obrazom alebo albumom sa hneď pochváliť na sociálnych sieťach. Motív cestovnej batožiny z Cactusu rozvíja Aircross koženými pásmi vo funkcii strešných rukovätí či koženými držiakmi nápojov.

Pod kapotou je, ako inak, plug-in hybridná technika. V podstate ide o systém prevzatý z modelu DS5 HYbrid4, doplnený o väčšiu zásobu li-ion akumulátorov. Diesel však nahrádza preplňovaný benzínový 4-valec 1,6 THP s výkonom 160 kW a krútiacim momentom 275 Nm. Zadnú nápravu dostal na starosti elektromotor s výkonom ďalších 70 kW a krútiacim momentom 200 Nm. To prináša Aircrossu nielen elektrickú „štvorkolku“, ale aj mimoriadny spoločný výkon 230 kW, ktorý dokáže štúdiu pomocou funkcie Boost vystreliť na stovku za 4,5 sekundy! A potom je tu ekologický rozmer. Kapacita batérií, ktorú odhadujeme na približne 10 kWh, má Aircrosu stačiť na čisto elektrický dojazd 50 km.
Aj preto automobilka udáva spotrebu z ríše snov na úrovni len 1,7 litra benzínu na 100 km. Nabíjanie akumulátorov má trvať z domácej siete (16 A) približne 3,5 hodiny. O budúcnosti štúdie však Citroën nič neprezradil. Okrem konceptu CX-R sa zatiaľ žiaden z nich nepretavil do série. Uvidíme, Aircros bude možno výnimkou, aj keď v o čosi menej extravagantnej forme. Nie je však na ňom nič, čo by bránilo výrobe. A navyše Cactus Citroënu ukázal, kde je jeho sila. Pokračovať týmto smerom by bolo bezpochyby správnym rozhodnutím.
Rozmery
Dĺžka (mm) | 4 580 |
---|---|
Šírka (mm) | 2 100 |
Výška (mm) | 1 730 |
Rázvor náprav (mm) | 2 800 |
Technické údaje
Motor | 1,6 THP + elektromotor |
---|---|
Max. výkon (kW) | 160 + 70 |
Max. krút. moment (Nm) | 275 + 200 |
0 – 100 km/h (s) | 4,5 |
Elektrický dojazd (km) | 50 |
Spotreba na 100 km (l) | 1,7 |