Škoda R200: Ikonické 'Erko' ožíva. Ale za 255 000 eur? To snáď nie!

Už koncom roka 2013 rozčeril český dizajnér Peter Novague vody zámerom priviesť legendárnu Škodu 110 R opäť k životu. A to pomocou techniky Audi R8. Za ten čas projekt pokročil do štádia prototypu. Ideovo však ide o úplný nezmysel.

19.04.2015 07:00
debata (14)
Tvary karosérie oživujú spomienky na legendárnu... Foto: Novague
Škoda R200 Non-Fiction Tvary karosérie oživujú spomienky na legendárnu Škodu 110 R, ale aj jej športovú verziu 130 RS. Predné svetlá pochádzajú z limuzíny Bentley Mulsanne.

Kupé 110 R, vyrábané v rokoch 1970 až 1980, patrí k absolútnym ikonám českej Škody a k jednému z najkrajších áut bývalého východného bloku vôbec. V podobe špeciálu 130 RS sa preslávilo aj na tratiach rely, kde si zaknihovalo víťazstvo v majstrovstvách cestovných vozidiel. Jeho veľkolepú športovú kariéru dokázala prekonať až po tridsiatich rokoch Fabia S2000. A hoci ide o dávnu históriu, mnohým nedá legendárne kupé spávať ani dnes. Medzi nimi aj českému dizajnérovi Petrovi Novákovi, ktorý si nechá hovoriť Novague.

Už roku 2008 odštartoval projekt reinkarnácie „erky“ pomocou platformy Audi A8 a koncom roka 2013 ukázal prvé počítačové ilustrácie. Dnes je však na svete skutočný prototyp. Má názov Škoda R200 Non-Fiction a premiéru zažíva v pražskej galérii DOX, kde bude vystavený až do 11. mája. Samozrejme, so Škodou nemá projekt nič spoločné a vlastne ani techniku. Ide o prezlečený ingolstadský superšport Audi R8, ktorý vyvoláva asociácie s boleslavským originálom zo sedemdesiatych ro­kov.

Typické zadné vertikálne rebrovanie dopĺňajú... Foto: Novague
Škoda R200 Non-Fiction Typické zadné vertikálne rebrovanie dopĺňajú reflektory z Lamborghini Gallardo.

Použiť základy Audi R8 nie je zlý nápad. V strede uložený motor totiž čiastočne ladí s tradíciou koncepcie „všetko vzadu“ pôvodnej Škody 110 R. Tentoraz však rozhodne nejde o skromný 4-valec, ale poriadne nadupaný 8-valcový motor 4,8 V8 vyladený na 316 kilowattov. Tie posiela cez 6-stupňovú manuálnu prevodovku na obe nápravy. To všetko je zabalené v efektnom retro kabáte. Podľa autora nie je samotná prestavba extrémne náročná. Uľahčuje ju štruktúra karosérie s nosným rámom, na ktorý je možné upevniť karbónové dielce.

Nových panelov používa R200 Non-Fiction len deväť. Realistickosť projektu dokladuje aj využitie dostupných dielcov. Pri pozornom pohľade odhalíte predné svetlá z ultraluxusnej limuzíny Bentley Mulsanne a zadné z kupé Lamborghini Gallardo. Čuduj sa svete, aj tie celkom dobre ladia s pôvodnou predlohou. Od nej si novodobé R požičalo aj oranžový lak karosérie a typické vertikálne rebrovanie na zadnom čele. Zo športovej verzie 130 RS zas pochádzajú ďalšie paralely, napríklad tvar zadnej kapoty, bočné sacie otvory či prelisy na prednej kapote.

Interiér je kompilátom rôznych koncernových... Foto: DOX
Škoda R200 Non-Fiction Interiér je kompilátom rôznych koncernových dielcov od Audi až po Škodu.

Po výstavnom debute čakajú prototyp ostré skúšky na okruhu. Zatiaľ sa počíta s maximálkou 250 km/h, pochopiteľne, z dôvodu obmedzenia dodávky paliva, keďže sériové Audi R8 nemá problém atakovať tristovku. Bližšie dynamické špecifikácie známe zatiaľ nie sú. Vieme len rozmery. Škoda R200 je dlhá 4 400, široká 2 000 a vysoká 1 300 mm. Ak však pôjde všetko tak, ako má, spustí Novague výrobu 30-kusovej série. Rozhodne to však nebude lacná hračka. Každý exemplár vyjde potenciálnych zákazníkov na sedem miliónov českých korún, teda približne 255 000 eur!

To je dostatočne vysoká suma na to, aby preverila, či je nostalgia za touto viac-menej lokálnou legendou naozaj taká silná, alebo ide o scestný podnikateľský plán „uleteného“ automobilového nadšenca. Odpoveď na otázku, kto si bude chcieť dať prestavať Audi R8 na Škodu, a to v cene dvoch ingolstadtských originálov alebo prakticky akéhokoľvek superšportu od Ferrari, Porsche alebo Lamborghini, sa totiž hľadá naozaj len veľmi ťažko. Navyše, Škoda 110 R nebola nikdy superšport, takže R200 vlastne nie je ani jej ideovým potomkom. Možno by pokojne stačila lacnejšia platforma Porsche Boxter so 6-valcom.

Škoda R200 Non-Fiction
Škoda R200 Non-Fiction
+9Škoda R200 Non-Fiction

© Autorské práva vyhradené

14 debata chyba
Viac na túto tému: #Škoda 110 R #Škoda 130 RS #Peter Novague #Škoda R200 #galéria DOX
Články podľa značiek