Nórsko chcelo byť celosvetovým lídrom v oblasti elektrickej mobility. A aj sa mu to podarilo. Štátna podpora predaja elektrických áut, ktorú zaviedlo v roku 2012, zabrala na zákazníkov na toľko, že Nissan Leaf, alebo Tesla S sa pravidelne objavujú na prvých priečkach tamojších predajov. Ich majitelia nemusia platiť DPH, neplatia cestnú daň ani poplatky za diaľnice, „tankujú“ a parkujú zväčša zadarmo a tiež môžu využívať jazdné prúdy pre verejnú dopravu. Kúpa elektromobilu je teda v tejto krajine v kontexte vysokých daní pre autá s konvenčným pohonom mimoriadne výhodná.
Lenže elektromobily sa začali v Nórsku množiť viac, než sa pôvodne predpokladalo. Len minulý mesiac predstavovali elektrické a plug-in hybridné autá 26,5 % z celkových registrácií nových vozidiel. Pre elektromobily sa rozhodlo 3 391 a pre plug-in hybridy 357 zákazníkov. Pôvodne nórska vláda predpokladala, že súčasný systém dotácií ponechá až do roku 2017, keď sa malo na nórskych cestách objaviť 50 000 áut poháňaných elektrickou energiou. Lenže tento počet dosiahlo Nórsko už koncom apríla, teda takmer o dva roky skôr. A nie je to zadarmo. Dotácie elektrickej mobility znamenajú pre nórsky rozpočet stratu štyroch miliárd korún ročne, teda približne 470 miliónov eur.
Ak by predaj elektromobilov rástol v krajine týmto tempom, suma sa vyšplhá k ešte vyšším číslam. A to si dobre uvedomujú aj nórski politici, zvlášť v čase, keď sa do parlamentu chystá štátny rozpočet na budúci rok. Elektromobily sa tak v Nórsku dostávajú na pretras a je vysoký predpoklad, že obmedzenie dotácií, najmä výnimka na DPH, sa podpíše na strate záujmu o autá, ktoré by nemali za normálnych okolností šancu na masovejší úspech. Myslí si to aj socialista Amid Raja, ktorý tvrdí, že ak elektromobily zdražejú o 50 %, ľudia ich prestanú kupovať.
Je preto proti, podobne ako Heikki Holmas, ktorý na konto elektromobilov povedal: „Nórsko musí uskutočniť elektrickú revolúciu v doprave a nie zatiahnuť ručnú brzdu uprostred cesty. Benefity musia byť zachované, aby bolo stále výhodnejšie vybrať si v tej istej triede elektromobil než auto s konvenčným pohonom.“ Naopak, predstaviteľ strany Progress tvrdí, že znovuzavedenie DPH pre elektromobily by bolo pre nórsky rozpočet prínosom. Medzi zachovaním a zrušením dotácií existuje aj stredná cesta. Linda Hofstadtová je napríklad za zachovanie výnimky DPH, ale za zrušenie iných benefitov v oblasti parkovania či dobíjania zadarmo. Je teda zrejmé, že elektromobily to zatiaľ v Nórsku vyhraté nemajú.
Podobne ako v iných krajinách, ktoré zatiaľ elektrickú mobilitu štedro dotujú z daní bežných motoristov, napríklad v Holandsku. Každá minca má teda dve strany. To si už dávno uvedomuje aj najväčšia európska automobilová veľmoc Nemecko, ktorého postoj k podpore elektromobilov je už dlhé roky veľmi opatrný.