Diesel v kombinácii s automatickou prevodovkou nebola nikdy obľúbená japonská kombinácia. Kým však Toyota či Honda svoj odpor k tomuto európskemu špecifiku prelomili už pred pár rokmi, Subaru nechalo svojich priaznivcov čakať až do toho aktuálneho. Ako prvý prišiel s „naftovým automatom“ nový Outback a v tesnom závese aj vynovený Forester modelového roku 2015. Čakanie sa však oplatilo. Ako totiž býva pri Subaru zvykom, zvolilo si odlišnú cestu – naftový boxer 2,0 D (108 kW) spárovalo s prevodovkou CVT Lineartronic.
Ide o riešenie známe z benzínových verzií 2,0 i a 2,0 XT. Zvláštnosťou je, že hoci ide o „variátor“, prevodovka má predvolené konštantné prevodové pomery a tak sa správa, akoby išlo o klasický automat. Kým však v benzínom XT je prevodových stupňov v závislosti od zvoleného režimu IS-Drive šesť alebo osem, diesel pracuje štandardne so siedmimi stupňami. Spolu s automatom prichádza aj trakčný systém X-Mode, ktorý zlepšuje jazdné vlastnosti Foresteru v teréne, a zároveň je kombinovaný s kontrolou zjazdu DHA.
Subaru udáva v tejto verzii priemernú spotrebu 6,1 litra nafty na 100 km, čo je len o dve deci viac v porovnaní s verziou vybavenou 6-stupňovým manuálom. Bonusom je však zlepšenie dynamiky. Kým manuálny Forester s boxer-dieselom zrýchľuje na stovku za 9,9 sekundy, s automatom to zvládne o dve desatiny rýchlejšie. V porovnaní s Foresterom pred modernizáciou ide o zlepšenie dokonca až o 0,4 sekundy. Dieselová verzia totiž podstúpila aj ďalšie zmeny súvisiace so samotnou pohonnou jednotkou.
Výkon 108 kW a krútiaci moment 350 Nm sa síce nezmenili, ale máme tu inovované priame vstrekovanie paliva common rail, revidované turbodúchadlo, účinnejší medzichladič stlačeného vzduchu a oleja či výkonnejšie žeraviace sviečky, ktoré majú uľahčiť studený štart. Subaru tiež sľubuje nižšiu hlučnosť a potlačenie vibrácií, a to najmä vďaka lepšej izolácii prevodovky. Okrem zmien pod kapotou sa úpravy dotkli aj interiéru. Nie však v takom rozsahu.
Mierne prepracovaná bola stredová konzola s novým 7-palcovým dotykovým rozhraním, ktoré nahradilo pôvodný displej. Slúži potrebám navigácie aj cúvacej kamery. Cúvacích senzorov sme sa však stále nedočkali. Na čoraz viac dát, ktoré nosíme vo svojich mobilných telefónoch či tabletoch, zareagovalo Subaru dvoma USB portami a pridalo tiež hlasové ovládanie. Pocit kvality zvyšujú nové druhy obkladových materiálov a dekorácií, napríklad hliník a klavírna čerň. Pribudlo viac izolačných materiálov zvyšujúcich akustický komfort.
Zvonku však vynovený Forester takmer nerozoznáte. Jediným poznávacím znamením modelového roku 2015 je totiž anténa v tvare žraločej plutvy. Na náš trh dorazila novinka len pred pár týždňami. Ceny štartujú na 25 000 eurách za Forester 2,0 i Classic. Najlacnejší diesel vás vyjde na 30 505 eur (Comfort).
Rozmery, objemy, hmotnosti
Dĺžka (mm) | 4 595 |
---|---|
Šírka (mm) | 1 795 |
Výška (mm) | 1 735 |
Rázvor (mm) | 2 640 |
Objem kufra/nádrže (l) | 505 – 1 592/60 |
Prevádzková hmotnosť (kg) | od 1 477 |
Technické údaje
Motor | 2,0i | 2,0 XT (Turbo) | 2,0 D |
---|---|---|---|
Zdvihový objem (ccm) | 1 995 | 1 998 | 1 998 |
Počet valcov/ventilov | 4/16 DOHC | 4/16 DOHC | 4/16 DOHC |
Max. výkon (kW/ot.) | 110/6 200 | 177/5 600 | 108/3 600 |
Max. krút. moment (Nm/ot.) | 198/4 200 | 350/2 400 | 350/1 600 |
Prevodovka | 6M/CVT | CVT | 6M/CVT |
0 – 100 km/h (s) | 10,6/11,8 | 7,5 | 9,7/9,9 |
Max. rýchlosť (km/h) | 190/192 | 221 | 190/188 |
Spotreba na 100 km (l) | 6,9/6,5 | 8,5 | 5,9/6,1 |