História Mitsubishi L200 sa začala písať v roku 1978. Odvtedy predala japonská automobilka 4,07 milióna týchto pikapov. Len na predchádzajúcu, štvrtú generáciu pripadá 1,3 milióna exemplárov. Tá má na konte už deväť rokov kariéry, a tak neprekvapí, že Mitsubishi prichádza s prakticky úplne novým pikapom. Piata generácia sa opäť inšpirovala viac svetom SUV a požičala si z neho niektoré komfortné a bezpečnostné prvky. Navyše je novinka priestrannejšia, ľahšia a úspornejšia.
Vývoj novej L200 trval 28 mesiacov. A hoci ide o pikap, Mitsubishi mu dalo prívlastok Sport Utility Truck. Aj to naznačuje, že napriek drsným koreňom a pracovnému nasadeniu sa snaží osloviť oveľa rozmanitejšiu skupinu zákazníkov. Vidieť to už na rafinovanejšom dizajne s komplikovane tvarovanými reflektormi a efektnými bočnými prelismi. V porovnaní so svojím predchodcom je novinka dlhšia len o 20 mm. Celková dĺžka je 5 285 mm. Rázvor náprav ostal na pôvodných 3 000 milimetroch. Cieľom bolo totiž zachovať najmenší polomer otáčania vo svojej triede. A to sa hodnotou 5,9 metra aj podarilo.
Naďalej budú v Európe v ponuke dve verzie – Double Cab s predĺženou 4-dverovou kabínou a Club Cab s krátkym párom zadných dverí, ktoré sa otvárajú protismerne. Nastupovanie pritom uľahčujú absentujúce stredové stĺpiky, čo je pri pikape naozaj raritou. Obe modifikácie sa vyznačujú zaoblenejším dizajnom, ktorý odkazuje na civilné modely Mitsubishi. Zlepšila sa tým aj aerodynamika. Koeficient odporu vzduchu Cd klesol z 0,46 na 0,42. Mitsubishi sa navyše chváli, že nasadením vysokopevnostnej ocele (+ 9 %) sa mu podarilo udržať hmotnosť na 1 875 kg (pre Double Cab 2,4 MiVEC Diesel), čo je o 95 kg menej.
Zároveň tým narástla torzná tuhosť konštrukcie o sedem percent. Novinka ponúkne väčší nákladný priestor. Dĺžka ložnej plochy verzie Double Cab je 1 520 mm, čo zodpovedá konkurencii, no s väčšou celkovou dĺžkou. Hĺbka korby je teraz 475 mm, čo je zlepšenie o 15 mm. A pritom sa zväčšil aj priestor pre cestujúcich. Vzdialenosť predných a zadných sedadiel (Double Cab) narástla o 20, v šírke ramien pribudlo 10 a nad hlavou päť milimetrov. Úplne prepracovaná bola ergonómia. L200 má odteraz pripomínať posedom viac SUV ako pick-up.
Zmenila sa poloha sedadiel, volant dostal výškovú aj hĺbkovú reguláciu a úplne nové sú aj samotné sedadlá s vyšším operadlom, výraznejším bočným vedením a dlhším sedadlom. Dizajn palubnej dosky sa zmenil na nepoznanie, tak dizajnom, ako aj spracovaním. Po prvýkrát sa tu objavujú mäkčené plasty či dekorácie z hliníka a klavírnej černe. Novinkou je dvojzónová klimatizácia, cúvacia kamera, audio s dotykovou obrazovkou či USB port pre pripojenie externých zariadení Podobne je to s bezpečnosťou, kde urobilo L200 veľký krok vpred.
Mitsubishi nasadilo v pracovných pikapoch zatiaľ nevídané zbrane v podobe siedmich airbagov vrátane kolenného, varovanie pred opustením jazdného prúdu, hill-holder pre ľahký rozbeh do svahu či bi-xenónové reflektory s dennými LED diódami. Aktívne riadenie stability zahŕňa nielen ESP, ale aj stabilizáciu prívesu. A keď sme už pri ňom, spomeňme, že L200 si trúfne na brzdený príves s hmotnosťou 3 100 kg. Posádka by si mala užiť aj viac akustického komfortu V interiéri totiž pribudlo množstvo izolačných materiálov. Výhľad zlepšujú užšie predné stĺpiky.
Pod kapotou je na výber z dvoch verzií úplne nového dieselového 4-valca 2,4 MiVEC DI-D, ktorý má základ v osobných modeloch Mitsubishi, ako ASX, Lancer a Outlander, čo je samo osebe zárukou hladšieho chodu, menších vibrácií a nižšej spotreby. Ale tiež nižšej hmotnosti. Vďaka extrémne nízkemu kompresnému pomeru 15,5 : 1 mohlo totiž Mitsubishi použiť hliníkový blok. Zvláštnosťou vo svete dieslov je aj premenlivé časovanie sacích ventilov. Nechýba ani turbo s premenlivou geometriou VGT. Z objemu 2,4 litra dáva agregát výkon 113 alebo 133 kW a krútiaci moment 380, respektíve 430 Nm.
Výkon je smerovaný cez úplne nový 6-stupňový manuál alebo 5-stupňovú automatickú prevodovku k rozvodu oboch náprav Super Select 4WD-II. Ten sa ovláda elektronickým voličom na stredovom tuneli. Zvláštnosťou je režim 4WD, ktorý pracuje ako permanentný náhon v pomere 40 : 60 a aktivovať je ho možné až do rýchlosti 100 km/h bez nutnosti zastavenia. Mitsubishi tvrdí, že toto riešenie výrazne zlepšuje jazdné vlastnosti s prázdnou korbou. Pre ťažké podmienky je k dispozícii redukčný prevod v režime 4WD L a navyše uzávierka medzinápravového a zadného diferenciálu 4 LLC. Mitsubishi L200 by sa tak malo cítiť v teréne ako ryba vo vode.
Pomáha aj svetlá výška 205 mm a nájazdové uhly 30 stupňov vpredu a 22 vzadu. Zvládne tiež brody hlboké 600 mm. Popritom sa však Mitsubishi snažilo výrazne zlepšiť stabilitu na asfalte, ktorá je pri autách s rámovým podvozkom a tuhou zadnou nápravou Achillovou pätou. Preto prepracovalo predné zavesenie s dvojitými lichobežníkovými ramenami a tiež uchytenie zadnej nápravy. Vpredu spolupracujú kolesá s hrubšími stabilizátormi a vzadu sú odpružené dlhšími listovými perami. Riadenie zas dostalo strmší prevod a účinnejší posilňovač. Brzdový pedál má kratšiu dráhu a mäkší chod.
Nové Mitsubishi L200 bude schádzať z liniek výrobného závodu v Laem Chabang v Thajsku s kapacitou 200 000 kusov ročne. Napokon, vyrába sa tu už od tretej generácie. Na niektorých trhoch je známe pod obchodným označením Triton. Na náš trh sa chystá v septembri, keď by mal doraziť aj inovovaný Outlander, ktorý absolvoval na rozdiel od L200 svetovú premiéru na americkej pôde, konkrétne na autosalóne v New Yorku.
Rozmery, objemy, hmotnosti
Dĺžka (mm) | 5 285 |
---|---|
Šírka (mm) | 1 815 |
Výška (mm) | 1 780 |
Rázvor (mm) | 3 000 |
Svetlá výška (mm) | 205 |
Prevádzková hmotnosť (kg) | 1 875 (Double Cab) |
Nájazdový uhol vpredu/vzadu (o) | 30/22 |
Prejazdový uhol (o) | 24 |
Brodivosť (mm) | 600 |
Technické údaje
Motor | 2,4 MiVEC DI-D | 2,4 MiVEC DI-D |
---|---|---|
Zdvihový objem (ccm) | 2 440 | 2 440 |
Počet valcov/ventilov | 4/16 DOHC Turbo | 4/16 DOHC Turbo |
Max. výkon (kW/ot.) | 113/3 500 | 133/3 500 |
Max. krút. moment (Nm/ot.) | 380/1 500 | 430/2 500 |
Prevodovka | 6M/5A | 6M/5A |