BMW radu 3 sa počas štyridsiatich rokov kariéry stalo vôbec najpredávanejším BMW všetkých čias. Pre sedan alebo kombi Touring radu 3 sa rozhodne každý štvrtý zákazník mníchovskej značky. Aj preto sa ho snaží automobilka udržať v perfektnej kondícii. Svedčí o tom posledný facelift, ktorý prichádza len tri roky od uvedenia ostatnej, šiestej generácie. Dôvodom zmien sú však aj emisné „škrty“, ktoré BMW 3 prinesú novú paletu úspornejších agregátov. Medzi nimi po prvý raz trojvalec. Netreba však mať obavy. Pod kapotou bude v konečnom dôsledku viac výkonu ako predtým. Chýbať nebude ani 6-valcová verzia 340i, ktorá posiela k zadným kolesám rovných 240 kW.
Modernizácia exteriéru sa obmedzila len na retuše prednej časti. Nový nárazník má preštylizovanú oblasť hmlových svetiel a revidovaný tvar sacích otvorov. A pribudli tu aj dve horizontálne chrómové lišty umocňujúce šírku vozidla. Radar adaptívneho tempomatu je teraz harmonicky zakomponovaný do centrálneho prívodu vzduchu. Najväčšou novinkou sú však príplatkové full-LED reflektory. Preštylizovaná je tiež grafika zadných LED svetiel s celoplošným červeným sfarbením, teda aj pôvodných bielych cúvacích reflektorov. Túto zmenu sprevádza nový zadný nárazník s agresívnejším tvarom.
Dieselové verzie sa teraz môžu pochváliť dvoma koncovkami výfukov. Špičkové vyhotovenie 340i má koncovky výfukov s priemerom až 80 mm. Facelift uzatvára nový rad 19– a 20-palcových diskov kolies a tiež nové odtiene lakov – Mediterian Blue, Estoril Blue, Platinium Silver či Champagne Quartz. Aj v interiéri sa BMW zameralo na „výbrus“ prémiovej atmosféry. Pocit kvality majú umocniť nové dekoračné materiály. Napríklad stredová konzola v klavírnej černi či viac chrómu na ovládačoch okien, prieduchoch ventilácie a elektrického nastavenia sedadiel. Držiaky nápojov na stredovom tuneli sú zas vybavené decentnou roletkou a nájdeme tu aj praktický odkladací priestor na mobilné telefóny.
Naďalej sú k dispozícii rôzne línie výbav ako Sport Line, Luxury Line či interiérový M Sport paket. Najväčšou technologickou zmenou je však nasadenie nového infotainmentu BMW ConnectedDrive s rýchlejšou navigáciou Proffesional a novou grafikou. Navigácia tiež dostala samoučiacu funkciu, ktorá zjednodušuje ponuku pri výbere trasy. Mapy budú aktualizované tri roky zadarmo. Za zmienku stojí plnofarebný head-up displej či vysokorýchlostné pripojenie na internet 4G LTE, ktoré sa v strednej triede predstavuje po prvý raz. Parkovací asistent Auto PDC odteraz zvláda priečne manévre a automaticky aktivuje predné parkovacie senzory počas manévrov pri nízkych rýchlostiach.
To najdôležitejšie však vynovená trojka skrýva pod prednou kapotou. Na výber budú tri benzínové a sedem dieselových motorov s výkonovým rozpätím od 85 do 240 kW. Najväčšou hviezdou je nepochybne základná benzínová verzia 318i, ktorá zamieňa 4-valcový motor za trojvalec s objemom 1,5 litra (100 kW) známy z nového Mini, ale aj modernizovaného BMW radu 1 či MPV 2 Active Touring. Cieľ bol splnený. Trojka s ním spotrebuje len 5,5 litra benzínu na 100 km. A máme tu aj ďalšie premiéry z novej generácie modulárnych agregátov EfficientDynamic. Napríklad benzínový dvojliter 320i (135 kW). Pod označením 330i sa už neskrýva 6-valec, ale opäť 4-valcová jednotka s dvojitým preplňovaním a výkonom 185 kW. Na 6-valec však BMW rozhodne nezanevrelo.
Trojlitrový radový 6-valec TwinPower Turbo nájdete pod novým označením 340i (240 kW). A trojka je s ním pekelne rýchla. Na stovku šprintuje za 5,1 sekundy. Dieselová ponuka sa trojvalcu na rozdiel od modernizovaného BMW radu 1 našťastie vyhla. Základ teda opäť tvoria dvojlitrové 4-valce 316d (85, kW), 318d (110 kW), 320d (140 kW). Zvláštnu pozíciu má verzia 320d EfficientDynamics (120 kW), ktorá je spotrebou len 4,1 litra nafty vôbec najúspornejšou verziou. Nechýba ani 4-valcové bi-turbo 325d (160 kW) a dva radové 6-valce 330d (190 kW) a 335d (230 kW), ktoré tvoria vrchol naftovej línie. Všetky motory sú spárované so štart-stop systémom. Na výber sú 6-stupňové manuálne prevodovky alebo inovovaný 8-stupňový automat Steptronic (pre 330d a 335d štandardne). Zaujímavosťou manuálu je automatický medziplyn pri podraďovaní!
Verzia 335d sa môže pochváliť štandardne dodávaným pohonom oboch náprav xDrive. Pre verzie 320i, 330i, 340i, 318d, 330d bude za príplatok. V súvislosti s podvozkom sľubuje BMW zlepšenie stability a komfortu a zlepšený algoritmus riadiacej jednotky riadenia. To však nebude koniec noviniek. Po uvedení sedanu a kombi koncom leta príde v tom budúcom na rad aj prvý plug-in hybrid 330e, ktorý spojí benzínový 4-valec 320i (135 kW) a elektromotor (78 kW). Celkový výkon sústavy bude naladený na 185 kW, čo hybridnej trojke zabezpečí zrýchlenie na stovku za 6,3 sekundy a vďaka zásobe akumulátorov normovanú spotrebu len 2,1 litra na 100 km, samozrejme, s plným využitím elektrického dojazdu 35 km.
Technické údaje (benzínové motory)
Motor | 318i | 320i | 330i | 340i |
---|---|---|---|---|
Zdvihový objem (ccm) | 1 499 | 1 98 | 1 998 | 2 998 |
Počet valcov/ventilov | 3/12 | 4/16 | 4/16 | 6/24 |
Max. výkon (kW/ot.) | 100/4 400 | 135/5 000 | 185/5 200 | 240/5 500 |
Max. krút. moment (Nm/ot.) | 220/1 250 | 290/1 350 | 350/1 450 | 450/1 380 |
Prevodovka | 6M/8A | 6M/8A | 6M/8A | 6M/8A |
0 – 100 km/h (s) | 8,9/9,1 | 7,2/7,3 | 5,9/5,8 | 5,2/5,1 |
Max. rýchlosť (km/h) | 210 | 235 | 250 | 250 |
Spotreba na 100 km (l) | 5,5/5,4 | 5,9/5,8 | 6,5/5,8 | 7,7/6,8 |
Technické údaje (naftové motory)
Motor | 316d | 318d | 320d | 320d ED | 325d | 330d | 335d xDrive |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Objem (ccm) | 1 995 | 1 995 | 1 995 | 1 995 | 1 995 | 2 993 | 2 993 |
Valce/ventil. | 4/16 | 4/16 | 4/16 | 4/16 | 4/16 | 6/24 | 6/24 |
Max. výkon (kW/ot.) | 85/4000 | 110/4000 | 140/4000 | 120/4000 | 160/4400 | 190/4000 | 230/4400 |
Krút. moment (Nm/ot.) | 270/1250 | 320/1500 | 400/1750 | 400/1750 | 450/1500 | 560/1500 | 630/1500 |
Prevod. | 6M/8A | 6M/8A | 6M/8A | 6M/8A | 6M/8A | 8A | 8A |
0–100 km/h (s) | 10,7/10,6 | 8,6/8,4 | 7,3/7,2 | 7,9/7,8 | 6,8/6,6 | 5,6 | 4,8 |
Max. rých. (km/h) | 205/204 | 215/212 | 235/230 | 230/225 | 245 | 250 | 250 |
Spotreba (l/100 km (l) | 4,3/4,3 | 4,4/4,4 | 4,4/4,4 | 4,3/4,1 | 5,0/4,8 | 5,0 | 5,5 |