Ford vyvíja deaktiváciu valcov pri trojvalci. Ušetriť má 4,2 % paliva

Bruselská honba na emisie núti automobilových konštruktérov ku skutočným extrémom. V hre je napríklad vypínanie jedného valca pri trojvalcových motoroch. Pohráva sa s ním aj Ford v motore 1,0 EcoBoost. Systém predstavil na konferencii vo Viedni.

19.05.2015 12:00
Ford - deaktivácia valcov Foto:
Variabilné vypínanie valcov pri trojvalcovom motore testuje Ford vo Fieste 1,0 EcoBoost. Na rozdiel od pevného odpájania jedného valca má jeho systém zabezpečiť motoru nielen nižšiu spotrebu, ale aj harmonický chod bez vibrácií.
debata (4)

Technológia vypínania valcov sa objavila pri amerických 8-valcových motoroch (Cadillac) už v osemdesiatych rokoch a postupne sa dostala aj do 4-valcov (Volkswagen). Zdá sa však, že tam sa to neskončí. Na rade sú trojvalce, ktoré by mohli odpájaním jedného valca ušetriť ďalšie kvapky paliva. S takouto technológiou sa nedávno pochválila nemecká spoločnosť Schaeffler, ktorá tvrdí, že má systém vo vysokom štádiu vývoja a že by ním dokázali trojvalce zredukovať svoj apetít približne o tri percentá. A teraz sa do rovnakej témy obul aj americký Ford. Na konferencii International Motor Symposium vo Viedni ukázal vlastnú predstavu vypínania valcov na litrovom EcoBooste.

Deaktivácia jedného valca však so sebou prináša aj problémy s vyvážením motora. Z tohto pohľadu by bolo ideálne deaktivovať dva okrajové valce, lenže to by potom motor zmenšil svoj pracovný objem hneď o dve tretiny. V takomto pracovnom cykle by sa stal z trojvalca jednovalec, ktorého výkon by už nemusel dostačovať ani pre potreby pomalej jazdy. Takže Ford na to išiel inak a vyvinul premenlivú deaktiváciu valcov, teda priebežné odpájanie jednotlivých valcov, pri ktorej sa motor správa, akoby mal polovičný objem, no zachováva si harmonický chod. Automobilka tvrdí, že je týmto spôsobom možné ušetriť 4,2 % paliva, teda o 1,2 % viac ako v prípade vypínania jedného valca riešením Schaeffleru.

Stojí to však za to, ak si uvedomíme, že táto zanedbateľná úspora paliva musí byť vyvážená vyššou cenou komplikovanejšieho ventilového rozvodu? Ford si myslí, že áno. Dôvodom sú pokuty za prekračovanie emisných limitov. Za každý gram nadprodukcie CO2 platia totiž automobilky 95 eur, ktoré, ako inak, premietnu do ceny vozidla. Znížiť tak produkciu emisií CO2 motora 1,0 EcoBoost o štyri gramy z pôvodných 105 na 101 znamená znížiť cenu o 380 eur na každom predanom vozidle. Otázkou je, samozrejme, aj spoľahlivosť. Riziko poruchovosti zložitého riadenia rozvodu by mohlo automobilke privodiť veľké finančné straty. Ford sa teda zatiaľ k termínu sériovej výroby nevyjadril.

© Autorské práva vyhradené

4 debata chyba
Viac na túto tému: #Ford #EcoBoost #vypínanie valcov #deaktivácia valcov #International Motor Symposium
Články podľa značiek