
Je to presne 40 rokov, čo sa najslávnejší nemecký hatchback predstavil v úlohe hothatchu s prívlastkom GTI. Volkswagen si výročie pripomenie uvedením limitovanej série GTI 40th Edition, ktorej výsledkom bude vôbec najrýchlejší Golf GTI všetkých čias, rýchlejší ako súčasné GTI s balíkom Performance. Ako bude vyzerať, prezradila automobilka v podstate už na tuningovom zraze vo Wörthersee. To, čo sa totiž skrýva pod názvom Golf GTI Clubsport, nie je nič iné, ako verný predobraz očakávanej novinky.
Clubsport dostal agresívnejší aerodynamický bodykit obsahujúci nárazník s trojuholníkovými otvormi pre prívod vzduchu k motoru, spodnú chrómovú lištu aj bočné lamely usmerňujúce vzduch k brzdám. V porovnaní so sériovým Golfom GTI tu máme tiež plastickejšie tvarované prahy, väčší zadný spojler preprastajúci až do stĺpikov a nárazník so zväčšeným difúzorom. Stále civilnejšie pôsobiacemu Golfu GTI to rozhodne prospelo, podobne ako 19-palcové disky kolies. Podstatné ale je, že nejde len o vizuálny tuning.

Pod kapotou zamieri viac koní. Kým v Golfe GTI dáva 4-valec 2,0 TSI 162 kW a o sedem viac v prípade, že ste investovali do balíka Performance, Clubsport posiela k predným kolesám cez 6-stupňovú prevodovku DSG až 195 kW. Navyše je tu funkcia overboost, ktorá povolí krátkodobý nárast výkonu o 10 % až na 214 kW, takže Clubsport sa nápadne priblíži ostrej vrcholovej verzii Golf R, ktorá ma navyše už len zanedbateľných sedem kilowattov. Clubsport však zostane verný prednému náhonu. S prenosom výkonu mu ale pomôže samosvorný diferenciál.
Dynamické parametre Volkswagen zatiaľ nezverejnil, ale nemusia byť ďaleko od ťažšieho Golfu R, ktorý šprintuje na stovku za 5,1 sekundy, takže tipujeme takých 5,5, čo je ideálny stred medzi Golfom GTI a Golfom R. Dobrou správou je, že sériová verzia počíta aj s manuálnou prevodovkou. K prvým zákazníkom sa Golf GTI 40th Edition dostane pravdepodobne až na budúci rok, keď uplynie 40 rokov od spustenia predaja prvej generácie Golfu GTI, hoci premiéru mal už o rok skôr.