BMW 3,0 CSL bolo v sedemdesiatych rokoch prakticky neporaziteľné. Model odvodený zo sériového kupé E9 3,0 CS bil konkurenciu bez zľutovania. Hneď prvú sezónu s ním Holanďan Toine Hezemans získal zlato v európskom okruhovom šampionáte cestovných vozidiel. A darilo sa mu aj vo vytrvalostných pretekoch Le Mans či za Atlantikom. Čo je však ešte dôležitejšie, pre potreby homologizácie vznikla civilná séria 3,0 CSL. Majitelia týchto dnes už ikonických vozidiel dostali do rúk asi to najlepšie športové náradie schválené na bežné cesty, aké bolo možné v tom čase vôbec získať.
„Oholené“ 3,0 CSL, ktoré zamenilo oceľové dvere a kapoty za hliníkové diely a ťažké sklo za plast Perspex, vážilo o 200 kg menej než jeho štandardný súrodenci. Radikálnej diéte padli za obeť dokonca aj prvky komfortného vybavenia vrátane hlukovej izolácie. Napokon, písmeno L neznamenalo nič iné ako Lichtbau, teda ľahkú konštrukciu. To dávalo BMW CSL v spojení s trojlitrovým šesťvalcom na tie časy neuveriteľnú dynamiku. Malo to však háčik. Mníchovská raketa, známa vďaka rozšíreným blatníkom a priam megalomanskému aerodynamickému bodykitu, si musela v civile nosiť svoje obrovské zadné krídlo v kufri. Nebolo schválené, a tak sa naskrutkovalo až po príjazde do paddocku.
Dodnes je 3,0 CSL najúspešnejším okruhovým BMW a niet divu, že nedáva spávať nielen priaznivcom značky, ale ani dizajnérom automobilky. Tí sa naň rozhodli zaspomínať na brehoch jazera Como, kde sa každoročne počas prehliadky elegancie Concorso d’Eleganza Villa d’Este stretávajú najkrajšie veterány sveta a tiež automobilové koncepty. Jednoducho, v BMW vznikla myšlienka postaviť novodobú interpretáciu 3,0 CSL. Podobne ako pri štúdiách BMW 1 Hommage z roku 2008 či o niečo mladšej 328 Hommage z roku 2011. Na svetlo sveta tak prichádza reinkarnované BMW 3,0 CSL Hommage, ktoré síce využíva novodobú techniku, no ostáva verné „ľahkej“ filozofii slávneho originálu zo sedemdesiatych rokov.
Solitér postavený pravdepodobne na platforme BMW M4 však mohol siahnuť po čomsi ešte ľahšom, ako je hliník. Prakticky celá karoséria je vyrobená z plastov vystužených uhlíkovými vláknami (CFRP). Napokon s týmto ultraľahkým a ultrapevným kompozitom má mníchovská automobilka obrovské skúsenosti vďaka divízii BMW i, ktorá produkuje nielen elektromobil i3, ale aj ekologický superšport BMW i8. Nový materiál umožnil priam neuveriteľné aerodynamické kreácie. Fascinujúci koncept odvolávajúci sa na tvar pôvodného 3,0 CSL má neskutočne plasticky tvarované predné blatníky „vytiahnuté“ až na kapotu a podobne je to vzadu, kde sa dvíhajú do integrovaného prítlačného krídla.
BMW však tvrdí, že všetky prvky majú prísne aerodynamickú funkciu a podieľajú sa buď na stabilite, alebo zvýšení prítlaku. „CSL Hommage síce vzdáva poctu charakteristickým prvkom originálu, ale nekopíruje ich. Naším cieľom bolo, aby ľudia ich vzájomnú prepojenosť skôr pocítili, než aby im priamo bila do očí,“ vyjadril sa na tému konceptu Adrian van Hooydonk, viceprezident divízie BMW Group Design. A naozaj, CSL Hommage nie je obyčajnou kópiou. Veľké predné ľadvinky korešpondujú preto skôr s obdobím päťdesiatych než sedemdesiatych rokov.
Jasným odkazom sú dve logá na zadných stĺpikoch, také typické pre historický originál. Podobne ako koncepcia dvojdverového sedanu, ktorá bola v čase vzniku 3,0 CSL nóvum. Väčšina kupé mala totiž splývavú zadnú časť. Historické paralely sú však kombinované s najmodernejšou technológiou. Dobrým príkladom sú predné laserové svetlá. Ich diódy vytvárajú tvar písmena X, ktorý evokuje lepiace pásky, používané na svetlách okruhových vozidiel sedemdesiatych rokov. Vzadu zas nájdeme svetlovodivé trubice DLR dokonale zapracované do blatníkov a hrany spojleru. Z dnešných dní pochádzajú tiež kamery na tenkých nožičkách zastupujúce funkciu spätných zrkadiel.
Bohužiaľ, o tom, koľko štúdia váži a aké má parametre, sa Mníchov nezmieňuje. Posun je však už v tom, že kým koncepty M1 Hommage a 328 Hommage boli len nepojazdnými dizajnérskymi kreáciami, tentoraz ide o plne funkčné vozidlo. Šušká sa, že v jeho útrobách by sa mohla nachádzať technika BMW M4, čo znamená 317 kW z trojlitrového preplňovaného radového 6-valca Twin Power Turbo. Jeden malý detail však prezrádza, že koníkov tu bude predsa len viac. BMW 3,0 CSL Hommage má totiž pred vodičom malý centrálny displej funkcie eBoost, čo znamená, že dočinenia máme aj s elektromotorom, tentoraz však využívaným skôr než na úsporu paliva ako dodatočnú posilu formou Kers-u.
A keď sme sa už dotkli interiéru, ten je zariadený v prísne sparťanskom duchu. Aj tu sa totiž šetrilo na kilogramoch. Dvojčlenná posádka sedí v škrupinových sedadlách pripútaná 6-bodovými pásmi. Chráni ju aj asymetrický vnútorný rám, dobre viditeľný najmä cez zadné okno a hasiaci systém. Zaujímavosťou je použitie dreva na palubnej doske, ktoré odkazuje na historickú predlohu. Inak sú všetky komponenty vyrobené z uhlíkových vlákien. Okrem displeja eBoost má vodič výhľad na centrálny displej stĺpika riadenia, ktorý ho informuje o aktuálne zaradenom prevodovom stupni, rýchlosti, otáčkach a správnom okamihu na preradenie. Za sedadlami nájdete už len priestor na dve prilby. Dvere sa otvárajú pomocou popruhov, podobne ako pri okruhových špeciáloch DTM.
Koncept BMW 3,0 CSL Hommage sa predstaví na súťaži elegancie Concorso d’Eleganza Villa d’Este na brehoch jazera Como. Jeho osud je spečatený. Podobne ako predošlé štúdie pripravené pre toto podujatie skončí v múzeu BMW alebo depozite. Do výroby sa táto kreácia rozhodne nechystá. Vznikla len ako hold jednej z legiend histórie mníchovskej automobilky.