Opel má v kompaktnej triede tradíciu už od roku 1936. Za ten čas predal z modelov Kadett a Astra neskutočných 24 miliónov vozidiel. A hoci posledná generácia Astry s označením J patrila naďalej k jeho bestsellerom, na konkurenčný VW Golf a Ford Focus jednoducho nestačila. Teraz ale blesk z Russelsheimu vyťahuje zbrane veľkého kalibru. Nová Astra piatej generácie, ktorá sa predstaví na septembrovom autosalóne vo Frankfurte nad Mohanom prevalcuje svoju predchodkyňu po všetkých stránkach. Toto auto bude ľahšie, úspornejšie, komfortnejšie a bezpečnejšie.
Dobrou správou je, že na rozdiel od Corsy sa nová Astra rodila na úplne čistom hárku papiera. Inak to ani nešlo. Veď hlavným cieľom bolo znížiť jej hmotnosť. Kilá navyše jej totiž robili vždy problémy. A to sa podarilo. Pomohla nová platforma D2XX, redukcia rozmerov, aj väčšie nasadenie vysokopevnostnej ocele. Len na karosérii zhodila Astra 20 % váhy – z pôvodných 357 na 280 kilogramov. A ďalšie kilá diéty išli na konto podvozku, kde ušetrili konštruktéri 50 kg. Celková úspora priniesla Astre redukciu minimálne 120 a v dieselových verziách dokonca až 200 kg.
Zmenšil sa aj celkový formát. Na dĺžke (4 370 mm) ubudlo z hatchbacku 49 a na výške (1 460 mm) 23 mm. O 23 mm sa „scvrkol“ aj rázvor náprav. To dodalo Astre nielen športovejšie proporcie, ale aj lepšiu aerodynamiku. Koeficient odporu vzduchu klesol pod Cx 0,30. Opel netají, že dizajn je inšpirovaný štúdiou Monza z roku 2013. Ostrý pohľad dodávajú Astre matricové LED svetlá IntelliLux, ktoré dostane ako prvá v triede. Každý z reflektorov bude obsahovať osem individuálne riadených diód, takže odpadá nutnosť natáčania. Informácie budú reflektory čerpať z kamery Opel Eye na čelnom skle, čím zabránia oslňovaniu a budú rozlišovať mestský, diaľničný či mimomestský režim.
Predná maska sa predstavuje v novom prevedení s dvojicou chrómových lamiel. Bočný profil oživuje výrazný prelis vo výške kľučiek, a najmä originálny, čiastočne zatmavený zadný stĺpik, ktorý vytvára efekt „plávajúcej“ strechy. Astra sa tiež zbavila predných trojuholníkových okienok, čo by jej malo priniesť menej mŕtvych uhlov, a teda lepší výhľad. Spätné zrkadlá sú odteraz uchytené na nožičkách. Vzadu nájdeme delené svetlá v tvare ležatého písmena L vybavené efektnými svetlovodivými trubicami DLR. Atletickejší výraz však nebude znamenať ústupky v interiéri. Práve naopak.
Opel sľubuje viac miesta ako kedykoľvek predtým. Dôkaz? Len pre kolená zadných cestujúcich pribudlo 35 mm. O kufri sa ale automobilka nezmieňuje. V najlepšom prípade tak môžeme čakať pôvodných 370 litrov. Okrem miesta pribudne na palube aj viac elektroniky. V Astre totiž debutuje nová generácia rozhrania IntelliLink, ktorá výrazne redukuje počet klasických tlačidiel. Dotyková obrazovka môže mať uhlopriečku až osem palcov. Čo je ale podstatné, rozhranie je kompaktné s operačnými systémami Apple Car Play aj Android Auto od Googlu. To znamená využívanie množstva aplikácií. Funkcia OnStar zas zabezpečuje pri privolanie pomoci 365 dní v roku, a to aj automaticky.
Pod kapotou nájdeme najnovšie agregáty Euro 6. Chýbať nebude ani 3-valec 1,0 Ecotec Turbo s priamym vstrekom a výkonom 77 kW, ktorý už poznáme z Adama. Z neho je tiež odvodený novučičký 4-valec 1,4 Ecotec DIT. Ten posiela k predným kolesám maximálne 107 kW výkonu, a 250 Nm krútiaceho momentu, ktoré sú dostupné v rozsahu od 1 800 až 4 000 otáčok za minútu. Má to byť „kladivo“ na agregát 1,4 TSI od Volkswagenu. Dieselová ponuka začína motorom 1,6 CDTI (70 kW), ktorý bude zároveň najslabšou alternatívou v Astre. Očakávať môžeme ďalšie verzie benzínových aj vznetových motorov. Celkový výkonový rozsah Astry sa totiž bude pohybovať až do 147 kW. S výnimkou Astry OPC nebude žiadny agregát pracovať s väčším objemom ako 1,6 litra.
O podvozku Opel zatiaľ mlčí. Je ale zrejmé, že v záujme odtučňovacej kúry sa vzdá predných závesov HiPer Strut. Ostanú len klasické McPhersony. Vzadu tiež nerátajme s nezávislým zavesením. Astra ostane verná torznej priečke s Wattovým priamovodom, s ktorým má Opel bohaté skúsenosti. Jazdné vlastnosti majú teda ťažiť najmä z nižšej hmotnosti a lepšej filtrácie nerovností. Smutnejšou správou je, že počítať vraj nemáme ani s adaptívnymi tlmičmi, ktoré boli pre Astru typické už od jej druhej generácie. Nasvedčuje tomu tlačová správa, ktorá adaptívny podvozok vôbec nezmieňuje.
Po hatchbacku, ktorý sa dostane do predaja ešte tento rok, presnejšie v novembri, budú nasledovať nielen ďalšie karosárske verzie ako kombi Sport Tourer a sedan, ale aj plánované ostré verzie GSI a OPC, ktorých výkony by sa mali pohybovať na úrovni 185, respektíve 220 kW. Ceny sa zásadne meniť nemajú. Výrobu novej Astry zabezpečia montážne kapacity Opelu v Poľsku a vo Veľkej Británii.