Citroën skoncuje s pneumatickým pružením. Je drahé

Priaznivci francúzskeho Citroënu nebudú určite nadšení. Futuristický imidž značky totiž utrpí ďalšiu tvrdú ranu. Po viac ako šesťdesiatich rokoch sa rozlúči s hydropneumatickým pružením. Je to veľká škoda, pravdepodobne však nevyhnutná.

10.06.2015 16:00
Citroën - pruženie Foto:
Legendárne hydropneumatické odpruženie sprevádza Citroën od roku 1954. Najviac ho preslávil model DS. Podľa neho je nazvaná aj prémiová divízia DS. Tá však už s touto technologickou lahôdkou do budúcna počítať nemôže. S Citroënov sa tak stanú opäť o čosi konvenčnejšie autá.
debata (1)

S revolučným hydropneumatickým pružením, ktoré zabezpečovalo nedostižný komfort a možnosť meniť svetlú výšku vozidla, prišiel Citroën už v roku 1954 vo vrcholovej verzii slávneho Traction Avant 15 Six H. Síce len na zadnej náprave, ale predsa. Najviac ho však preslávila "francúzska bohyňa“ – model DS z roku 1955, ktorý dostal „vankúše“ na všetky štyri kolesá. V nasledujúcich desaťročiach sa hydropneumatické pruženie stalo synonymom pre Citroën. Až na malú kačicu 2CV ho mali prakticky všetky modely od GS cez CX až po BX či luxusné XM.

Na prelome tisícročí však už začal tejto technológii pomaly zvoniť umieračik a po ukončení výroby vlajkovej lode C6, pred zhruba troma rokmi, zostalo výsadou jediného modelu C5. Aj to len vo vrcholových verziách. Tie ostatné si totiž museli a musia vystačiť s klasickými pružinami a teleskopickými tlmičmi. Najnovšie informácie serveru Automotive News Europe ale naznačujú, že bude ešte horšie. Po odchode C5 do výslužby, teda čo nevidieť, sa definitívne uzavrie aj kapitola hydropneumatického odpruženia. Je pre koncern PSA a jediný model, v ktorom ho používa, jednoducho príliš drahé.

Posledným modelom Citroënu, ktorý sa vznáša na... Foto: Citroën
Citroën C5 CrossTourer Posledným modelom Citroënu, ktorý sa vznáša na hydropneumatických vankúšoch je C5. S jeho odchodom skončí aj kariéra tohto unikátneho technického riešenia.
Emócie sú jedna vec a čísla druhá. A tie vravia, že vlani sa pre C5 s hydropneumatikou rozhodlo len 10 000 zákazníkov, čo je príliš málo na to, aby PSA, ktoré ekonomicky stále balansuje nad priepasťou, investovalo do vývoja novej generácie takéhoto riešenia. Nový šéf koncernu Carlos Tavares, mimochodom, bývalý záchranca Nissanu, jednoducho drží opraty pevne v rukách a presadzuje drastické úsporné opatrenia. Tie nás však budú stáť aj jednu z najväčších technologických lahôdok. V najlepšom prípade môžeme počítať s tým, že pneumatické odpruženie, alebo aspoň adaptívne tlmiče, nakúpi Citroën od externých dodávateľov.

Zatiaľ tomu ale nič nenasvedčuje. Hydropneumatické pruženie nedostala toriž k dispozícii ani prémiová divízia DS. Aj jej vlajková loď DS 5 jazdí na klasických pružinách a ťažkú hlavu si nerobí ani z jednoduchej zadnej nápravy s torznou priečkou. Zmeniť by to mohol jedine pripravovaný model DS 6, ktorý sa však s najväčšou pravdepodobnosťou dostane len do Číny. No aj to je otázne, pretože v tomto regióne zákazníci túto technologickú vychytávku neočakávajú. Prečo aj? Citroën a DS sú v Číne novými značkami bez tradície spojenej s pneumatickým odpružením.

Útechou môžu byť zatiaľ len slová nemenovaného zdroja automobilky, ktorý tvrdí, že Citroën chce byť v rámci komfortu stále najlepší, ale dosiahne to inými prostriedkami ako hydropneumatikou. Fabrika vo francúzskom Caen, kde sa hydropneumatické pruženie vyrába, však nezostane celkom bez práce. Citroënom vyvinutú technológiu totiž dodáva aj pre britský Rolls-Royce. A to mu sa darí lepšie než kedykoľvek predtým.

1 debata chyba
Viac na túto tému: #Citroen #hydropneumatické pruženie
Články podľa značiek