Passat BlueMotion vychádza z verzie 1,6 TDI, teda z bežného Passatu s najslabším dieselovým motorom, a to vo verzii sedan aj kombi Variant. Výkon sa nemení. Pohonná jednotka dáva identických 88 kW a 250 Nm krútiaceho momentu. Novinka je však posadená o 15 mm nižšie, čím sa znižuje aerodynamický odpor. Tú istú úlohu má špecifická čelná maska s uzatvárateľnými lamelami a aerodynamický dizajn 16-palcových diskov kolies. Tie sú obuté pneumatikami s ultranízkym valivým odporom.
Tieto úpravy viedli spolu s dlhšími prevodmi 6-stupňovej manuálnej prevodovky k zníženiu spotreby z pôvodných 4,2 na 3,6 litra nafty na 100 km. Kým zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 10,8 sekundy v prípade sedanu a 11,0 v prípade Variantu je rovnaké, dlhšie prevody sa podpísali na miernom zvýšení maximálnej rýchlosti. Sedan zvládne 209 a kombi 207 km/h. To je približne o 3 km/h viac, než udáva výrobca pre štandardnú verziu 1,6 TDI.
Passat Variant Blue Motion sa objaví najprv na trhoch, kde sú autá s nízkymi emisiami CO2 daňovo zvýhodnené. Napríklad v Holandsku. Dostať by sa mal aj na náš trh, dnes však nie je ešte známe, kedy. Mimochodom, na Slovensku sa aj bežná verzia 1,6 TDI hrdí prívlastkom BlueMotion. Najúspornejšou verziou ostane i tak Passat GTE s benzínovým motorom 1,4 TSI, ktorý za asistencie elektromotora čerpajúceho energiu z li-ion akumulátorov (9,9 kWh) dokáže v čisto elektrickom režime prejsť 50 km.