Z dvanástich cien o najlepší motor roka získali štyrikrát zlato trojvalce. Z toho tri si sprivatizoval preplňovaný agregát v plug-in hybridnom superšporte BMW i8. Štvrtá je už obohratou pesničkou – patrí litrovému EcoBoostu od Fordu.
Foto: BMW
Plug-in hybridná technológia BMW i8 ovládla tento ročník súťaže. Trojvalec s dvoma elektromotormi bodoval v troch kategóriách vrátane tej hlavnej.
Časy sa menia a s ním aj výsledky ankety International Engine of The Year (IEOTY). Ako sa zdá, prichádza definitívne doba trojvalcová. Napokon, ukázal to už tri roky za sebou zlatom ovenčený litrový 3-valec EcoBoost od Fordu. Lenže v tomto ročníku bolo trojvalcových cien akosi viac, pričom ostrieľaný EcoBoost už na hlavnú cenu nestačil. Na druhú priečku v hlavnej kategórii ho vytlačil nováčik v podobe motora 1,5 TwinPower Turbo v plug-in hybridnej sústave ekologického superšportu BMW i8. Získal 274 bodov, čo znamenalo tesný sedembodový náskok. A na treťom mieste máme ďalší 3-valec. Tentoraz od PSA.
Foto: Ford
Ford 1.0 EcoBoost Ostrieľaný litrový EcoBoost stačil až na druhú priečku. Zlato si však odniesol aspoň v objemovej triede do jedného litra.
Odstup preplňovaného motora 1,2 PureTech, známeho z Peugeotu 308 alebo Citroënu C4, bol už ale so ziskom 222 bodov zásadný. Zlato v hlavnej triede však Mníchovu nestačilo. S tým istým plug-in hybridným pohonom zabodoval aj v kategórii Nový motor roka, kde to natrel 8-valcu 4,0 biturbo z Mercedesu-AMG a tiež 8-valcu Ferrari 4,4 V8. Tretie zlato si jeho 3-valec ukoristil v objemovej triede od 1,4 do 1,8 litra. A k trom zlatým medailám, ktoré putovali do BMW musíme ešte pripočítať štvrtú. V triede od 2,5 do 3,0 litra totiž úspešne hájil jeho farby 6-valec 3,0 TwinPover Turbo v ostrom BMW M3/M4.
Foto: Tesla
Motor roka 2015 Zelený motor roka bol doménou elektromobilu Tesla S. Napokon - tak ako aj minulý rok.
BMW sa tak stalo najúspešnejšou značkou tohto ročníka. Zdanlivo neporaziteľnému EcoBoostu od Fordu sa nakoniec ušlo zlato “len“ v triede motorov so zdvihovým objemom do tisíc centimetrov kubických. Aj v ostaných objemových triedach sa darilo výlučne benzínovým turbomotorom. Jedinou „atmosférou“ je agregát 4,4 V8 od Ferrari, ktorý si zaknihoval zlato v kategórii motorov so zdvihovým objemom nad štyri litre. Diesel by ste tu hľadali márne. Dokonca aj v kategórii Zelený motor roka sa medzi šiestimi najlepšími agregátmi žiaden nenachádza. Túto triedu obsadil elektromobil Tesla S pred BMW 1,5 plug-in hybrid a ďalším elektromobilom BMW i3 REX.
Foto: Ferrari
Motor roka 2015 Motor 4,5 V8 od Ferrari si aj po roku udržal prvé miesto v triede Výkonový motor roka.
Najúspešnejší motor spaľujúci naftu je 4-valec 2,0d, opäť od BMW, ktorý sa však umiestnil až na tretej priečke v objemovej kategórii od 1,8 do 2,0 litra. Spomeňme ešte triedu Výkonový motor roka, kde sa na vrchole rebríčka nič nezmenilo. Zlato putovalo opäť do Maranella za motor Ferrari 4,5 V8. Nestačil naň druhý 8-valec 4,0 biturbo od Mercedesu-AMG, ani tretí 6-valcový boxer 3,8 od Porsche. Paradoxom tohto ročníka je, že plug-in hybridná technológia BMW s preplňovaným 3-valcom, ktorá ovládla tri kategórie vrátane tej hlavnej, bude stáť v reálnom svete tak trochu na okraji. Používa ju totiž jedine BMW i8, teda hriešne drahý superšport, ktorého predaje sa rátajú maximálne na stovky kusov.
Motor roka 2015 (celkové poradie)
Poradie |
Motor |
Bodové hodnotenie |
1. |
BMW 1,5 hybrid (BMW i8) |
274 |
2. |
Ford 1,0 turbo |
267 |
3 |
PSA Peugeot Citroën 1.2 turbo |
222 |
4. |
Ferrari V8 4,5 |
221 |
5. |
Mercedes-AMG 2,0 turbo (A 45 AMG) |
177 |
6. |
Tesla EV |
157 |
7. |
BMW M 3,0 twin turbo (M3, M4) |
133 |
8. |
McLaren V8 3,8 twin turbo |
93 |
9. |
Audi 2,5 turbo (RS 3) |
81 |
Nový motor roka
Poradie |
Motor |
Bodové hodnotenie |
1. |
BMW 1,5 hybrid |
339 |
2. |
Mercedes-AMG V8 4,0 biturbo |
209 |
3. |
Ferrari V8 3,9 biturbo |
159 |
4. |
Volvo 2,0 turbo-kompresor |
135 |
5. |
VW 1,4 turbo hybrid |
134 |
6. |
General Motors 1,0 turbo |
132 |
Zelený motor roka
Poradie |
Motor |
Bodové hodnotenie |
1. |
Tesla EV |
239 |
2. |
BMW 1,5 hybrid (i8) |
191 |
3. |
BMW EV (i3) |
109 |
4. |
VW 1,4 turbo hybrid |
98 |
5. |
Ford 1,0 turbo |
95 |
6. |
BMW 0,7 EV range extender (i3 REX) |
64 |
Výkonný motor roka
Poradie |
Motor |
Bodové hodnotenie |
1. |
Ferrari 4,5-litre V8 |
236 |
2. |
Mercedes-AMG 4,0 biturbo V8 |
148 |
3. |
Porsche 3,8 boxer |
129 |
4. |
Ferrari 6,3 V12 |
125 |
5. |
McLaren 3,8 twin-turbo V8 |
112 |
6. |
Fiat Chrysler 6,2 supercharged V8 |
75 |
Motor roka (víťazi objemových tried)
Trieda |
Motor |
Bodové hodnotenie |
do 1,0 litra |
Ford 1,0 turbo |
267 |
od 1,0 do 1,4 litra |
PSA Peugeot Citroën 1.2 THP |
243 |
od 1,4 do 1,8 litra |
BMW 1,5 hybrid (i8) |
262 |
od 1,8 do 2,0 litra |
Mercedes-AMG 2,0 turbo (A 45 AMG) |
298 |
od 2,0 do 2,5 litra |
Audi 2,5 turbo |
347 |
od 2,5 do 3,0 litra |
BMW M 3,0 twin-turbo |
246 |
od 3,0 do 4,0 litra |
McLaren V8 3,8 twin-turbo |
258 |
nad 4,0 litra |
Ferrari 4,5 V8 |
295 |
Motor roka (do 1,0 litra)
Poradie |
Motor |
Bodové hodnotenie |
1. |
Ford 1,0 turbo |
444 |
2. |
General Motors 1,0 turbo |
176 |
3. |
BMW 0,7 EV range extender (i3) |
163 |
4. |
VW 1,0 turbo (Audi A1) |
138 |
5. |
Fiat 0,9 turbo |
132 |
6. |
Renault / Nissan 0,9 TCE |
119 |
Motor roka (od 1,0 do 1,4litra)
Poradie |
Motor |
Bodové hodnotenie |
1. |
PSA Peugeot Citroën 1.2 THP |
243 |
2. |
VW 1,4 turbo-kompresor |
174 |
3. |
VW 1,4 turbo hybrid |
165 |
4. |
VW 1,4 turbo |
149 |
5. |
VW 1,4 turbo ACT |
132 |
6. |
VW 1,2 turbo |
123 |
Motor roka (od 1,4 do 1,8litra)
Poradie |
Motor |
Bodové hodnotenie |
1. |
BMW 1,5 hybrid (i8) |
262 |
2. |
Audi 1,8 turbo |
(A3, A4 …)177 |
3. |
BMW/PSA Peugeot Citroën 1,6 turbo |
158 |
4. |
BMW 1,5 turbo (BMW 116i, Mini Cooper…) |
151 |
5. |
Ford 1,5 turbo |
80 |
6. |
Fiat Chrysler 1,75 turbo (Alfa 4C) |
78 |
Motor roka (od 1,8 do 2,0 litra)
Poradie |
Motor |
Bodové hodnotenie |
1. |
Mercedes-AMG 2,0 turbo (A 45 AMG) |
298 |
2. |
Audi 2,0 turbo |
226 |
3. |
BMW 2,0 turbodiesel |
150 |
4. |
Volvo 2,0 turbo-kompresor |
134 |
5. |
VW 2,0 turbodiesel |
118 |
6. |
BMW 2,0 twin-turbo |
111 |
Motor roka (od 2,0 do 2,5 litra)
Poradie |
Motor |
Bodové hodnotenie |
1. |
Audi 2,5 turbo |
347 |
2. |
Mazda 2,2 turbodiesel (6,MX-5 …) |
184 |
3. |
Ford 2,3 turbo |
152 |
4. |
Mercedes-Benz 2,1 turbodiesel |
151 |
5. |
Mercedes-Benz 2,1 electric-diesel hybrid |
125 |
6. |
Subaru 2,5 turbo |
117 |
Motor roka (od 2,5 do 3,0 litra)
Poradie |
Motor |
Bodové hodnotenie |
1. |
BMW M 3,0 twin-turbo |
246 |
2. |
BMW 3,0 twin-turbo |
178 |
3. |
Porsche 2,7 boxer |
158 |
4. |
BMW 3,0 twin-turbodiesel |
148 |
5. |
BMW M Performance 3,0 tri-turbodiesel |
124 |
6. |
VW 3,0 turbodiesel |
111 |
Motor roka (od 3,0 do 4,0 litra)
Poradie |
Motor |
Bodové hodnotenie |
1. |
McLaren V8 3,8 twin-turbo |
258 |
2. |
Mercedes-AMG 4,0 V8 biturbo |
239 |
3. |
Porsche 3,8 boxer |
214 |
4. |
Ferrari V8 3,9 biturbo (California T) |
187 |
5. |
Audi / Bentley 4,0 TFSI |
163 |
6. |
Porsche 3,8 boxer turbo |
131 |
Motor roka (nad 4,0 litre)
Poradie |
Motor |
Bodové hodnotenie |
1. |
Ferrari 4,5 V8 |
295 |
2. |
Ferrari 6,3 V12 |
222 |
3. |
Mercedes-AMG 5,5 V8 Turbo |
140 |
4. |
BMW M 4,4-litre Twin Turbo V8 |
110 |
5. |
Jaguar/Land Rover 5,0 supercharged V8 |
98 |
6. |
Fiat Chrysler 6,2 supercharged V8 |
95 |