Motor roka 2015: Trojvalce na prvých troch miestach!

Z dvanástich cien o najlepší motor roka získali štyrikrát zlato trojvalce. Z toho tri si sprivatizoval preplňovaný agregát v plug-in hybridnom superšporte BMW i8. Štvrtá je už obohratou pesničkou – patrí litrovému EcoBoostu od Fordu.

19.06.2015 12:00
Motor roka 2015 Foto:
Plug-in hybridná technológia BMW i8 ovládla tento ročník súťaže. Trojvalec s dvoma elektromotormi bodoval v troch kategóriách vrátane tej hlavnej.
debata (7)

Časy sa menia a s ním aj výsledky ankety International Engine of The Year (IEOTY). Ako sa zdá, prichádza definitívne doba trojvalcová. Napokon, ukázal to už tri roky za sebou zlatom ovenčený litrový 3-valec EcoBoost od Fordu. Lenže v tomto ročníku bolo trojvalcových cien akosi viac, pričom ostrieľaný EcoBoost už na hlavnú cenu nestačil. Na druhú priečku v hlavnej kategórii ho vytlačil nováčik v podobe motora 1,5 TwinPower Turbo v plug-in hybridnej sústave ekologického superšportu BMW i8. Získal 274 bodov, čo znamenalo tesný sedembodový náskok. A na treťom mieste máme ďalší 3-valec. Tentoraz od PSA.

Ostrieľaný litrový EcoBoost stačil až na druhú... Foto: Ford
Ford 1.0 EcoBoost Ostrieľaný litrový EcoBoost stačil až na druhú priečku. Zlato si však odniesol aspoň v objemovej triede do jedného litra.

Odstup preplňovaného motora 1,2 PureTech, známeho z Peugeotu 308 alebo Citroënu C4, bol už ale so ziskom 222 bodov zásadný. Zlato v hlavnej triede však Mníchovu nestačilo. S tým istým plug-in hybridným pohonom zabodoval aj v kategórii Nový motor roka, kde to natrel 8-valcu 4,0 biturbo z Mercedesu-AMG a tiež 8-valcu Ferrari 4,4 V8. Tretie zlato si jeho 3-valec ukoristil v objemovej triede od 1,4 do 1,8 litra. A k trom zlatým medailám, ktoré putovali do BMW musíme ešte pripočítať štvrtú. V triede od 2,5 do 3,0 litra totiž úspešne hájil jeho farby 6-valec 3,0 TwinPover Turbo v ostrom BMW M3/M4.

Zelený motor roka bol doménou elektromobilu... Foto: Tesla
Motor roka 2015 Zelený motor roka bol doménou elektromobilu Tesla S. Napokon - tak ako aj minulý rok.

BMW sa tak stalo najúspešnejšou značkou tohto ročníka. Zdanlivo neporaziteľnému EcoBoostu od Fordu sa nakoniec ušlo zlato “len“ v triede motorov so zdvihovým objemom do tisíc centimetrov kubických. Aj v ostaných objemových triedach sa darilo výlučne benzínovým turbomotorom. Jedinou „atmosférou“ je agregát 4,4 V8 od Ferrari, ktorý si zaknihoval zlato v kategórii motorov so zdvihovým objemom nad štyri litre. Diesel by ste tu hľadali márne. Dokonca aj v kategórii Zelený motor roka sa medzi šiestimi najlepšími agregátmi žiaden nenachádza. Túto triedu obsadil elektromobil Tesla S pred BMW 1,5 plug-in hybrid a ďalším elektromobilom BMW i3 REX.

Motor 4,5 V8 od Ferrari si aj po roku udržal... Foto: Ferrari
Motor roka 2015 Motor 4,5 V8 od Ferrari si aj po roku udržal prvé miesto v triede Výkonový motor roka.

Najúspešnejší motor spaľujúci naftu je 4-valec 2,0d, opäť od BMW, ktorý sa však umiestnil až na tretej priečke v objemovej kategórii od 1,8 do 2,0 litra. Spomeňme ešte triedu Výkonový motor roka, kde sa na vrchole rebríčka nič nezmenilo. Zlato putovalo opäť do Maranella za motor Ferrari 4,5 V8. Nestačil naň druhý 8-valec 4,0 biturbo od Mercedesu-AMG, ani tretí 6-valcový boxer 3,8 od Porsche. Paradoxom tohto ročníka je, že plug-in hybridná technológia BMW s preplňovaným 3-valcom, ktorá ovládla tri kategórie vrátane tej hlavnej, bude stáť v reálnom svete tak trochu na okraji. Používa ju totiž jedine BMW i8, teda hriešne drahý superšport, ktorého predaje sa rátajú maximálne na stovky kusov.

Motor roka 2015 (celkové poradie)

Poradie Motor Bodové hodnotenie
1. BMW 1,5 hybrid (BMW i8) 274
2. Ford 1,0 turbo 267
3 PSA Peugeot Citroën 1.2 turbo 222
4. Ferrari V8 4,5 221
5. Mercedes-AMG 2,0 turbo (A 45 AMG) 177
6. Tesla EV 157
7. BMW M 3,0 twin turbo (M3, M4) 133
8. McLaren V8 3,8 twin turbo 93
9. Audi 2,5 turbo (RS 3) 81

Nový motor roka

Poradie Motor Bodové hodnotenie
1. BMW 1,5 hybrid 339
2. Mercedes-AMG V8 4,0 biturbo 209
3. Ferrari V8 3,9 biturbo 159
4. Volvo 2,0 turbo-kompresor 135
5. VW 1,4 turbo hybrid 134
6. General Motors 1,0 turbo 132

Zelený motor roka

Poradie Motor Bodové hodnotenie
1. Tesla EV 239
2. BMW 1,5 hybrid (i8) 191
3. BMW EV (i3) 109
4. VW 1,4 turbo hybrid 98
5. Ford 1,0 turbo 95
6. BMW 0,7 EV range extender (i3 REX) 64

Výkonný motor roka

Poradie Motor Bodové hodnotenie
1. Ferrari 4,5-litre V8 236
2. Mercedes-AMG 4,0 biturbo V8 148
3. Porsche 3,8 boxer 129
4. Ferrari 6,3 V12 125
5. McLaren 3,8 twin-turbo V8 112
6. Fiat Chrysler 6,2 supercharged V8 75

Motor roka (víťazi objemových tried)

Trieda Motor Bodové hodnotenie
do 1,0 litra Ford 1,0 turbo 267
od 1,0 do 1,4 litra PSA Peugeot Citroën 1.2 THP 243
od 1,4 do 1,8 litra BMW 1,5 hybrid (i8) 262
od 1,8 do 2,0 litra Mercedes-AMG 2,0 turbo (A 45 AMG) 298
od 2,0 do 2,5 litra Audi 2,5 turbo 347
od 2,5 do 3,0 litra BMW M 3,0 twin-turbo 246
od 3,0 do 4,0 litra McLaren V8 3,8 twin-turbo 258
nad 4,0 litra Ferrari 4,5 V8 295

Motor roka (do 1,0 litra)

Poradie Motor Bodové hodnotenie
1. Ford 1,0 turbo 444
2. General Motors 1,0 turbo 176
3. BMW 0,7 EV range extender (i3) 163
4. VW 1,0 turbo (Audi A1) 138
5. Fiat 0,9 turbo 132
6. Renault / Nissan 0,9 TCE 119

Motor roka (od 1,0 do 1,4litra)

Poradie Motor Bodové hodnotenie
1. PSA Peugeot Citroën 1.2 THP 243
2. VW 1,4 turbo-kompresor 174
3. VW 1,4 turbo hybrid 165
4. VW 1,4 turbo 149
5. VW 1,4 turbo ACT 132
6. VW 1,2 turbo 123

Motor roka (od 1,4 do 1,8litra)

Poradie Motor Bodové hodnotenie
1. BMW 1,5 hybrid (i8) 262
2. Audi 1,8 turbo (A3, A4 …)177
3. BMW/PSA Peugeot Citroën 1,6 turbo 158
4. BMW 1,5 turbo (BMW 116i, Mini Cooper…) 151
5. Ford 1,5 turbo 80
6. Fiat Chrysler 1,75 turbo (Alfa 4C) 78

Motor roka (od 1,8 do 2,0 litra)

Poradie Motor Bodové hodnotenie
1. Mercedes-AMG 2,0 turbo (A 45 AMG) 298
2. Audi 2,0 turbo 226
3. BMW 2,0 turbodiesel 150
4. Volvo 2,0 turbo-kompresor 134
5. VW 2,0 turbodiesel 118
6. BMW 2,0 twin-turbo 111

Motor roka (od 2,0 do 2,5 litra)

Poradie Motor Bodové hodnotenie
1. Audi 2,5 turbo 347
2. Mazda 2,2 turbodiesel (6,MX-5 …) 184
3. Ford 2,3 turbo 152
4. Mercedes-Benz 2,1 turbodiesel 151
5. Mercedes-Benz 2,1 electric-diesel hybrid 125
6. Subaru 2,5 turbo 117

Motor roka (od 2,5 do 3,0 litra)

Poradie Motor Bodové hodnotenie
1. BMW M 3,0 twin-turbo 246
2. BMW 3,0 twin-turbo 178
3. Porsche 2,7 boxer 158
4. BMW 3,0 twin-turbodiesel 148
5. BMW M Performance 3,0 tri-turbodiesel 124
6. VW 3,0 turbodiesel 111

Motor roka (od 3,0 do 4,0 litra)

Poradie Motor Bodové hodnotenie
1. McLaren V8 3,8 twin-turbo 258
2. Mercedes-AMG 4,0 V8 biturbo 239
3. Porsche 3,8 boxer 214
4. Ferrari V8 3,9 biturbo (California T) 187
5. Audi / Bentley 4,0 TFSI 163
6. Porsche 3,8 boxer turbo 131

Motor roka (nad 4,0 litre)

Poradie Motor Bodové hodnotenie
1. Ferrari 4,5 V8 295
2. Ferrari 6,3 V12 222
3. Mercedes-AMG 5,5 V8 Turbo 140
4. BMW M 4,4-litre Twin Turbo V8 110
5. Jaguar/Land Rover 5,0 supercharged V8 98
6. Fiat Chrysler 6,2 supercharged V8 95

© Autorské práva vyhradené

7 debata chyba
Viac na túto tému: #Motor roka #IEOTY
Články podľa značiek