Keď prišiel vlani Peugeot so športovou verziou 308 GT, bolo jasné, že toto ešte nie je koniec výkonového „tuningu“. V divízii Peugeot Sport sa už totiž rodila najostrejšia verzia GTi, ktorá sa zaradí do rodiny legendárnych Peugeotov 208 GTi, 309 GTi, 405 Mi, 306 S16 či nového 208 GTi a kupé RCZ R. Mimochodom, Peugeot predal z týchto nabrúsených modelov viac ako 800-tisíc kusov, takže príchod trostoosmičky s logom GTi sa dal očakávať. Dnes tu máme prvé informácie, hoci oficiálna premiéra prebehne až v Goodwoode na tradičnom festivale rýchlosti.
Tí, ktorí očakávali, že srdcom 308 GTi bude nefalšovaný dvojliter, obišli na prázdno. Peugeot si totiž trúfol vstúpiť na scénu, kde kraľuje Golf R, Civic Type-R, Leon Cupra alebo Mégane RS 270 s motorom, ktorý má necelých 1 600 kubíkov. Bližší pohľad však odhalí, že sa rozhodne nemá za čo hanbiť. Napokon svoj potenciál už agregát 1,6 THP ukázal v kupé RCZ R. V porovnaní s bežným GT ťaží z kovaných piestov, upravených ložísk, vyššie plniaceho tlaku aj účinnejšieho medzichladiča stlačeného vzduchu. O dodávku paliva sa stará priame vstrekovanie pod tlakom 200 MPa. Výfukové potrubie odoláva teplotám až 1 000 stupňov Celzia.
Výsledkom je výkon minimálne 184 kW, ktorý je k dispozícii pri 6 000 otáčkach za minútu. Je tu však aj výkonnejší variant, ktorý ponúka rovných 200 kilowattov, ktoré už kolidujú s najväčšími rivalmi. Len pre názornosť, Leon Cupra má 206 a Mégane RS 201 kW. Menší objem neutají motor len v oblasti krútiaceho momentu. Maximálnych 330 Nm je síce pekný údaj, ale na 350 či 360 Nm spomínaných konkurentov to celom nestačí. Zvlášť nie na Civic Type-R, ktorý ich má až 400. Peugeot 308 GTi sa však môže oprieť veľkú výhodu. Je zo všetkých konkurentov najľahší. Aj vďaka plastovému veku kufra váži len 1 280 kg, takže tu máme výkonovú hmotnosť 6,4 kg/ kW.
Vo výsledku je tak 308 GTi takmer rovnako rýchle ako silnejšia konkurencia. Na stovku šprintuje s upravenou 6-stupňovou manuálnou prevodovkou s krátkymi dráhami radenia za rovných šesť sekúnd a dosiahne maximálku 250 km/h. Na Civi Type-R stráca len tri desatiny sekundy, na Leon Cupra iba dve, a s Renaultom Mégane RS sú si dokonca na chlp rovní. O prenos výkonu na asfalt sa starajú pneumatiky Michelin Pilot Super Sport 235/35 R19. K tomu pridáva 308 GTi zväčšený rozchod náprav z 1 554 na 1 570 mm. Smerová stabilita je podporená aj zväčšeným odklonom z 0,6 na 1,67 stupňa.
Zvonka však nový 308 GTi rozpoznáte aj vďaka špecifickej čiernej maske chladiča či zväčšeným sacím otvorom v lesklom čiernom vyhotovení. Čierny lak našiel svoje miesto aj na spätných zrkadlách. Disky kolies majú grafitový nádych. Nechýbajú dve koncovky výfuku a emblémy GTi na predných dverách a zadnom veku. Zákazníci budú mať na výber päť farieb exteriéru – červenú Ultimate Red, modrú Magnetic Blue, čiernu Perla Nera, sivú Huricane Grey a perleťovú bielu. Pre silenejšiu verziu GTI 270 je pripravený typický dvojfarebný lak kombinujúci červenú Ultimate a čiernu Perla Nera. V interiéri nájdeme polokožené čalúnenie anatomických sedadlách a kožený volant. Kontrapunktom je červené prešívanie. Z hliníka je radiaca páka či pedále. A špecifická je aj grafika prístrojov či multimediálneho rozhrania.
Novinka dorazí na trh na jeseň, keď budú oznámené aj ceny. Peugeot sa spolieha aj na to, že 308 GTi bude najúspornejším hothatchom svojej triedy. Jeho normovaná spotreba má byť len šesť litrov paliva na 100 km. Aspoň na papieri.
Technické údaje
Verzia | 1,6 GTi | 1,6 GTi 270 |
---|---|---|
Valce/ventily | 4/16 | 4/16 |
Objem motora (ccm) | 1 598 | 1 598 |
Max. výkon (kW/ot.) | 184/6 000 | 200/6 000 |
Krút. moment (Nm/ot.) | 330/1 900 | 330/1 900 |
Prevodovka | 6M | 6M |
Max. rýchlosť (km/h) | 250 | 250 |
0 – 100 km/h (s) | 6,2 | 6,0 |
Priemerná spotreba na 100 km (l) | 6,0 | 6,0 |