Automobilky bojujú s nadváhou áut na všetkých frontoch. Bez jej redukcie nebudú môcť totiž ísť nadol emisie ostro sledovaného CO2 ani spotreba paliva. Do automobilového priemyslu tak začínajú vo veľkom vstupovať kompozitné materiály. Asi najďalej je v tomto smere BMW, ktoré už sériovo vyrába z plastov vystužených uhlíkovými vláknami (CFRP) karosérie ekomodelov i3 a i8 a najnovšie nasadí „karbón“ aj do konštrukcie vlajkovej lode radu 7. Zaostávať však nechce ani koncern Volkswagen.
Dobehnúť náskok Mníchova síce nebude ľahké, ale už dnes pracuje Wolfsburg aspoň na karbónových kolesách. A to veľmi intenzívne za pomoci spoločností ThyssenKrupp Carbon Components z Essenu a americkej spoločnosti Maxion z Michiganu. Dokonca majú podpísanú zmluvu a prvé prototypy už jazdia. Skúšky ukazujú, že karbónové kolesá tlmia dobre nerovnosti, a to bez akejkoľvek únavy materiálu. Lepšie tiež pohlcujú vibrácie a sú tichšie. Ich hlavnou prednosťou je ale nižšia hmotnosť. V porovnaní s klasickými kolesami vraj až o 40 %.
Na kolesách tak bude možné ušetriť podľa veľkosti okolo štyroch až piatich kilogramov. Na celkovej váhe vozidla to veľa neurobí, no podstatné je, že pôjde o zníženie na strane neodpružených hmôt, čo sa podpíše na lepších jazdných vlastnostiach. Prvým modelom koncernu VW, ktorý využije karbónové disky, by mala byť nová generácia Audi A8, ktorá príde na trh v roku 2017. Neskôr by sa však táto technológia mala rozšíriť aj do nižších segmentov. V hre sú dva varianty, takzvané hybridné kolesá, ktoré budú kombinovať hliník s karbónom alebo celokarbónové disky.
Na prvý pohľad sa revolučné kolesá nijako nelíšia od tých bežných z hliníkovej zliatiny. Ich povrch môže mať totiž vzhľad lešteného hliníka. Lenže zdanie klame. Štruktúra disku pozostáva z ľahkej kompozitnej kostry, plastov a penovej výplne. Či však bude Audi A8 naozaj prvým sériovým modelom s kompozitnými kolesami, nie je celkom isté. Na karbónových diskoch pracuje totiž už aj BMW, a to prezradilo, že pokiaľ to umožní legislatíva, je schopné uviesť ich na trh do dvoch rokov. Súboj Ingolstadtu s Mníchovom tak možno dopadne podobne, ako to bolo v prípade laserových svetiel, kde Audi nakoniec ťahalo za kratší koniec.