Alfa Romeo Giulia QV: Nová nádej Alfy je rýchlejšia než BMW M3

Ticho pred búrkou. Tak sa dajú označiť posledné mesiace čakania na novú Giuliu – auto, ktoré má vrátiť legendárnu Alfu opäť na výslnie. Plachta je však už strhnutá a ako vidieť, v Turíne naozaj nešetrili. Giulia sa predvádza rovno vo vrcholovej verzii Quadrifoglio Verde. Na stovku to zvládne za 3,9 sekundy! Na to nestačí ani BMW M3.

26.06.2015 00:00
Alfa Romeo Giulia -2016 Foto:
Nová Giulia sa predstavuje vo vrcholovej verzii Quadrifoglio Verde. Preto neprekvapia obrovské sacie otvory, veľké kolesá ani aktívny predný spojler, inšpirovaný Ferrai 458 Italia.
debata (1)

Zabudnite na všetko, čo súviselo s pôvodnou Alfou 159. Nová Giulia je od základu nové auto, skutočný reštart značky. So svojou predchodkyňou nemá nič spoločné. Dokonca ani názov a logo. Označením sa odvoláva na jeden z najúspešnejších modelov, vyrábaný kontinuálne v rokoch 1962 až 1978 a reštylizovaným „erbom“ s červeným krížom a hadom sa zas pozerá do budúcnosti. Giulia je prvou Alfou, ktorý má tú česť. Cieľom nie je nič iné, ako po dlhých rokoch opäť „podkúriť“ v strednej triede BMW, Audi či Mercedesu-Benz, prémiovému nemeckému záprahu, ktorý drží segment luxusných áut pevne vo svojich rukách.

Utajený projekt

Aj preto patril projekt s kódovým označením Typo 949 k najutajo­vanejším v rámci koncernu FCA. Pracoval na ňom prísne limitovaný tím dizajnérov a inžinierov. A Alfe sa v dnešnom globalizovanom svete prepojenom internetom novú Giuliu nakoniec podarilo udržať pod pokrievkou až do premiéry. Opona padla v stredu pri príležitosti 105. výročia značky. Taliani pritom vytiahli z rukáva najväčšie eso. V múzeu Alfy v Arese strhli plachtu rovno z vrcholovej verzie Qouadrifoglio Verde. Bohužiaľ, interiér ostáva tajomstvom, ale aj to, čo vieme, sľubuje fantastický jazdný zážitok. Po dlhých rokoch je totiž Giulia prvou Alfou so zadným náhonom.

Dôraz sa teda kládol na elementárne faktory, ktoré tvoria DNA športových áut. Giulia QV má dokonalé rozloženie hmotnosti medzi nápravami v pomere 50:50 a mala by byť vôbec najľahším modelom v triede. Strecha, predná kapota, hnací hriadeľ aj kostra sedadiel sú z karbónu. Hliník nájdeme nielen na dverách či na blatníkoch, ale aj v konštrukcii bŕzd, pomocných rámov a náprav. Alfa pritom sľubuje najvyššiu torznú tuhosť v triede. Snaha o perfektné vyváženie ovplyvnila aj samotné proporcie. Giulia má krátke previsy a extrémne dlhý rázvor. Motor je umiestnený až za prednou nápravou.

Vzadu dominujú Giulii zdvojené koncovky výfukov... Foto: Alfa Romeo
Alfa Romeo Giulia -2016 Vzadu dominujú Giulii zdvojené koncovky výfukov a gigantický difúzor. Veď v hre bude 510 koní.

A keď sme už pri podvozku, zavesenie tvoria dvojité lichobežníkové ramená. Kolesá sa pritom natáčajú okolo vertikálnej osi prechádzajúcej ich stredom. To znamená perfektné držanie stopy a minimálny prenos negatívnych síl na riadenie. Vzadu je opäť viacprvkové zavesenie, ktoré sa postará o priľnavosť hnaných zadných kolies. Tie budú mať, podobne ako karbónovo-keramické brzdy, naozaj dosť práce. Veď Giulia QV je podľa motta „La meccanica delle Emozioni“, ktoré bude sprevádzať jej kariéru, naozaj pekelný stroj. Pod karbónovou kapotou búši celohliníkový dvakrát preplňovaný 6-valec s objemom 2,9 litra, vyvíjaný Ferrari a Maserati.

Motor od Ferrari

Nájdete ho napríklad aj v Ghibli S Q4. Ale pozor. Kým pre potreby trojzubca je naladený „len“ na 301 kW, v službách Giulie QV ich bude dávať až 375. Cez 7-stupňovú dvojspojkovú prevodovku poputujú k zadnej náprave vybavenej elektronicky riadeným diferenciálom s vektorovaním krútiaceho momentu medzi jednotlivými kolesami. A výsledok? Vďaka výkonovej hmotnosti len necelé tri kilogramy na kôň, dokáže Giulia QV šprintovať na stovku za 3,9 sekundy, čím schová do vrecka aj referenčné BMW M3. O ťažšom a slabšom Ghibli ani nehovoriac.

K dispozícii bude pravdepodobne aj verzia s manuálom, keďže vystavený exemplár bol vybavený práve takouto prevodovkou. A to je pre priaznivcov nefalšovanej športovej jazdy iste dobrá správa. Napokon Giulia nemá byť žiaden manažérsky sedan, ale výslovne šoférske auto. Aj preto Alfa držala úlohu elektroniky prísne na uzde. No celkom vyhnúť sa jej nemohla. Chuť po adrenalíne však budete môcť dávkovať pomocou systému nastavenia jazdnej dynamiky DNA. Režimy sú celkom štyri – Dynamic, Natural, Racing a po prvý raz ekonomicky zameraný mód Advanced Efficient. Za ústupok Bruselu možno považovať aj systém vypínania dvoch valcov. DNA bude regulovať činnosť adaptívneho podvozku, motora, prevodovky aj extrémne ostrého riadenia.

Nízku hmotnosť zabezpečí hliník, ale aj... Foto: Alfa Romeo
Alfa Romeo Giulia -2016 Nízku hmotnosť zabezpečí hliník, ale aj karbónová kapota, strecha či hnací hriadeľ.

Dizajn, ktorý má byť jedným z tromfov Giulie, ale pravdepodobne vyvolá polarizujúce reakcie. Pôvodnej Alfe 159 sme totiž mohli vyčítať mnoho vecí, rozhodne nie však nedostatok talianskeho šarmu. S výrazne svalnatejšou Giuliou to môže byť komplikovanejšie. Nebyť predného „trojlístka“ s centrálnym „erbom“, mohli by sme jej dizajn nazvať málo autentickým. Predné svetlá evokujú Audi A5 a zadný stĺpik zas BMW radu 3. To sa Alfe, ktorá v minulosti diktovala trendy, naozaj nestávalo. A kritiku si rozhodne zaslúži aj objem zaslepených otvorov v prednom nárazníku, ktoré degradujú funkčný aspekt dizajnu.

Aktívna aerodynamika aj podvozok

Pritom sa Alfa chváli, že „kožu“ Giulie formovala práve funkcia. Má mať špičkovú aerodynamiku a vďaka aktívnemu splitteru (Active Aero Splitter), podobne ako pri Ferrari 458, či monumentálnemu zadnému difúzoru, ktoré budú pravdepodobne len výsadou Quadrifoglio Verde, aj dostatočný prítlak. Rozmery automobilka zatiaľ tají. Podobne ako interiér. Prezradila len toľko, že kokpit bude orientovaný na vodiča a že športový volant si vezme inšpiráciu z monopostov F1. Väčšina kľúčových jazdných funkcií, napríklad systém DNA či štartovanie, sa bude preto ovládať priamo z neho.

Kedy sa nová nádej Alfy, od ktorej si šéf koncernu FCA Sergio Marchionne sľubuje dramatický rast predajov, dostane na trh, nie je známe. Určite to však bude ešte tento rok. Okrem ostrého šesťvalca majú byť v ponuke aj ďalšie tri motory. Základom sa stane 4-valcový diesel s objemom 2,2 litra (od 99 do 155 kW). Nad ním by mal stáť taliansky trojlitrový 6-valec od VM Motori, známy napríklad z Lancie Thema, samozrejme, špeciálne vyladený pre potreby Alfy Romeo. Očakávať tak môžeme výkon 202 kW, podobne ako pri Maserati Ghibli. V súčasnosti však existuje aj nová verzia s výkonom vyšľachteným až na 250 kW, takže uvidíme.

Pod kapotou sa ukáže Maranellské srdce –... Foto: Alfa Romeo
Alfa Romeo Giulia -2016 Pod kapotou sa ukáže Maranellské srdce – vidlicový 6-valec s výkonom 375 kW. Ten bude posielať svoju energiu cez dvojspojkovú prevodovku a aktívny diferenciál k zadným kolesám.

Benzínovú ponuku ešte doplní štvorvalec Global Medium Engine, pravdepodobne dvojlitrový, s výkonovým rozpätím od 180 do 243 kW, kombinovaným tak s manuálnymi, ako aj s automatickými prevodovkami. Predpokladať môžeme buď 9-stupňový automat, ktorý už koncern používa v Jeepe Renegade, alebo 8-stupňovú prevodovku s vyšším prenosom krútiaceho momentu. V hre je aj pohon oboch náprav. Viac sa dozvieme s blížiacou sa svetovou výstavnou premiérou, teda najneskôr na jesennom autosalóne vo Frankfurte nad Mohanom.

Alfa Romeo Giulia -2016
Alfa Romeo Giulia -2016
+4Alfa Romeo Giulia -2016

© Autorské práva vyhradené

1 debata chyba
Viac na túto tému: #Alfa Romeo #Alfa Romeo Giulia
Články podľa značiek