O koncepte Fractal, ktorý sa ukáže už o pár dní vo Frankfurte nad Mohanom, hovorí Peugeot ako o inkubátore myšlienok. A hoci bývajú tlačové správy plné marketingového klišé, tentoraz to rozhodne neplatí. Experimentálny crossover s elektrickým pohonom je priam nabitý nápadmi. Omnoho viac ako predošlé štúdie Onyx, Quartz či Exalt. O to viac je vzdialený realite.
Nejde pritom o veľké auto. Na dĺžku má len 3,8 metra, teda menej ako súčasný Peugeot 208. Na šírke sa však nešetrilo, čo dokladuje údaj 1 770 mm. Peugeot si Fractal predstavuje ako moderný mestský crossover, ktorý kombinuje prvky kupé, kabrioletu aj SUV. Z prvého má športový zjav s dvojfarebným kontrastným lakovaním karosérie, z druhého odnímateľnú strechu a z tretieho pohon oboch náprav či dokonca pneumatické odpruženie, ktoré dokáže meniť svetlú výšku podvozka od sedem do 11 centimetrov.
Aj z toho je jasné, že skôr než do terénu sa Fractal chystá do mestskej džungle. Na rozdiel od mainstreamu vie však posádke dopriať neporovnateľne viac emócií. Vietor vo vlasoch a vskutku fantastické zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 6,8 sekundy, o ktoré sa stará dvojica elektromotorov, jedným pre každú z náprav. Dvakrát 75 kW potom znamená výsledných 150 či v reči milovníkov športových jednotiek rovných 208 koní. S autom vážiacim len tisíc kilogramov nemajú naozaj najmenšie problémy.
Do tejto nízkej váhy sú pritom započítané aj li-ion akumulátory s kapacitou 40 kWh, čo je približne dvojnásobok bežných elektromobilov, umiestnené v stredovom tuneli Fractalu. To vraj stačí na bezproblémový dojazd do vzdialenosti až 450 km. Zaujímavé je, že každý z elektromotorov má iný prevodový pomer. Do rýchlosti 100 km/h hrá prvé husle zadná náprava a nad ňou zas kolesá prednej nápravy. To znamená lepšie využitie energie. Tú šetrí Fractal aj nízkym valivým odporom, o ktorý sa starajú pneumatiky s nezvyčajne úzkym profilom obuté na veľkých 19-palcových diskoch kolies.
No späť k emóciám. Jednou z hlavných hviezd Fractalu je totiž jeho audiosystém vyvinutý v spolupráci s prestížnym francúzskym výrobcom zvukových technológií Focus. Ten osadil interiér zostavou 9.1.2 s trinástimi meničmi, štrnástimi kanálmi a špičkovým výkonom 1 900 W. Aby sme však boli presnejší, vpredu nájdeme dva výškové, tri stredové a dva basové reproduktory doplnené subwooferom. Vzadu sú ďalšie dva výškové, dva stredové a jeden basový menič. A to nie je všetko. Každé zo sedadiel ponúkne dvojkanálový basový systém, ktorý neprenáša frekvencie vzduchom, ale priamo do tela konštrukciou skeletu. Takže cítiť by ste ich mali priamo v hrudi.
A aby bol efekt dokonalý, až 80 % povrchových dielcov interiéru je vyrobených z akusticky „mŕtvych“ materiálov, podobných obloženiu stien zvukových štúdií, ktoré zabraňujú rezonanciám a neželaných echám. A keďže ich štruktúra je príliš zložitá pre klasické výrobné procesy, vytlačili ich pomocou 3D tlačiarne. Za všetkým stojí zvukový dizajnér Amon Tobin. Zvláštnosťou aparatúry je aj to, že hlasové navigačné povely posiela do ucha vodiča zo strany, ktorá naznačuje orientáciu najbližšieho navigačného bodu. Teda sprava, zľava spredu alebo zozadu.
A Fractal k tomu pridáva aj exteriérový zvukový podpis. Tichý elektromobil informuje o svojej blízkosti chodcov generátorom zvuku, ktorý sa mení podľa rýchlosti, akcelerácie či intenzity brzdenia. Fractal tiež skúma potenciál ergonomického konceptu iCockpit, dobre známeho z Peugeotov 208, 308 a 2008. Aj Fractal má preto miniatúrny volant, no klasické ovládače na jeho ramenách nahradil dvojicou touchpadov v dosahu palcov. Analógové ukazovatele predsunutého prístrojového panela zas zastúpil 12,3-palcový voľne konfigurovateľný displej.
Ďalšie údaje sprostredkúva inovatívny holografický head-up displej. Tretí dotykový Amoled displej sa nachádza na stredovom tuneli a slúži potrebám elektrického pohonu namiesto mechanických prvkov. Ergonómiu dovárajú páčkové spínače ďalších funkcií rozmiestnené na oblúkoch po bokoch volantu. Komunikovať s autom možno aj pomocou smart hodiniek, dokonca slúžia namiesto kľúča. „Plávajúce“ sedadlá sú umiestnené pevne na stredovom tuneli. Vodič nastavuje polohu volantu a pedálov. To je čosi čo poznáme zo sveta športu. Interiér zušľachťujú dekorácie z pravého duba a opäť akustické materiály typické pre nahrávacie štúdiá.
Pochopiteľne, Fractal sa s takouto výzbrojou nechystá do sériovej výroby. Pohorel by už z dôvodu strechy, ktorú si po zložení nemôže voziť so sebou, či dverám, ktoré sa otvárajú proti smeru jazdy. Núdzové zadné sedadlá by zákazníci tiež asi príliš neocenili. No napríklad iCockpit druhej generácie by mohol byť touto štúdiou silne inšpirovaný. A vyvinúť by sa z neho mohol aj ďalší sériový crossover Peugeotu, napríklad kupé-kabriolet, ktorý by stál pod súčasným modelom 2008. Peugeot podobný zámer napokon ani nepopiera. Uvidíme, či viac prezradí vo Frankfurte nad Mohanom.