Toyota Prius 2016: Krásou veru neoplýva, ušetrí však ďalších 10 %

Tvarmi nový Prius šokuje. Ale to Toyota chcela. Tvrdí, že toto auto už nie je len o racionálnej voľbe a o nízkej spotrebe. Štvrtá generácia má priniesť aj emócie a radosť z jazdy. Napokon, je prvým modelom postaveným na modulárnej platforme TNGA.

10.09.2015 05:00
debata (9)
Nový Prius prejde na futuristický dizajn s... Foto: Toyota
Toyota Prius - 2016 Nový Prius prejde na futuristický dizajn s ostro rezanými reflektormi. Tie dostanú už v sérii full-LED technológiu.

Štvrtú generáciu Priusu odhalila Toyota v Las Vegas. Práve Spojené štáty sa totiž stali kľúčovým trhom prvého sériového hybridu planéty. Zamilovali si ho nielen ekologickí aktivisti a ľudia túžiaci po nízkej spotrebe paliva, ale aj hollywoodske celebrity. Stal sa symbolom zeleného životného štýlu. Za štrnásť rokov produkcie sa preň rozhodlo až 3,5 milióna zákazníkov a dodnes je medzi hybridmi neprekonaným bestsellerom. To napriek tomu, že konkurentov má požehnane. A hoci hybridná technológia Priusu zamierila aj do ďalších civilných modelov Toyoty či Lexusu, japonská automobilka mu verí.

Základom Priusu je nová modulárna platforma... Foto: Toyota
Toyota Prius - 2016 Základom Priusu je nová modulárna platforma TNGA, ktorá sa podieľa na zvýšení tuhosti karosérie o 60 %. Tá bude o 60 mm dlhšia, o 15 širšia a o 20 nižšia.

Na trh prichádza s úplne novou generáciou, a to doslova od podlahy. Prius je totiž prvou Toyotou, ktorá prechádza na modulárnu platformu TNGA (Toyota New Global Architecture). Tá má znížiť výrobné náklady o 20 %, ktoré chce automobilka využiť na vývoj ďalších zelených technológií. Novému Priusu prinesie nižšiu hmotnosť, nižšie ťažisko a tým aj lepšie jazdné vlastnosti. Len na ilustráciu, zadná náprava dostane vyspelé dvojité lichobežníkové závesy, čo je dnes takmer rarita. A za zmienku stojí aj karoséria tuhšia o neuveriteľných 60 %. Tiež výsledok zavedenia novej platformy.

Vzadu bude mať Prius aj naďalej veľké výklopné... Foto: Toyota
Toyota Prius - 2016 Vzadu bude mať Prius aj naďalej veľké výklopné veko liftbacku s deleným zadným oknom. Toyota napriek tomu sľubuje lepší výhľad.

Prius bude v porovnaní so svojím predchodcom o 60 mm dlhší, o 15 širší a o 20 nižší. Na dĺžku meria rovných 4 540 mm. Rázvor náprav ostáva na pôvodnej hodnote 2 700 mm. Dizajn sa však mení doslova radikálne, pričom sa v mnohom inšpiruje vodíkovým Miraiom. Aerodynamické línie narúšajú dramaticky tvarované predné aj zadné svetlá, zatmavené zadné stĺpiky a delené okno výklopného veka. Tvary budú možno polarizovať, no Toyota chcela demonštrovať, že Prius už nie je len racionálnou voľbou pre šporovlivých zákazníkov, ale aj autom pre radosť. Emócie má podporiť paleta siedmich lakov vrátane červeného Hypersonic Red s vysokým leskom.

Interiér Priusu ponúkne viac miesta a komfortu.... Foto: Toyota
Toyota Prius - 2016 Interiér Priusu ponúkne viac miesta a komfortu. Centrálne umiestnené prístroje mu však ostanú.
Interiér má ponúknuť viac miesta pre posádku a vyšší komfort. Futuristické rozmiestnenie ovládačov a displejov však Priusu ostáva. Digitálny prístrojový panel je umiestnený centrálne a to isté platí o rozhraní Toyota Touch na stredovej konzole, ktorú má spoločnú s elektronickým ovládačom hybridného systému. Toyota sľubuje pohodlnejšie sedadlá, kvalitnejšie. Podstatná je aj účasť bezpečnostných systémom Toyota Safety Sense. Presnejšie autonómnych bŕzd s detekciou áut a chodcov, výstrahy pred opustením jazdného prúdu adaptívneho tempomatu a sériových full-LED svetiel s automatickým prepínaním diaľkového režimu.

O technike Toyota veľa neprezradila. Obmedzila sa na konštatovanie, že nový Prius bude v porovnaní s tým predošlým o 10 % úspornejší. Z toho možno odvodiť, že na 100 km spotrebuje priemerne len okolo 3,5 litra benzínu. Tepelná účinnosť spaľovacieho motora vzrastie až o 40 % a vyššiu energetickú hustotu majú mať aj NiMH akumulátory. Li-ion batérie tak ostanú aj naďalej výsadou plug-in hybridnej verzie, ktorá sa predstaví neskôr. Vzhľadom na evolučné zlepšenia, medzi ktoré patria ľahšie komponenty pohonnej sústavy, môžeme pod kapotou naďalej rátať s benzínový motorom 1,8 VVT-i a elektromotorom.

Podľa neoficiálnych informácií by mal výkon Priusu vzrásť zo 100 na 110 kW. Presnejšie údaje sa ale dozvieme pravdepodobne až vo Frankfurte nad Mohanom, kde Prius absolvuje svetovú výstavnú premiéru. Isté to však nie je, keďže predaj odštartuje Toyota najprv na domácom japonskom trhu, a to najskôr koncom tohto roka. Európa a USA budú nasledovať neskôr. Podobne ako dobíjateľná plug-in hybridná verzia, ktorá sa má líšiť nielen technikou, ale aj dizajnom.

Toyota Prius - 2016
Toyota Prius - 2016
+31Toyota Prius - 2016

© Autorské práva vyhradené

9 debata chyba
Viac na túto tému: #Toyota #Toyota Prius #autosalón Frankfurt 2015
Články podľa značiek