
Jaguar avizoval zámer priviesť na svet nové SUV už pred dvoma rokmi. Zhodou okolností tiež vo Frankfurte nad Mohanom, kde predstavil koncept C-X17. Zároveň ním prezentoval novú hliníkovú platformu iQ(AL), ktorú už medzičasom začali používať sedany XE a XF. Vďaka jej modularite si však mohol Jaguar dovoliť navrhnúť nový F-Pace bez obmedzení. Má preto úplne odlišné rozmery vrátane rázvoru náprav s hodnotou 2 874 mm a dĺžky 4 731 mm, ktorými stojí niekde medzi svojimi konvenčnými súrodencami.

A keďže ide o SUV, F-Pace narástol poriadne aj do výšky. Jeho strecha sa vznáša 1 652 mm nad asfaltom. Pre poriadok dodajme aj veľkorysú šírku 1 936 mm. Nábehovými uhlami 25,5, respektíve 26 stupňov sa síce hlási skôr ku crossoverom, no potom je tu slušná svetlá výška 213 mm a úžasná brodivosť až do hĺbky 525 mm, ktorá zaváňa svetom off-roadov. Dizajn je veľmi podobný konceptu C-X17, čo je nepochybne dobré. Ian Callum, šéfštylista Jaguaru, zakomponoval do F-Pace maximum prvkov typických pre nové modely, vrátane prednej masky a svetiel, inšpirovaných sedanom XE. Tie zadné si zas vzali za vzor roadster a kupé F-Type.

Celé je to „zabalené“ vo svalnatých proporciách a postavené na kolesách s priemerom minimálne 19 palcov. Tie najväčšie majú dokonca až 22 palcov, presne ako na pôvodnej štúdii z roku 2013. Jaguar sa pritom chváli nízkou hmotnosťou. Až 80 % štruktúry karosérie pripadá na hliník. Zvyšok tvorí 18 percent vysokopevnostnej ocele a dve percentá horčíka. Zadné výklopné veko je však napríklad z kompozitov. Základná verzia s dieselovým 4-valcom a so zadným náhonom váži len 1 665 kg. Zaujímavé je, že samotná karoséria má na váhe iba 298 kg, čo je podobné ako hmotnosť karosérie neporovnateľne menšieho Fiatu 500L.

Interiér má ponúknuť dostatok priestoru pre piatich cestujúcich a ich batožinu. Pod elektricky ovládanými zadnými dverami je fantastický kufor s objemom 650 litrov. Variabilitu zlepšujú elektricky sklápateľné zadné sedadlá delené v pomere 40:20:40. Potom sa schopnosti F-Pace vyšplhajú k 1 740 litrom. Rovnako priaznivý je údaj šírky kufra medzi podbehmi 1 255 mm. Nešetrilo sa ani na komforte. Palubná doska, opäť v štýle XF, obsahuje virtuálny prístrojový panel s 12,3-palcovým displejom a tiež 8-palcovým dotykovým rozhraním In Control.

Za príplatok si môžete dopriať multimediálny systém InControl Pro s 10,2-palcovou obrazovkou, internetovým pripojením, harddiskom s kapacitou 60 GB, hot-spotom až pre osem zariadení či funkciami pre diaľkovú komunikáciu s vozidlom. Ďalej je tu laserový head-up displej a 3D navigácia. K luxusným prvkom musíme pripočítať ventilované a vyhrievané sedadlá, panoramatickú otvárateľnú strechu, vyhrievané zadné sedadlá, audio Meridian so 17 reproduktormi a výkonom 825 W. Zaujímavým prvkom je náramok Activity Key pre prípad, že idete plávať alebo surfovať.

Keďže náramok nepoužíva batériu, voda mu nevadí. Auto potom otvoríte priložením náramku k písmenu „J“ na nápise zadných dverí. F-Pace si trúfa aj na päť hviezdičiek z crashtestov Euro NCAP. Dostupné budú prakticky všetky moderné bezpečnostné asistenty vrátane núdzových bŕzd a detekcie chodcov a áut. Stereokamera tiež slúži potrebám monitorovania jazdných prúdov s výstrahou, ale tiež čítačke dopravných značiek. Samozrejmosťou je adaptívny tempomat a obmedzovač na základe údajov maximálnej povolenej rýchlosti. O osvetlenie vozovky sa môžu starať adaptívne full-LED reflektory.

Na výber budú spočiatku štyri motory – dva benzínové a dva dieselové. Základom sú dvojlitrové 4-valce Ingenium 20d (133 kW) a benzínový 20t (177 kW). Oba spojené výhradne s pohonom zadných kolies. Výkonnejšiu alternatívu tvoria trojlitrové 6-valce – naftové bi-turbo 30d (221 kW) a zážihový agregát 35t (250 alebo 280 kW), vždy s pohonom oboch náprav. Manuálna prevodovka bude dostupná len pre základný naftový 4-valec. Inak je v sérii 8-stupňový automat ZF. Aj vďaka nízkej hmotnosti a slušnej aerodynamike (Cx 0,34) sa normovaná spotreba naftových verzií pohybuje od 4,9 do 6 a benzínových maximálne do 8,9 litra paliva.

Na asfalte zas bude F-Type ťažiť z dvojitých lichobežníkových závesov vpredu a viacprvkového zavesenia zadných kolies. Vhod príde rozdelenie hmotnosti medzi nápravami v spravodlivom pomere 50:50. A k slovu prichádza opäť elektronika. Rýchlejší a presnejší prejazd zákrut zabezpečí systém Inteligent Drive Dynamics s vektorovaním hnacej sily medzi pravými a ľavými kolesami. O komfort sa zas postarajú príplatkové magnetoreologické tlmiče Adaptive Dynamics, schopné meniť tuhosť pruženia na základe kontroly pohybu kolies až 500-krát za sekundu. Novinkou je tiež progresívny elektrický posilňovač riadenia.
Do predaja sa nový Jaguar F-Pace dostane začiatkom budúceho roka. Zverejnené boli zatiaľ len ceny vo Veľkej Británii. Základná verzia štartuje na 34 170 librách, čo je približne 46 800 eur.
Rozmery, objemy
Dĺžka (mm) | 4 731 |
---|---|
Šírka (mm) | 1 936 |
Výška (mm) | 1 652 |
Rázvor náprav (mm) | 2 874 |
Objem kufra (l) | 650 – 1 740 |
Nájazdový uhol | vpredu/vzadu 25,5/26,0 |
Svetlá výška (mm) | 213 |
Pohotovostná hmotnosť (kg) | od 1 665 do 1 884 |
Technické údaje (benzínové motory)
Verzia | 20t | 35t AWD | S AWD |
---|---|---|---|
Valce/ventily | 4/16 | V6/24 | V6/24 |
Objem motora (ccm) | 1 999 | 2 995 | 2 995 |
Max. výkon (kW/ot.) | 177/5 500 | 250/6500 | 280/6 500 |
Krút. moment (Nm/ot.) | 340/1 750 | 450/4 500 | 450/4 500 |
Prevodovka | 8A | 8A | 8A |
0 – 100 km/h (s) | 7,5 | 5,8 | 5,5 |
Max. rýchlosť (km/h) | 225 | 250 | 280 |
Spotreba na 100 km (l) | – | 8,9 | 8,9 |
Technické údaje (Naftové motory)
Verzia | 20d | 20d AWD | 30d AWD |
---|---|---|---|
Valce/ventily | 4/16 | 4/16 | V6/24 |
Objem motora (ccm) | 1 999 | 1 999 | 2 993 |
Max. výkon (kW/ot.) | 132/4 000 | 132/4 000 | 221/4 000 |
Krút. moment (Nm/ot.) | 430/1 750 | 430/1 750 | 700/2 000 |
Prevodovka | 6M | 6M/8A | 8A |
0 – 100 km/h (s) | 8,9 | 8,7/8,7 | 6,2 |
Max. rýchlosť (km/h) | 209 | 208/208 | 241 |
Spotreba na 100 km (l) | 4,9 | 5,2/5,3 | 6,0 |