Mazda skončila s výrobou unikátneho Wankelu Renesis už v roku 2012 spolu s ukončením produkcie športového kupé RX-8 – jediného sériového auta s rotačným motorom. Z Európy sa stiahol Wankel z dôvodu neplnenia emisnej normy Euro 5 dokonca už o dva roky skôr. Odvtedy nie je celkom jasná jeho budúcnosť. Motor s rotačným piestom má totiž stále vážne problémy, najmä vysokú spotrebu, ktorá je dnes ostro sledovaným parametrom. Práve s ňou súvisia emisie skleníkových plynov. Podľa najnovších informácií z autosalónu vo Frankfurte nad Mohanom sa však zdá, že Mazda do budúcna Wankelu predsa len verí.
Naznačil to priamo šéf Mazdy, Masamichi Kogai, ktorý pre britský Autocar potvrdil, že automobilka má stále tím špecialistov pracujúcich na Wankelovom motore. Navyše sa v tejto súvislosti novinárov spýtal, či prídu na autosalón do Tokia. To odštartovalo špekulácie priaznivcov rotačného motora na tému, či Mazda chystá na tohtoročný domáci autosalón čosi, čo by definitívne potvrdilo, že Wankel je vo vývoji a má šance na skorý comeback. Odpoveď sa dozvieme až na komci októbra v Tokiu, no je množstvo avíz, ktoré návrt Wankelu potvrdzujú.
Ak sa tak stane, budú si musieť inžinieri Mazdy poradiť s množstvom úskalí. Napríklad aj s vysokou spotrebou oleja. Isté je, že Mazda už v minulosti pracovala na motore s kódovým označením X16, ktorý mal údajne 306 koní v atmosférickej verzii a až 456 s turbodúchadlom. Predpokladá sa tiež, že nový motor dostane úplne nový systém zapaľovania, nové materiály, na vývoji ktorých spolupracuje japonská automobilka údajne s americkou NASA, a pre zníženie nákladov aj istú časť know-how z najnovšej generácie agregátov SkyAciv, napríklad systém rekuperácie i-Eloop.
A kedy sa Wankel vráti? Mazda má k tomu niekoľko osudových príležitostí. V roku 2017 bude totiž sláviť 50. výročie Mazda Cosmo Sports, prvé auto Mazdy s Wankelovým motorom a o rok neskôr zas 40 rokov od predstavenia Mazdy RX-7. Pragmatici však tvrdia, že do sériovej produkcie nemá šancu zamieriť skôr ako v roku 2020.