Tesla produkuje obrovské straty, no na druhej strane si získava čoraz väčšiu popularitu. Robí totiž to, o čom mnohí tvrdili, že nie je možné. Vyrába elektromobily ponúkajúce priam nadpozemskú dynamiku a luxus modelov najvyšších tried. A ako tak sa vyrovnala aj s dojazdom, neuralgickým bodom všetkých elektromobilov. Platiť to bude nepochybne aj o novom SUV X, vlastne prvom plne elektrickom SUV planéty, ktoré predstavil sám Elon Musk. Trpkou príchuťou však je, že celý projekt mešká dva roky. Model X bol totiž ako koncept predstavený už v roku 2012 a na linkách mal byť o rok neskôr. Sklz vysvetlil šéf automobilky sústredením sa na produkciu úspešného sedanu Tesla S.
Skeptici však za tým vidia skôr finančné problémy a tvrdohlavosť Muska, ktorý trval na komplikovanom a nákladnom systéme otvárania zadných dverí. Ten nemá naozaj obdobu. Model X je vybavený párom krídlových zadných dverí Falcon Wings s dvojitými kĺbmi, ktoré sa otvárajú nahor aj s časťou strechy. O všetko sa starajú elektromotory. Tesla tvrdí, že vďaka dômyselnej kinematike, potrebujú na otvorenie len 30 cm voľného miesta vedľa vozidla. V nízkej garáži alebo parkovacích domoch môže byť však ich presah nad strechou problémom. I keď o bezpečnosť sa starajú senzory. V každom prípade nové riešenie ponúka veľmi dobrý prístup k zadným sedadlám. A nielen k nim.
Tesla Model X je totiž štandardne vybavená aj tretím radom. V interiéri je tak miesto pre sedem pasažierov v usporiadaní 2+3+2 alebo pre šiestich v komfortnom usporiadaní 2+2+2. Tesla hlása, že rodičia budú mať konečne možnosť usadiť svoje deti do detských sedačiek bez toho, aby si udierali hlavu. Dosť miesta má byť aj pre batožinu. Umiestnenie batérií v podlahe a malé elektromotory umožnili vytvoriť až tri batožinové priestory – pod prednou kapotou, pod zadným vekom a pod druhým radom sedadiel. Po sklopení sedadiel v druhom a treťom rade má Model X zvládnuť dokonca prepravu štyroch bicyklov. Objem batožinových priestorov ani celkový využiteľný objem však automobilka zatiaľ nezverejnila.
Invenciou nezaostávajú ani predné dvere. Musk tvrdí, že dnes už nie je dôvod, aby sa ich musel vodič dotýkať. Otvárajú sa opäť elektricky a pod kontrolou senzorov po tom, ako sa k nim priblíži. Nešetrilo sa ani v iných oblastiach. Interiér je doslova prešpikovaný elektronikou. Stredovú konzolu tvorí opäť gigantický 17-palcový dotykový displej, cez ktorý možno ovládať absolútnu väčšinu funkcií od navigácie až po audiosústavu so sedemnástimi reproduktormi. Okrem toho je tu ovládanie hlasom. Za zmienku stojí klimatizácia s funkciou Bio-weapon Defense, ktorá zabezpečuje dokonale čistý vzduch v kabíne bez ohľadu na to, čo sa deje vonku. Tesla sa chváli, že ide o najúčinnejší filter, aký bol kedy použitý v automobilovom priemysle.
A potom je tu záplava bezpečnostných systémov. Okrem autonómnych bŕzd je Model X vybavený automatickým vyhýbaním sa prekážke a vraj aj čiastočne autonómnymi funkciami riadenia, ktoré však Tesla bližšie nepopisuje. Na sledovanie okolia používa stereokamery, radar a ďalšie senzory. Automobilka sľubuje, že systém bude priebežne aktualizovať a dopĺňať o nové autonómne funkcie. Aj z tohto dôvodu si Tesla si trúfa na zisk najvyššieho bezpečnostného hodnotenia či už z európskych, alebo amerických crashtestov. Pýši sa tiež veľkými deformačnými zónami a oceľovými výstuhami hliníkových stĺpikov, ktoré chránia posádku pri bočnom náraze.
Dizajn nového SUV sa v porovnaní s tri roky starou štúdiou príliš nezmenil. Aj keď hovoriť o SUV je možno trochu prehnané. Model X má skôr charakter crossoveru, ktorý skrížil gény MPV a kupé. Originálna je najmä klesajúca zadná línia strechy. Aj vďaka nej dosahuje Model X špičkovú aerodynamiku. Koeficientom odporu vzduchu Cx 0,24 je vo svojej triede absolútnym rekordérom. Pomáha tiež uzavretá predná maska, keďže elektromobil nepotrebuje taký veľký objem nasávaného vzduchu a tiež aktívne zadné krídlo, ktoré sa vysúva pri rýchlosti 72 km/h. Nastavuje sa až v troch polohách, pričom redukuje turbulencie za vozidlom alebo zvyšuje prítlak. K raritám dizajnu patrí aj obrovské čelné okno, ktoré končí až za úrovňou predných sedadiel.
Aerodynamika nie je pri Tesle X naozaj len na parádu. Je to pekelne rýchly stroj. Základnú verziu 90D poháňa dvojica elektromotorov – každý na jednej z náprav. A každý z nich má 160 kW a 330 Nm krútiaceho momentu. Takže už v tejto podobe akceleruje na stovku za neuveriteľné 4,2 sekundy. Ak vám to nestačí, môžete voliť verziu P90D, ktorej zadný elektromotor má až 370 kW a 600 Nm krútiaceho momentu. Spoločný výkon je teda neuveriteľných 560 kilowattov a 930 Nm, vďaka ktorým trvá šprint na 100 km/h dokonca len za 3,8 sekundy. No a ak si priplatíte 10-tisíc dolárov za paket Ludicrous Speed Upgrade, zrýchlenie sa scvrkne na 3,2 sekundy. A to sme už kdesi vo svete hyperšportov. Maximálka je vždy 250 km/h, čo je na elektromobil fantastická hodnota. Pritom nie je Tesla X so svojimi 2 468 kilogramami pohotovostnej hmotnosti naozaj žiadna ľahká váha.
Batérie s kapacitou 90 kWh majú stačiť verzii 90D na dojazd 414 kilometrov. Silnejšia Tesla X P90D musí dobíjať po absolvovaní trasy s dĺžkou 402 km, čo je vzhľadom na obrovský výkonový náskok prekvapivo malý rozdiel. O časoch nabíjania sa Tesla nezmieňuje, no nie je dôvod, aby sa líšili od súčasnej Tesly S. Na supernabíjačkách by nemalo trvať „tankovanie“ na 80 % kapacity dlhšie ako pol hodiny. Tesla však odporúča využívať najmä pomalšie domáce nabíjanie. Na batérie dáva záruku osem rokov. Okrem jazdy na cestách, kde profituje z nízkeho ťažiska, by si mala Tesla X poradiť aj mimo asfaltu. Nielen vďaka pohonu 4×4. Do vienka dostala sériovo pneumatický podvozok, ktorý dokáže meniť svetlú výšku až do 230 mm. Kto sa však vydá s novým kráľom elektromobilov do terénu?
Veď Tesla Model X nebude rozhodne lacná hračka. Už základná verzia 90D vás vyjde na 132 000 dolárov. O zákazníkov sa však americký výrobca elektromobilov nebojí. Počíta dokonca s ich trpezlivosťou. Ak si totiž objednáte Model X dnes, nedostanete ho skôr ako v druhej polovici budúceho roka. A to už majú priaznivci Tesly dva roky čakania za sebou.
Technické údaje
Verzia | 90D | P90D | P90D Ludicrous |
---|---|---|---|
Motor | 2× elektromotor | 2 x elektromotor | 2 x elektromotor |
Výkon | 160 + 160 | 160 + 370 | 160 + 370 |
Krút. moment | 330 + 330 | 330 + 600 | 330 + 600 |
Kapacita batérií (kWh) | 90 | 90 | 90 |
Max. rýchlosť | 250 | 250 | 250 |
0 – 100 km/h | 4,2 | 3,8 | 3,2 |
Dojazd (km) | 414 | 402 | – |