Tento rok bol mimoriadne bohatý na nové pikapy. A to sa nestáva tak často, pretože životný cyklus týchto úžitkových áut býva podstatne dlhší, ako pri tých osobných. Na svet však prišli v priebehu jediného roka hneď tri novinky. Nissan Navara a Toyotu Hilux doplnilo Mitsubishi piatou generáciu legendárneho pikapu L200. Jeho história siaha až do roku 1978. Odvtedy predala japonská automobilka 4,07 milióna exemplárov. Len na predchádzajúcu, štvrtú generáciu, pripadá 1,3 milióna vozidiel. Na konte však už mala dlhých deväť rokov, a tak neprekvapí, že Mitsubishi prichádza s prakticky úplne novým pikapom.
Nie pikap, ale Sport Utility Truck
Vývoj trval celých 28 mesiacov a hoci ide o pikap, Mitsubishi mu dalo prívlastok Sport Utility Truck. Aj to naznačuje, že piata generácia sa inšpirovala SUV a požičala si z neho niektoré komfortné a bezpečnostné prvky. Vidieť to už na dizajne s komplikovane tvarovanými reflektormi a efektnými bočnými prelismi, ktoré sa snažia priblížiť L200 svetu civilných áut. Samozrejme, bez kompromisov v úžitkových vlastnostiach. Zmena dizajnu a zmenšenie medzier medzi kabínou a korbou mali vplyv aj na aerodynamiku. Koeficient odporu vzduchu Cd klesol z 0,46 na 0,40, čo je na pikap veľmi slušná hodnota.
Naďalej budú v ponuke verzie Double Cab s predĺženou 4-dverovou kabínou a Club Cab s krátkym párom zadných dverí, ktoré sa otvárajú protismerne. Nastupovanie pritom uľahčuje absentujúci stredový stĺpik, čo je naozaj raritou. V porovnaní so svojím predchodcom je novinka dlhšia len o 20 mm. Celková dĺžka je podľa verzie od 5 192 po 5 285 mm. Rázvor náprav ostal na pôvodných 3 000 milimetroch. Cieľom bolo totiž zachovať najmenší polomer otáčania vo svojej triede. A to sa hodnotou 5,9 metra (5,7 pre 2WD) aj podarilo. Mitsubishi sa navyše chváli, že nasadením vysokopevnostnej ocele (+ 9 %) sa mu podarilo znížiť prevádzkovú hmotnosť o 95 kg. Komfortnejšia verzia Double Cab má na váhe len 1 875 kg. Zároveň narástla torzná tuhosť rámu o sedem percent.
Civilnejší interiér
Novinka ponúkne pri prakticky nezmenených rozmeroch väčší nákladný priestor. Dĺžka ložnej plochy verzie Double Cab je 1 520 mm, čo zodpovedá konkurencii, no s väčšou celkovou dĺžkou. Hĺbka korby je teraz 475 mm, čo je zlepšenie o 15 mm. A pritom sa zväčšil aj priestor pre cestujúcich. Vzdialenosť predných a zadných sedadiel (Double Cab) narástla o 20 mm. V šírke ramien pribudlo 10 a nad hlavou päť milimetrov. Úplne prepracovaná bola ergonómia. L200 má odteraz pripomínať posedom viac SUV ako pikap. Zmenila sa poloha sedadiel, volant dostal výškovú aj hĺbkovú reguláciu a úplne nové sú aj samotné sedadlá s vyšším operadlom, výraznejším bočným vedením a dlhším sedadlom. Výhľad zlepšujú užšie predné stĺpiky.
Palubná doska sa zmenila na nepoznanie, tak dizajnom, ako aj spracovaním. Po prvýkrát tu nájdeme mäkčené plasty či dekorácie z klavírnej černea hliníka. Novinkou je dvojzónová klimatizácia, bezkľúčové štartovanie, tempomat, audio s dotykovou obrazovkou či USB port na pripojenie externých zariadení a cúvacou kamerou. Podobne je to s bezpečnosťou. Mitsubishi nasadilo v pracovných pikapoch silné zbrane v podobe siedmich airbagov, vrátane kolenného, varovanie pred opustením jazdného prúdu či bi-xenónové reflektory s dennými LED diódami. Aktívne riadenie stability zahŕňa nielen ESP, ale aj stabilizáciu prívesu. A keď sme už pri ňom, spomeňme, že L200 si trúfne na brzdený príves s hmotnosťou 3 100 kg.
Motor odvodený z Outlanderu
Pod kapotou je L200 opäť úplne novým autom. Starý liatinový diesel je minulosťou. Štvorvalec 2,4 MiVEC Diesel novej generácie je derivátom známych agregátov 1,8 DI-D a 2,2 DI-D z osobných modelov ASX, Lancer a Outlander, čo je samo osebe zárukou hladšieho chodu, menších vibrácií, nižšej spotreby a tiež nižšej hmotnosti. Vďaka extrémne nízkemu kompresnému pomeru 15,5 : 1 mohlo totiž Mitsubishi použiť hliníkový blok. Zvláštnosťou vo svete dieselov je aj premenlivé časovanie sacích ventilov, ktorým je vybavená výkonnejšia z verzií. Nechýba ani turbo s premenlivou geometriou VGT. Z objemu 2,4 litra dáva agregát výkon 113 alebo 133 kW a krútiaci moment 380, respektíve 430 Nm.
Výkon je smerovaný cez úplne novú 6-stupňovú manuálnu prevodovku s mimoriadne účinnou synchronizáciou. Druhou z možností je 5-stupňová automatická „skriňa“, s krídelkami na volante, dodávaná len s výkonnejšou modifikáciou. Základné verzie sú vybavené systémom 4×4 Easy Select s priraditeľným pohonom prednej nápravy, a to aj počas jazdy. Oveľa zaujímavejší je nový systém Super Select II, vyvinutý pôvodne pre terénne Pajero. Ten sa už nápadne blíži charakteru moderných SUV. Pridáva totiž režim 4WD (4H) s permanentným pohonom oboch náprav. V tomto móde prenáša na zadnú nápravu 60 a na prednú 40 percent hnacieho momentu.
Štvorkolka ako z SUV
Permanentnú štvorkolku je možné aktivovať až do rýchlosti 100 km/h bez nutnosti zastavenia. Mitsubishi tvrdí, že toto riešenie výrazne zlepšuje jazdné vlastnosti s prázdnou korbou. Pre ťažké podmienky je tiež k dispozícii redukčný prevod režimu 4WD Low a navyše uzávierka medzinápravového a zadného diferenciálu 4 LLC. Mitsubishi L200 by sa tak malo cítiť v teréne ako ryba vo vode. Pomáha aj svetlá výška 205 mm a nájazdové uhly 30 stupňov vpredu a 22 vzadu. Zvládne tiež brody hlboké 600 mm. Popritom sa však Mitsubishi snažilo výrazne zlepšiť stabilitu na asfalte, ktorá je pri autách s rámovým podvozkom a tuhou zadnou nápravou Achillovou pätou.
Preto prepracovalo predné zavesenie s dvojitými lichobežníkovými ramenami a tiež uchytenie zadnej nápravy. Vpredu spolupracujú kolesá s hrubšími stabilizátormi a vzadu sú odpružené dlhšími listovými perami. Riadenie zas dostalo strmší prevod a účinnejší posilňovač riadenia. Brzdový pedál má kratšiu dráhu a mäkší chod. Ľahšie ovládanie sprevádza aj vyšší akustický komfort. V interiéri totiž pribudlo množstvo izolačných materiálov a aj samotné pohonné jednotky sa vyznačujú menšími vibráciami a nižšou hlučnosťou. Zákazníci budú tiež profitovať z menšej spotreby paliva. Tá sa podľa verzie pohybuje od 6,4 do 7,2 litra nafty na 100 km.
Nové Mitsubishi L200 schádza z liniek výrobného závodu v Laem Chabang v Thajsku s kapacitou 200 000 kusov ročne. Napokon, vyrába sa tu už od tretej generácie. Na niektorých trhoch je známe aj pod obchodným označením Triton. Na náš trh sa dostalo koncom septembra. Základná verzia Club Cab štartuje na cene 25 500 eur. Najdrahšou je verzia Double Cab Intense 2,4 DI-D (133 kW) Super Select II za 33 500 eur. Čoskoro sa však bude musieť vyrovnať s novou konkurenciou. Na trh sa totiž chystá aj prvý pikap Renaultu Alaskan a pikap Mercedesu, oba odvodené z Nissanu Navara.
Rozmery, objemy, hmotnosti
Verzia | Club Cab | Double Cab |
---|---|---|
Dĺžka (mm) | 5 195 | 5 205 – 5 285 |
Šírka (mm) | 1 785 | 1 785 – 1 815 |
Výška (mm) | 1 770 | 1 770 – 1 775 |
Rázvor (mm) | 3 000 | 3 000 |
Veľkosť nakl. priestoru d/š/v (mm) | 1 850/1 470/475 | 1 520/1 470/475 |
Svetlá výška (mm) | 200 | 205 |
Prevádzková hmotnosť (kg) | 1 895 | 1 950 |
Nájazdový uhol vpredu/vzadu (o) | 30/22 | 30/22 |
Prejazdový uhol (o) | 24 | 24 |
Brodivosť (mm) | 600 | 600 |
Technické údaje
Verzia | 2,4 DI-D Club Cab | 2,4 DI-D DoubleCab | 2,4 DI-D Double Cab |
---|---|---|---|
Zdvihový objem (ccm) | 2 442 | 2 442 | 2 442 |
Počet valcov/ventilov | 4/16 | 4/16 | 4/16 |
Max. výkon (kW/ot.) | 113/3 500 | 113/3 500 | 133/3 500 |
Max. krút. moment (Nm/ot.) | 380/1 500 | 380/1 500 | 430/2 500 |
Prevodovka | 6M | 6M | 5A |
4×4 | Easy Select 4WD | Easy Select 4WD | Super Select 4WD |
Max. rýchlosť (km/h) | 169 | 166 | 177 |
Spotreba na 100 km (l) | 6,4 | 6,4 | 7,2 |