Lada Vesta CNG: Nový ruský sedan chce jazdiť aj na zemný plyn

Lada predstavila v Petrohrade prototyp sedanu Vesta upravený na spaľovanie zemného plynu. Nasledovať budú testy a následne sériová výroba.

14.10.2015 12:00
debata
Navonok sa Vesta CNG nelíši od bežných verzií.... Foto: AutoVaz
Lada Vesta CNG Navonok sa Vesta CNG nelíši od bežných verzií. Na prevádzke by však mali majitelia ušetriť až dve tretiny nákladov. To, samozrejme, závisí od rozdielu ceny benzínu a zemného plynu.

Lada ešte nespustila predaj svojho dlhoočakávaného sedanu Vesta a už tu máme prvé informácie o verzii, ktorá by mala okrem benzínu tankovať aj zemný plyn. Prototyp Vesty CNG predstavil ruský AutoVaz na medzinárodnej plynárenskej konferencii v Petrohrade. Prestavba vraj nebola náročná, keďže s alternatívnym pohonom rátala Lada už počas vývoja.

V porovnaní s bežnou Vestou má pod dnom batožinového priestoru umiestnené dve nádrže z kompozitných materiálov. Plyn je v nich uskladnený pod tlakom 250 atmosfér. Nádrže sú vybavené bezpečnostnými poistkami a vysokorýchlostnými ventilmi, ktoré bránia nekontrolovanému úniku plynu, napríklad v prípade havárie.

Tankovací ventil je elegantne ukrytý pod... Foto: AutoVaz
Lada Vesta CNG Tankovací ventil je elegantne ukrytý pod spoločným krytom hrdla benzínovej nádrže.

To, že prototyp je prakticky sériovou verziou, dokladuje aj elegantné umiestnenie plynového hrdla pod spoločným vekom hrdla klasickej nádrže. Plyn bude spaľovať 4-valec s objemom 1,6 litra. AutoVaz však zatiaľ neprezradil, o ktorú z troch výkonových verzií pôjde. V každom prípade bude mať Lada CNG výhodu nižších prevádzkových nákladov. Výrobca tvrdí, že sú až trikrát nižšie ako pri prevádzke na benzín.

Plyn je uskladnený v dvoch nádržiach pod dnom... Foto: AutoVaz
Lada Vesta CNG Plyn je uskladnený v dvoch nádržiach pod dnom batožinového priestoru.
Samozrejme, okrem plynu bude Lada CNG schopná spaľovať aj klasické palivo. Dve plynové a jedna benzínová nádrž potom znamenajú dojazd predĺžený až na 1 000 kilometrov, čo sa v „nekonečnej“ ruskej krajine nepochybne hodí. Prioritne bude Vesta CNG spaľovať zemný plyn, po jeho vyčerpaní sa automaticky prepne na benzínový režim. Zvoliť preferované palivo však môže aj vodič jednoduchým prepínačom.

A kedy sa Vesta CNG dostane na domáci ruský trh? Tak to zatiaľ AutoVaz neprezradil. Najprv musí totiž absolvovať prevádzkové skúšky. O jej výrobe však niet pochybností. Automobilka totiž podpísala s ruským dodávateľom plynu Gazprom memorandum o spolupráci, ktoré je prísľubom rozšírenia ponuky osobných vozidiel na CNG. Mnohé však závisí od siete plynových čerpacích staníc, ktorých je dnes málo aj v západnej Európe, nieto ešte v Rusku.

Takže Vesta CNG bude pravdepodobne doménou mestských metropol, prípadne odštartuje kariéru v službách ruských plynárenských spoločností.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #CNG #Lada #AutoVaz #Lada Vesta #Lada Vesta CNG
Články podľa značiek