Lada ešte nespustila predaj svojho dlhoočakávaného sedanu Vesta a už tu máme prvé informácie o verzii, ktorá by mala okrem benzínu tankovať aj zemný plyn. Prototyp Vesty CNG predstavil ruský AutoVaz na medzinárodnej plynárenskej konferencii v Petrohrade. Prestavba vraj nebola náročná, keďže s alternatívnym pohonom rátala Lada už počas vývoja.
V porovnaní s bežnou Vestou má pod dnom batožinového priestoru umiestnené dve nádrže z kompozitných materiálov. Plyn je v nich uskladnený pod tlakom 250 atmosfér. Nádrže sú vybavené bezpečnostnými poistkami a vysokorýchlostnými ventilmi, ktoré bránia nekontrolovanému úniku plynu, napríklad v prípade havárie.
To, že prototyp je prakticky sériovou verziou, dokladuje aj elegantné umiestnenie plynového hrdla pod spoločným vekom hrdla klasickej nádrže. Plyn bude spaľovať 4-valec s objemom 1,6 litra. AutoVaz však zatiaľ neprezradil, o ktorú z troch výkonových verzií pôjde. V každom prípade bude mať Lada CNG výhodu nižších prevádzkových nákladov. Výrobca tvrdí, že sú až trikrát nižšie ako pri prevádzke na benzín.
A kedy sa Vesta CNG dostane na domáci ruský trh? Tak to zatiaľ AutoVaz neprezradil. Najprv musí totiž absolvovať prevádzkové skúšky. O jej výrobe však niet pochybností. Automobilka totiž podpísala s ruským dodávateľom plynu Gazprom memorandum o spolupráci, ktoré je prísľubom rozšírenia ponuky osobných vozidiel na CNG. Mnohé však závisí od siete plynových čerpacích staníc, ktorých je dnes málo aj v západnej Európe, nieto ešte v Rusku.
Takže Vesta CNG bude pravdepodobne doménou mestských metropol, prípadne odštartuje kariéru v službách ruských plynárenských spoločností.