BMW zaplavuje trh novinkami. Autosalón vo Frankfurte, kde debutovala nová vlajková loď radu 7 a tiež druhá generácia SUV X1, mu nestačilo. Len pár dní po zatvorení brán najväčšej európskej motoršou ukázalo ostré BMW X4 M40i a následne najrýchlejšiu verziu BMW 2. Práve tú považujú priaznivci emkových bavorákov za ideového nástupcu pôvodných ikonických modelov M3, najmä generácie E30 z roku 2002. Nové verzie M3 a M4, predstavené vlani, sú síce pekelne rýchle autá, no evolúcia im priniesla príliš veľa kilogramov a tiež pár zbytočných centimetrov navyše. Aspoň z pohľadu ideálneho športového náradia.
Nové BMW M2 tento problém nemá. Kompaktné dvojdverové kupé so sexi kufrom dostalo do vienka ideálne proporcie aj techniku. V porovnaní s Mercedesom–AMG A 45 má síce o čosi nižší výkon, no ten pochádza z poctivého 6-valca s objemom troch litrov a nie „nafúknutého“ dvojlitra, ktorý je už takmer bez rezerv. Takže poďme rovno k srdcu tejto mníchovskej „okruhovej“ rakety, ktorý je podladeným derivátom motorov pre M3 a M4. No nie až natoľko, aby ste museli mať strach o adrenalín. Môžete si byť istý, že toto auto vás po zošliapnutí plynu poriadne pritlačí do sedla.
Motor 40i TwinPower Turbo odvodený z doteraz najvýkonnejšieho motora 35i pre rad 2 dostal kovaný kľukový hriadeľ, nové piesty, výkonnejšie zapaľovanie, vyšší plniaci tlak aj prepracované sacie a výfukové potrubie. Výsledkom je výkon 272 kW (370 k) a krútiaci moment 465 Nm. Teda o 10 koní vyšší než v X4 M40i. Krátkodobo môže byť maximum krútiaceho momentu zvýšené až na 500 Nm. Stačí dať pedál na podlahu a Overboost sa postará o všetko potrebné. Super správou je, že v základe má M2 6-stupňovú manuálnu prevodovku, ktorá sa zo športových áut pomaly vytráca. Ale ak máte záujem, k dispozícii bude aj 7-stupňová dvojspojka M DCT so šiestimi módmi Drivelogic – troma pre automatický a troma pre manuálny režim radenia.
Pochopiteľne, v oboch prípadoch smeruje výkon výhradne ku kolesám zadnej nápravy. S trakciou pomáha sériovo dodávaný aktívny diferenciál Active M Differencial, upravený algoritmus elektronických trakčných systémov s funkciou M Dynamic Mode, pre kontrolované šmyky v zákrutách, a pri automatickej prevodovke aj funkcia Launch Control pre šprint z miesta. A potom tu máme pneumatiky Michelin Pilot Super Sport s profilom 265/35 R19 na zadnej a 245/35 na prednej náprave. V spojení s relatívne nízkou pohotovostnou hmotnosťou 1 495 kg (bez vodiča) potom M2 vystrelí na stovku za 4,5 sekundy a s M DCT ušetrí ďalšie dve desatiny. Maximálka je v oboch prípadoch obmedzená na 250 km/h. S príplatkovým balíkom BMW Drive Experience je to však ešte o 20 km/h viac.
To sa samozrejme nemohlo zaobísť bez aerodynamického tuningu. BMW M2 má väčší predný aj zadný spojler a tiež mohutný zadný difúzor generujúci potrebný prítlak. Agresívne tvarované otvory v prednom nárazníku dodávajú viac životodarného kyslíka pre motor a chladiče. Rozšírené blatníky zas ukrývajú väčší rozchod kolies. Vpredu o 64 mm a vzadu o 71 mm. Interiér dáva najavo výnimočnosť množstvom alcantry, hliníka a karbónových obkladov. Nechýba M paket so špecifickým volantom, sedadlami a radiacou pákou. Správny akustický zážitok zabezpečia rezonátory a aktívne klapky vo výfukovom potrubí s dvoma pármi „luafov“.
BMW M2 dorazí k prvým zákazníkom na jar budúceho roka. Ceny sú známe zatiaľ len pre britský trh, kde štartujú na 44 070 librách. S automatom a balíkom Driver Experience to ale bude podstatne viac. Za to dostane majiteľ poriadne ostrú hračku, ktorá zvládne referenčný okruh Nürburgring za 7 minút a 58 sekúnd. Vodič môže pritom využívať funkcie GoPro a M Laptimer, ktoré zbierajú a vyhodnocujú telematické dáta. Pre úplnosť doplňme priemernú spotrebu. Výrobca udáva 7,9 litra na 100 km pre automat a 8,5 pre manuálnu prevodovku.