Subaru v posledných rokoch výrazne „prekopalo“ svoju ponuku. Pribudol crossover XV, odvodený z Impezy, a naopak, Legacy sa z ponuky celkom „vyparilo. Predáva sa iba v USA, a to výhradne v podobe sedanu. Oplastované a zdvihnuté kombi na jeho základe získalo totiž pod hlavičkou Outback celkom autonómnu pozíciu. A vyzerá to tak, že s Legacy Wagon sa už ani nestretneme. Záplatou má byť práve nový Levorg. To napriek tomu, že s Legacy nemá nič spoločné. Subaru ho postavilo na menšej platforme Imprezy, presnejšie jej predĺženej verzie STI. Takže je to čosi ako Impreza Wagon.
Medzi Imprezou a Outbackom
Levorg debutoval v európskej verzii už na jarnom ženevskom autosalóne, ale len s minimom informácií. Subaru sa jednoducho neponáhľalo. Veď predaj v Európe bol naplánovaný tak či tak až na jeseň. Dnes sú už všetky údaje vonku. Levorg má na dĺžku 4 690, na šírku 1 780 a na výšku 1 490 mm. Aj rázvorom náprav s hodnotou 2 650 mm, čo je, mimochodom, len o 5 mm viac v porovnaní s Imprezou, je jasným predstaviteľom nižšej strednej triedy. Bude teda napríklad konkurentom Octavie Combi, Golfu Variant alebo Seatu Leon ST, samozrejme, verziám s pohonom oboch náprav.
Dizajnom rozhodne neprekvapí. V porovnaní s konceptom spred dvoch rokov sa sériový model zmenil len nepatrne. A to isté platí o rozdieloch medzi americkou, japonskou a európskou verziou. Levorg zachováva konzervatívny štýl značky i keď Subaru tvrdí, že prináša čerstvý vietor do triedy športových kombi. Odvoláva sa najmä na bočný profil so skoseným zadným stĺpikom a výrazným spojlerom. Vpredu nájdeme typickú šesťuholníkovú masku. Prekvapením je, že na rozdiel od Outbacku ostal Levorgu nasávací otvor na prednej kapote pre prívod vzduchu k medzichladiču.
V sérii používa 17-palcové disky kolies, vo vyššej úrovni Sport sú štandardom 18-palcové kolesá. Ani v interiéri Levorg neutají príbuznosť s Imprezou a Subaru XV. Má strohý štýl, ale precíznu ergonómiu. Stredová konzola je vybavená dotykovou 6,2-palcovou obrazovkou systému Subaru Starlink, navyše je tu stále klasický 3,5-palcový farebný displej pod centrálnym šiltom palubnej dosky. Objavujú sa tu však dekorácie z klavírnej černe a hliníka, ktoré majú zvýšiť pocit vnímanej kvality. Športový imidž sa snaží Levorg zvýrazniť splošteným koženým volantom. Výbava je pomerne naozaj bohatá. V sérii je napríklad štandardne dvojzónová klimatizácia a vyhrievané sedadlá.
Subaru EyeSight len pre Japonsko
Vo vyššej úrovni Sport pridáva Levorg bezkľúčové odomykanie a štartovanie, kožený volant či anatomické sedadlá. Solídna je aj bezpečnostná výbava, ktorej základom je sedem airbagov a aktívne opierky hláv. Verzia Sport už má aj detekciu vozidiel vzadu a automatické prepínanie diaľkových svetiel. Bohužiaľ, prednárazový systém EyeSight so stereo kamerami, ktorý používa väčší Outback sa do Levorgu nedostal. V ponuke je len na domácom japonskom trhu. To platí aj o monitorovaní jazdných prúdov či aktívnom tempomate.
Kufor v štýle Octavie od tohto japonského kombi nečakajte. Objemom batožinového priestoru s hodnotou 522 litrov bude mierne zaostávať. To aj v prípade, ak sklopíte delené zadné sedadlá, keď vzrastie celkový využiteľný objem na konečných 1 446 litrov. To však nebol nikdy kľúčový parameter pre skalných priaznivcov značky. Lákavá bola vždy kvalita a originálna technika s plochým motorom boxer a permanentným náhonom na všetky štyri kolesá Symmetrical AWD. Výnimkou nebude ani Levorg. Ten ostáva verný tradícii, no s jednou zásadnou novinkou.
Jeden motor, jedna prevodovka
Pod kapotou Levorgu má premiéru nový preplňovaný 4-valcový boxer 1,6 DIT s priamym vstrekovaním paliva. Ponúka solídnych 125 kW a 250 Nm krútiaceho momentu. Ak by vám nevyhovoval, máte smolu. Levorg je totiž v ponuke len s touto jedinou pohonnou jednotkou. A nevyberiete si ani prevodovku. Agregát je spojený výlučne s kontinuálnou „skriňou“ Lineartronic (CVT) so šiestimi prednastavenými prevodovými stupňami, čo je ďalšia technologická rarita Subaru. Systém radí samočinne alebo je možné využiť manuálny mód s krídelkami na volante. Hnací moment ďalej putuje permanentne k obom nápravám.
Levorg zrýchľuje na 100 k/h za 8,9 sekundy a dosahuje maximálnu rýchlosť 210 km/h. Vodič má na výber jeden z dvoch jazdných režimov – Intelligent a Sport pre dynamickú jazdu. Výsledkom downsizingu a nasadenia sériového štart-stop systému má byť priemerná spotreba len 6,9 litra benzínu na 100 km. Verzia Sport je smädnejšia o dva decilitre. Jazdné vlastnosti ťažia zo zvýšenej tuhosti karosérie, nezávislého zavesenia všetkých štyroch kolies, ale aj vektorovania krútiaceho momentu, ktoré zlepšuje stabilitu v zákrutách. V porovnaní s Imprezou je upravený aj algoritmus riadiacej jednotky elektrického posilňovača riadenia.
Levorg je na našom trhu k dispozícii od októbra. Základná verzia 1,6 GT stojí 26 316 eur. Za GT Sport zaplatíte 29 640 eur. Dúfajme, že neskôr sa pod kapotu európskeho Levorgu objaví aj diesel. Vzhľadom na to, že ho používa Impreza aj XV, by to nemal byť problém. Možno nás čaká nejaké prekvapenie, ktoré si necháva Subaru zatiaľ pre seba – napríklad menší diesel. Dvojlitre dnes totiž nie sú v Európe príliš v kurze, zvlášť nie v nižšej strednej triede.
Rozmery, objemy
Dĺžka (mm) | 4 690 |
---|---|
Šírka (mm) | 1 780 |
Výška (mm) | 1 485 – 1 490 |
Rázvor náprav (mm) | 2 650 |
Objem kufra (l) | 522 – 1 446 |
Svetlá výška (mm) | 130 |
Technické údaje
Motor | 1,6 GT |
---|---|
Valce/ventil | 4/16 |
Zdvihový objem (ccm) | 1 600 |
Max. výkon (kW/ot.) | 125/4 800 – 5 600 |
Krút. moment (Nm/ot.) | 250/1 800 – 4 800 |
Prevodovka | CVT Lineartronic |
0 – 100 km/h | 8,9 |
Max. rýchlosť (km/h) | 210 |
Priemerná spotreba na 100 km (l) | 6,9 – 7,1 |