Honda Clarity Fuel Cell: Druhý vodíkový pokus štartuje v Tokiu

Honda napriek predajnému neúspechu modelu FCX Clarity, prvého sériového auta s palivovými článkami, na vodík nezanevrela. V Tokiu predstavuje druhú generáciu svojho ekosedanu. Do predaja sa dostane už v marci a má v pláne sťažiť život Toyote Mirai.

29.10.2015 05:00
debata
V porovnaní s konceptmi FCV je sériová verzia o... Foto: Honda
Honda Clarity Fuel Cell - 2016 V porovnaní s konceptmi FCV je sériová verzia o čosi menej futuristická. Používa diódové svetlá a 17-palcové disky kolies.

Je to paradox. Hoci bola Honda prvou automobilkou na svete, ktorá priviedla na svet sériové auto poháňané energiou palivových článkov, a to už v roku 2008, úspechy dnes zbiera Toyota. Jej nový vodíkový model Mirai ide doslova na dračku a v Toyote si lámu hlavu, ako skrátiť dodacie lehoty a zvýšiť objem výroby. Honda jednoducho predbehla dobu. FCX Clarity prišla tesne pred svetovou finančnou krízou a v čase, keď neexistovala prakticky žiadna sieť vodíkových čerpacích staníc.

Z plánu vyrobiť približne 1 500 exemplárov zostalo len torzo. Vzniklo necelých sto kusov, z ktorých polovička skončila formou operatívneho lízingu v Kalifornii a ostatné v Japonsku a v Európe. To však Hondu neodradilo. Po zastavení produkcie FCX Clarity pracovala na druhej generácii. A dala o tom vedieť hneď dvoma konceptmi FCEV v rokoch 2013 a 2014 na autosalónoch v Los Angeles. Pôvodne mala novinka prísť na trh ešte tento rok, no nakoniec sa Honda rozhodla odložiť štart predaja na jar 2016.

Vodíkový sedan je dlhý 4 895, široký 1 875 a... Foto: Honda
Honda Clarity Fuel Cell - 2016 Vodíkový sedan je dlhý 4 895, široký 1 875 a vysoký 1 470 mm. V porovnaní s predchodcom teda narástol vo všetkých smeroch.

To však Honde nebránilo ukázať novinku v sériovej špecifikácii na práve prebiehajúcom autosalóne v Tokiu. Pravdepodobne aj pod tlakom udalostí súvisiacich so skvelým úvodom konkurenčného Miraia. Dnes je však jasné, že sa Mirai má čoho obávať. Svoje skúsenosti z výroby a prevádzky prvej generácie FCX Clarity zužitkovala totiž Honda do bodky. Novinka s definitívnym názvom Clarity Fuel Cell je vo všetkom lepšia ako jej predchodca a pravdepodobne aj v porovnaní so svojím jediným budúcim súperom.

Nový sedan má dĺžku 4 895, šírku 1 875 a výšku 1 470 mm. V porovnaní s FCX Clarity je teda o 61 mm dlhší, o 28 mm širší a o sedem vyšší. Dizajn síce stratil veľa z futurizmu konceptov, no hodnotiť ho za vydarenejší než pri Toyote nie je vzhľadom na čudesné tvary Miraia naozaj problém. Zväčšenie rozmerov sľubuje aj viac miesta v interiéri. Pritom už prvá generácia vodíkového sedanu oplývala veľkorysými vnútornými pomermi. Honde sa navyše podarilo zmenšiť celú hnaciu sústavu natoľko, že sa zmestí pod prednú kapotu.

Interiér je mimoriadne priestranný, a to aj... Foto: Honda
Honda Clarity Fuel Cell - 2016 Interiér je mimoriadne priestranný, a to aj vďaka premiestneniu palivových článkov z kabíny pod prednú kapotu.

To znamená, že mohla premiestniť palivové články, pôvodne uložené medzi prednými sedadlami do priestoru elektromotora. Honda prirovnáva rozmery pohonu k vidlicovému 6-valcu. Ale aby sme boli presnejší. Palivové články sú menšie až o 33 %, čo je výsledkom zúženia každého z nich o jeden milimeter. S tým súvisí aj energetická hustota, ktorá narástla dokonca až o 60 % na konečných 3,3 kW na liter. Trakčný elektromotor má teraz výkon 130 kW, čo je o 30 kW viac ako predtým a o 16 kW viac v porovnaní s Miraiom.

Zásobu vodíka si Clarity Fuel Cell vozí v nádrži pod tlakom 70 MPa a jej naplnenie trvá len tri minúty, čo je o dve minúty kratšie v porovnaní s pôvodným FCX. A hlavne nie dlhšie, než by ste tankovali bežné auto. Umiestnená je za zadnými sedadlami. Objem nádrže, dynamické parametre ani spotrebu vyjadrenú v kilogramoch plynu na 100 km však zatiaľ Honda neprezradila. Vieme len, že dojazd má byť podľa japonského cyklu cez 700 km. To je až o 320 km viac ako predtým. Je však možné, že časť z tohto dojazdu pripadá na li-ion akumulátory pod prednými sedadlami.

Veľkosť pohonu aj s vodíkovými článkami... Foto: Honda
Honda Clarity Fuel Cell - 2016 Veľkosť pohonu aj s vodíkovými článkami nezaberá viac miesta ako konvenčný vidlicový 6-valec. Honda tak mohla celú technológiu vložiť pod prednú kapotu. len nádrž je vzadu.

To by bola pre auto tohto typu skvelá pomôcka, pretože aj v prípade prázdnej vodíkovej „nádrže“ by bolo schopné prevádzky. Naznačujú to dve veká na zadných blatníkoch – jedno pre hrdlo vodíkovej nádrže a jedno pre nabíjací konektor. Raritou je, že k Clarity Fuel Cell si môžete dokúpiť aj malú externú „elektrocentrálu“ Power Exporter 9000, schopnú za pomoci vodíka v nádrži vyrábať elektrický prúd prakticky kdekoľvek. Dokáže vraj pokryť týždennú spotrebu bežnej domácnosti.

Výrobu vodíkového sedanu začne Honda začiatkom budúceho roka v Takanezawe. Predaj odštartuje najprv formou lízingu pre firemných zákazníkov, najmä pre štátne organizácie. Neskôr sa má dostať aj na bežných smrteľníkov. Cena v Japonsku je vyčíslená na 7,66 milióna jenov, čo je približne 57 430 eur. V prvej vlne zamieri Clarity na domáci japonský trh a následne do USA, hlavne do Kalifornie, ktorá buduje sieť vodíkových čerpacích staníc.

Technické údaje

Dĺžka (mm) 4 895
Šírka (mm) 1 875
Výška (mm) 1 475
Počet miest 5
Dojazd na plnú nádrž (km) 700
Čas čerpania paliva 3 minúty
Maximálny výkon palivových článkov (kW) viac ako 100
Hustota výkonu sústavy palivových článkov (kW/l) 3,1
Maximálny výkon motora (kW) 130
Maximálny tlak nádrže na vodík (MPa) 70
Uskladnenie energie Lítium-iónová batéria
Honda Clarity Fuel Cell - 2016
Honda Clarity Fuel Cell - 2016
+11Honda Clarity Fuel Cell - 2016

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #Honda #palivové články #Honda FCX Clarity #Honda FCEV #Autosalón Tokio 2015 #Honda Clarity Fuel Cell
Články podľa značiek