Je to paradox. Hoci bola Honda prvou automobilkou na svete, ktorá priviedla na svet sériové auto poháňané energiou palivových článkov, a to už v roku 2008, úspechy dnes zbiera Toyota. Jej nový vodíkový model Mirai ide doslova na dračku a v Toyote si lámu hlavu, ako skrátiť dodacie lehoty a zvýšiť objem výroby. Honda jednoducho predbehla dobu. FCX Clarity prišla tesne pred svetovou finančnou krízou a v čase, keď neexistovala prakticky žiadna sieť vodíkových čerpacích staníc.
Z plánu vyrobiť približne 1 500 exemplárov zostalo len torzo. Vzniklo necelých sto kusov, z ktorých polovička skončila formou operatívneho lízingu v Kalifornii a ostatné v Japonsku a v Európe. To však Hondu neodradilo. Po zastavení produkcie FCX Clarity pracovala na druhej generácii. A dala o tom vedieť hneď dvoma konceptmi FCEV v rokoch 2013 a 2014 na autosalónoch v Los Angeles. Pôvodne mala novinka prísť na trh ešte tento rok, no nakoniec sa Honda rozhodla odložiť štart predaja na jar 2016.
To však Honde nebránilo ukázať novinku v sériovej špecifikácii na práve prebiehajúcom autosalóne v Tokiu. Pravdepodobne aj pod tlakom udalostí súvisiacich so skvelým úvodom konkurenčného Miraia. Dnes je však jasné, že sa Mirai má čoho obávať. Svoje skúsenosti z výroby a prevádzky prvej generácie FCX Clarity zužitkovala totiž Honda do bodky. Novinka s definitívnym názvom Clarity Fuel Cell je vo všetkom lepšia ako jej predchodca a pravdepodobne aj v porovnaní so svojím jediným budúcim súperom.
Nový sedan má dĺžku 4 895, šírku 1 875 a výšku 1 470 mm. V porovnaní s FCX Clarity je teda o 61 mm dlhší, o 28 mm širší a o sedem vyšší. Dizajn síce stratil veľa z futurizmu konceptov, no hodnotiť ho za vydarenejší než pri Toyote nie je vzhľadom na čudesné tvary Miraia naozaj problém. Zväčšenie rozmerov sľubuje aj viac miesta v interiéri. Pritom už prvá generácia vodíkového sedanu oplývala veľkorysými vnútornými pomermi. Honde sa navyše podarilo zmenšiť celú hnaciu sústavu natoľko, že sa zmestí pod prednú kapotu.
To znamená, že mohla premiestniť palivové články, pôvodne uložené medzi prednými sedadlami do priestoru elektromotora. Honda prirovnáva rozmery pohonu k vidlicovému 6-valcu. Ale aby sme boli presnejší. Palivové články sú menšie až o 33 %, čo je výsledkom zúženia každého z nich o jeden milimeter. S tým súvisí aj energetická hustota, ktorá narástla dokonca až o 60 % na konečných 3,3 kW na liter. Trakčný elektromotor má teraz výkon 130 kW, čo je o 30 kW viac ako predtým a o 16 kW viac v porovnaní s Miraiom.
Zásobu vodíka si Clarity Fuel Cell vozí v nádrži pod tlakom 70 MPa a jej naplnenie trvá len tri minúty, čo je o dve minúty kratšie v porovnaní s pôvodným FCX. A hlavne nie dlhšie, než by ste tankovali bežné auto. Umiestnená je za zadnými sedadlami. Objem nádrže, dynamické parametre ani spotrebu vyjadrenú v kilogramoch plynu na 100 km však zatiaľ Honda neprezradila. Vieme len, že dojazd má byť podľa japonského cyklu cez 700 km. To je až o 320 km viac ako predtým. Je však možné, že časť z tohto dojazdu pripadá na li-ion akumulátory pod prednými sedadlami.
To by bola pre auto tohto typu skvelá pomôcka, pretože aj v prípade prázdnej vodíkovej „nádrže“ by bolo schopné prevádzky. Naznačujú to dve veká na zadných blatníkoch – jedno pre hrdlo vodíkovej nádrže a jedno pre nabíjací konektor. Raritou je, že k Clarity Fuel Cell si môžete dokúpiť aj malú externú „elektrocentrálu“ Power Exporter 9000, schopnú za pomoci vodíka v nádrži vyrábať elektrický prúd prakticky kdekoľvek. Dokáže vraj pokryť týždennú spotrebu bežnej domácnosti.
Výrobu vodíkového sedanu začne Honda začiatkom budúceho roka v Takanezawe. Predaj odštartuje najprv formou lízingu pre firemných zákazníkov, najmä pre štátne organizácie. Neskôr sa má dostať aj na bežných smrteľníkov. Cena v Japonsku je vyčíslená na 7,66 milióna jenov, čo je približne 57 430 eur. V prvej vlne zamieri Clarity na domáci japonský trh a následne do USA, hlavne do Kalifornie, ktorá buduje sieť vodíkových čerpacích staníc.
Technické údaje
Dĺžka (mm) | 4 895 |
---|---|
Šírka (mm) | 1 875 |
Výška (mm) | 1 475 |
Počet miest | 5 |
Dojazd na plnú nádrž (km) | 700 |
Čas čerpania paliva | 3 minúty |
Maximálny výkon palivových článkov (kW) | viac ako 100 |
Hustota výkonu sústavy palivových článkov (kW/l) | 3,1 |
Maximálny výkon motora (kW) | 130 |
Maximálny tlak nádrže na vodík (MPa) | 70 |
Uskladnenie energie | Lítium-iónová batéria |