Koenigsegg Regera: Kladivo na Veyron ide do výroby

Regera je tak silná, že nepotrebuje prevodovku. Jej výkon udáva výrobca pre istotu v megawattoch! Bugatti Veyron je pri nej len nevinná hračka. Na rýchlosť 400 km/h vystrelí tento švédsky projektil za 20 sekúnd a pritom ponúka aj nevídaný komfort.

02.11.2015 05:00
debata (3)
Švédsky Koenigsegg charakterizuje Regeru ako... Foto: Koenigsegg
Koenigsegg Regera - 2016 Švédsky Koenigsegg charakterizuje Regeru ako luxusný hyperšport. To je veľký rozdiel v porovnaní s extrémnymi, takmer okruhovými modelmi One:1 alebo Agera RS. Jej tvary nie sú tak agresívne.

Švédska automobilka Koenigsegg má od svojho vzniku jediný cieľ. Už vyše dve desaťročia sa snaží vyrobiť dokonalý športový automobil. Nedávno to deklarovala modelom One:1, ktorý mal výkonovú hmotnosť 1 : 1, teda 1 360 koní na 1 360 kg hmotnosti. A v šialenej matematike pokračuje aj svojim ďalším výtvorom. Nová Regera si síce tiež trúfa súperiť s velikánmi, akými sú Bugatti Veyron, McLaren P1 alebo LaFerrari, no v porovnaní Agerou a jej ďalšími takmer okruhovými modelmi značky, dokáže ponúknuť aj nevídaný komfort.

Nechýbajú ani tradičné výklopné dvere.... Foto: Koenigsegg
Koenigsegg Regera - 2016 Nechýbajú ani tradičné výklopné dvere. Tentokrát sú ovládané elektromotormi. Podobne ako kapoty či viečko nádrže a konektoru. Koenigsegg preto hovorí o robotizovanej karosérii.

Švédsky hyperšport je unikátny hneď z niekoľkých hľadísk. Mimoriadne ľahká a extrémne tuhá hliníkovo-karbónová karoséria v sebe ukrýva až štyri motory. Regera je totiž hybrid a skladá sa z osemvalca a troch elektromotorov. Brutálny zážihový motor dokáže vďaka dvom menším turbám vyprodukovať z piatich litrov objemu neskutočných 809 kW (1100 k). Ale to nie je všetko. V zálohe je výkon elektromotorov, ktoré dávajú ďalších 515 kilowattov (700 k).

Interiér nie je zďaleka taký sparťanský ako by... Foto: Koenigsegg
Koenigsegg Regera - 2016 Interiér nie je zďaleka taký sparťanský ako by ste pri Koenigseggu očakávali. Obsahuje klimatizáciu, výkonné audio, elektricky nastaviteľné sedadlá či cúvaciu kameru.

Tieto hodnoty síce nemožno jednoducho sčítať, keďže najvyšší výkon dosahuje každý motor pri iných otáčkach, ale už tieto čísla vyrážajú dych. Výkon udáva výrobca radšej v megawattoch. Ten kombinovaný je okolo neuveriteľných 1,1 MW (1 500 k) s krútiacim momentom 2 000 Nm! Ozajstnou špecialitou Regery je však systém Koenigsegg Direct Drive (KDD). Ak ste niekedy rozmýšľali, ktorá prevodovka je lepšia, zrejme ste uvažovali nad manuálnou alebo automatickou. A čo poviete na auto bez prevodovky? Presne to je tajomstvom Regery.

Aktívna aerodynamika spočíva v elektricky... Foto: Koenigsegg
Koenigsegg Regera - 2016 Aktívna aerodynamika spočíva v elektricky nastaviteľných spojleroch. Zadné krídlo je pritom možné skryť úplne do tela karosérie. Takže Regera nepôsobí tak desivo ako jej súrodenci.

KDD systém dokáže znížiť energetické straty pri preraďovaní o 50 %. Rozbiehanie vozidla majú totiž na starosti dva zadné elektromotory. Len čo auto dosiahne rýchlosť približne 50 km/h a správny krútiaci moment, pustí sa do práce zážihový osemvalec. Gigantický krútiaci moment sa postará o všetko ostatné. Tretí elektromotor pracuje ako štartér, alternátor alebo pomáha pri rozbehu. Výhodou je aj nižšia hmotnosť. Celý systém aj s batériami váži len 88 kg. Pri pohotovostnej hmotnosti 1 628 kg, čo zodpovedá sedanu strednej triedy, tu máme výkonovú hmotnosť 1,08 kg na kôň! To veru nie je ďaleko od One:1.

Vidlicový 8-valec a tri elektromotory s... Foto: Koenigsegg
Koenigsegg Regera - 2016 Vidlicový 8-valec a tri elektromotory s celkovým výkonom 1,1 MW robia z Regery najsilnejšie produkčné auto na svete.
Potom neprekvapia ani ohromujúce údaje o zrýchlení. Regeru poháňa len zadná náprava, no aj tak šprintuje z 0 na 100 km/h za 2,8 sekundy. Zo 150 na 250 km/h to stihne za 3,2 sekundy a z 0 na 400 km/h potrebuje iba 20 sekúnd. Na to nemá McLaren P1 ani Ferrari LaFerrari, nie to ešte staručký Veyron. A zapotísa pravdepodobne aj jeho nástupca. Pritom sa dokáže Regera tváriť aj ako nevinný ekologický elektromobil. Zásoba 9,2 kWh energie v li-ion akumulátoroch stačí na dojazd 50 km bez pomoci spaľovacieho motora. S trakciou pomáhajú extrémne pneumatiky a s deceleráciou brzdová sústava s kotúčmi s priemerom 397 mm, respektíve 380 mm.

Švédska automobilka plánuje vyrobiť len 80 kusov, pričom si za každý z nich bude účtovať astronomických 1,6 milióna eur. V tejto cene však dostanete nielen pekelne rýchly hyperšport ale aj karbónové elektricky nastaviteľné sedadlá, výfuk Akrapovič, výkonnú audiosústavu či elektricky výklopné dvere a kapoty. Mimochodom, tie je možné ovládať aj prostredníctvom aplikácie v smartfóne, takže Koenisegg hovorí o robotizovanej karosérii. Prvé Regery by sa mali dostať k zákazníkom ešte v decembri tohto roka.

Rozmery, objemy, hmotnosti

Dĺžka (mm) 4 560
Šírka (mm) 2 050
Výška (mm) 1 110
Rázvor náprav (mm) 2 662
Objem nádrže 82 l
Objem batožinového priestoru 150 l
Hmotnosť 1628 kg
Rozmery predných kolies (v palcoch) 19 × 9,75
Rozmery zadných kolies (v palcoch) 20 × 12,5
Priemer predných brzdových kotúčov (mm) 397
Priemer zadných brzdových kotúčov (mm) 380

Technické údaje

Objem spaľovacieho motora (ccm) cca 5 000
Počet valcov/ventilov V8/32
Max. výkon spaľovacieho motora (kW) 820 kW
Max. krútiaci moment spaľovacieho motora (Nm/ot.)1 280/4 10­0 ot./min
Výkon elektrických motorov 520 kW (707 k)
Kombinovaný výkon (MW) 1,1 (1500 k)
0 – 100 km/h (s) 2,8
150 – 250 km/h (s) 3,2
0 – 400 km/h (s) 20
Prevodovka Koenigsegg Direct Drive (KDD)
Dojazd na elektrický pohon 50 km
Základná cena 1,6 mil. EUR
Koenigsegg Regera - 2016
Koenigsegg Regera - 2016
+12Koenigsegg Regera - 2016

© Autorské práva vyhradené

Facebook X.com 3 debata chyba Newsletter
Viac na túto tému: #hyperšport #Koenigsegg #Koenigsegg Regera
Články podľa značiek