BMW má nový systém uskladnenia vodíka. Predĺži dojazd

Aj BMW sa spolieha v budúcnosti na technológiu palivových článkov. Vyvíja ich spolu s Toyotou. Teraz však oznámilo, že má vlastný systém uskladnenia vodíka, ktorý môže zvýši dojazd vozidiel poháňaných týmto médiom.

04.11.2015 12:00
BMW - Fuel Cell Foto:
Nové uskladnenie vodíka pod vysokým tlakom a pri extrémne nízkej teplote má priniesť možnosť natankovať do nádrží viac kilogramov paliva.
debata (3)

BMW a Toyota spolupracujú v rôznych oblastiach. Toyota používa nemecké dieselové motory, zatiaľ čo pre BMW poskytuje technológie súvisiace s hybridným pohonom. Okrem toho má však vzniknúť aj nové športové kupé, pravdepodobne Toyota Supra a BMW Z8. Súčasťou dohody, ktorú podpísali automobilky vlani, je však aj vývoj technológie palivových článkov. Zdá sa, že Toyota má vzhľadom na produkčný vodíkový model Mirai náskok, ale aj Mníchov prispeje svojím dielom.

Na autosalóne v Tokiu nemecká automobilka oznámila, že vyvinula nový systém uskladnenia vodíka, ktorý je kľúčový pre dojazd vozidiel s palivovými článkami. Ten je síce dlhší ako pri konvenčných elektromobiloch s akumulátormi, no stále sa nevyrovná vozidlám tankujúcim benzín, a najmä naftu. Toyota Mirai má napríklad dojazd 480 km a Honda Clarity Fuel Cell vraj až 700, no stále nie je jasné, či si bude, alebo nebude pomáhať akumulátormi. Skladovanie vodíka v nádržiach je proste stále problém. Aj pri tlaku 70 MPa sa ho zmestí do zásobníkov len niekoľko kilogramov.

BMW testuje technológiu palivových článkov už... Foto: BMW
BMW - Fuel Cell BMW testuje technológiu palivových článkov už dlhší čas. Prvý produkčný model by ale mal prísť na trh až okolo roku 2020.

BMW však tvrdí, že má systém, ktorý si pomáha nielen vysokým tlakom, ale aj extrémne nízkymi teplotami v nádržiach. To znamená, že do toho istého objemu sa zmestí viac vodíka. Podľa Mníchova by nová technológia umožnila zvýšiť dojazd áut s palivovými článkami až na reálnych 700 km. Použiť ju plánuje ale až okolo roku 2020, keď by sa mal objaviť prvý vodíkový model BMW s palivovými článkami. BMW má síce s vodíkom dlhoročné skúsenosti, spomeňme napríklad BMW 7 Hydrogen, no zväčša len ako s palivom pre upravené zážihové motory.

Otázkou je, či sa BMW podelí so svojimi výsledkami s partnerskou Toyotou. O tom totiž v Tokiu nepadlo ani slovo.

© Autorské práva vyhradené

3 debata chyba
Viac na túto tému: #BMW #palivové články #Fuel Cell
Čítajte Pravdu bez reklamy

Svižnejší web a články bez rušenia. Žiadne reklamy iba za 1,50 € mesačne.

Pravda bez reklamy
Články podľa značiek