Mercedes Vision Tokyo Concept: Vodíkový van pre generáciu Z

Má nulové emisie, interiér v štýle salónika a sedadlo vodiča len v prípade núdze. O všetko ostatné sa postará autonómne riadenie.

05.11.2015 05:00
debata
Takmer päť metrov dlhý van šokuje 26-palcovými... Foto: Mercedes-Benz
Mercedes-Benz Vision Tokyo Concept Takmer päť metrov dlhý van šokuje 26-palcovými diskami kolies aj čelným sklom inšpirovaným motorovými jachtami.

Mercedes-Benz chrlí jeden koncept za druhým. Na začiatku roka to bola vodíková štúdia luxusnej limuzíny F 015 Luxury Motion a vo Frankfurte nad Mohanom zas aerodynamický zázrak Mercedes IAA s koeficientom odporu vzduchu len 0,19. A pre Tokio si Stuttgart pripravil ďalší exkluzívny kúsok – Vision Tokyo Concept. Tentoraz na tému luxusného vanu vzdialenej budúcnosti. Počíta pri ňom s autonómnym riadením, čo umožnilo dizajnérom „prekopať“ konvenčný prístup k architektúre karosérie aj interiéru.

Maska, prahy aj kolesá sú podsvietené diódami.... Foto: Mercedes-Benz
Mercedes-Benz Vision Tokyo Concept Maska, prahy aj kolesá sú podsvietené diódami. Tie môžu pulzovať podľa hudby prehrávanej v interiéri.
Do kabíny sa vstupuje cez jediné obrovské... Foto: Mercedes-Benz
Mercedes-Benz Vision Tokyo Concept Do kabíny sa vstupuje cez jediné obrovské krídlové dvere.

Mercedes-Benz tvrdí, že inšpiráciou pre novú štúdiu bola generácia Z. Teda generácia ľudí narodených po roku 1995, ktorí vyrastali v období boomu informačných technológií. Názov Vision Tokyo zas odkazuje na snahu maximálneho využitia priestoru, čo je pre japonskú metropolu typické. Nejde však rozhodne o žiadneho drobčeka. Štúdia má na dĺžku 4 803, na šírku 2 100 a na výšku 1 600 mm. Parkovať s ňou v prehustenom Tokiu by asi nebola hračka. Zato v interiéri ponúkne variabilný a luxusný priestor na míle vzdialený tomu, na čo sme zvyknutí.

Interiér je zariadený v štýle relaxačného... Foto: Mercedes-Benz
Mercedes-Benz Vision Tokyo Concept Interiér je zariadený v štýle relaxačného salónika. Namiesto klasických sedadiel je tu pohodlná pohovka pre piatich pasažierov. Viaceré funkcie sa ovládajú cez hologram.
Sedadlo vodiča má len núdzovú funkciu. Koncept... Foto: Mercedes-Benz
Mercedes-Benz Vision Tokyo Concept Sedadlo vodiča má len núdzovú funkciu. Koncept totiž počíta s autonómnym riadením.

Všetko sa začína avantgardným prístupom do kabíny cez obrovské krídlové dvere na ľavej strane. Koncept teda rešpektuje ľavostrannú premávku v Japonsku. Tradičné sedadlá v radoch tu však nehľadajte. Namiesto nich je koncept vybavený pohodlnou pohovkou pre piatich pasažierov a, samozrejme, obrovským LCD displejom či množstvom multimediálnych systémov ovládaných cez 3D hologram. Vzhľadom na autonómne riadenie má sedadlo vodiča len „núdzovú“ funkciu. Vznikne otočením jednej časti pohovky a vysunutím volantu z palubnej dosky.

O atmosfére na palube bude Vision Tokyo referovať aj navonok. Modré podsvietenie prednej masky, megalomanských 26-palcových kolies či prahov, môže mať totiž pri pustenej hudbe funkciu akéhosi svetelného ekvalizéra. Výhľad z auta nie je taký podstatný, preto sú bočné okná pokryté sieťotlačou poskytujúcou dostatok súkromia, ale aj svetla. Rovnako futuristický je pohon. Ten si štúdia požičala z januárového konceptu F 015 Luxury Motion a kombinuje energiu palivových článkov čerpajúcich vodík z CFRP nádrží a li-ion batérií.

Zásoba vodíka stačí na 790 km jazdy, ku ktorým musíme pripočítať 190 kilometrový dojazd pri napájaní elektromotorov z akumulátorov. Celkovo tak zvládne Vision Tokyo 890 kilometrov bez zastávky na vodíkovej čerpacej stanici alebo na nabíjačke. Pochopiteľne, do výroby sa „japonský“ koncept nechystá. Vodíkový pohon však zas až taký vzdialený realite nie je.

Mercedes-Benz Vision Tokyo Concept
Mercedes-Benz Vision Tokyo Concept
+14Mercedes-Benz Vision Tokyo Concept

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #Mercedes #Mercedes-Benz #Concept #koncept #Autosalón Tokio 2015 #Mercedes-Benz Vision Tokyo
Články podľa značiek