Prvá generácia Optimy neprehovorila na európskom kontinente zatiaľ príliš do hry. Zato v USA je najpredávanejším modelom Kie. Až také ambície kórejská automobilka síce na starom kontinente nemá, no nová Optima by si predsa len chcela uchmatnúť väčší kus z trhového koláča. Veď v Európe sa ročne predá v jej segmente 1,2 milióna áut, a čo je dôležité, tento segment je veľmi stabilný. Jednoducho, na scéne je nový konkurent pre VW Passat, Ford Mondeo či Opel Insignia. Optima má na to rozmery aj výbavu. Slabšou stránkou bude však úzka paleta motorov. Rozšíriť by ju časom mohla ostrá verzia GT s preplňovaným dvojlitrom.
Evolúcia v štýle kupé
Optima sa rodila opäť v európskom vývojovom centre Kie. Dizajn sa pritom menil evolučne. Automobilka chcela zachovať kontinuitu. Karoséria je však celkom nová, i keď na jej rozmeroch to príliš necítiť. Do dĺžky a výšky pribudlo len decentných 10 a do šírky 25 milimetrov. Rázvor narástol o rovný centimeter. I tak je Optima dlhšia ako súčasný Passat, čo platí aj o rázvore náprav s hodnotou 2 805 mm. Kia sa tiež chváli, že torzná tuhosť karosérie vzrástla až o 50 %. V konštrukcii karosérie totiž uplatnila viac vysokopevnostnej ocele. Jej podiel stúpol z pôvodných 20 na 51 %. A je tu aj viac tlmiacich materiálov. Hluk motora klesol o 4 % a hluk od podvozku o 2 %.
Bočnou siluetou teraz Optima pripomína viac štýl 4-dverového kupé než sedanu. Pomohla tomu splývavá línia strechy podporená chrómovou lištou a bočný profil okien predĺžený novým tretím okienkom. Vpredu zaujme "tigrí nos“ integrovaný s novými adaptívnymi svetlometmi. Cieľom bolo umocniť šírku vozidla, o čo sa snažia aj vertikálne štrbiny po bokoch predného nárazníka. Nechýbajú denné LED svetlá. LED diódy našli miesto aj v úzkych zadných svetlách. Homogénne krivky a zakrytie podvozka priniesli zároveň nižší aerodynamický odpor. Koeficient Cd klesol z pôvodných 0,29 na 0,27, čo je veľmi slušná hodnota.
Viac miesta a výbavy
Optima bude jazdiť na 16– až 18-palcových diskoch kolies. Na výber bude tiež deväť farieb laku a dva farebné koncepty spracovania interiéru. Posádka dostane k dispozícii viac priestoru. V oblasti nôh pribudlo 25 a v šírke pliec 20, respektíve 17 mm. A viac miesta je aj nad hlavou. Vzadu dokonca až o 15 mm. Kabína je úplne prepracovaná. Palubná doska má v porovnaní s minulosťou horizontálne členenie. Vrchná časť je venovaná informáciám, teda prístrojovému panelu a 7– alebo 8-palcovému dotykovému displeju. Stredová konzola s panelom klimatizácie a rádia evokujúca modely BMW je pod uhlom osem stupňov naklonená smerom k vodičovi.
Pocit kvality zvyšujú mäkčené plasty, dekorácie z klavírnej černe a chrómu. Nové sú aj sedadlá s tuhšou konštrukciou, ale zároveň mäkším čalúnením. Sympatické sú detaily, ako napríklad krycia roletka odkladacieho priestoru na stredovom tuneli. Optima prichádza aj s bohatšou výbavou. Najmä tou mutimediálnou, kde ide nad rámec zvyklostí. Rozhranie bude obsahovať v sérii napríklad navigáciu AVN. Samozrejmosťou je kompatibilita so smartfónmi. USB-porty nájdete dokonca aj vzadu. Medzi vychytávky patrí určite indukčné bezdrôtové dobíjanie telefónov. Priplatiť si môžete za aparatúru Harman/Kardon s desiatimi meničmi a výkonom 590 W.
Nešetrilo sa ani na bezpečnosti. V Optime debutujú najmodernejšie asistenčné systémy vrátane autonómneho brzdenia (do 50 km/h), sledovania vedľajších prúdov, udržiavania v jazdnom prúde, adaptívneho tempomatu, čítačky značiek či varovania pred prichádzajúcimi vozidlami pri vychádzaní z parkovacieho miesta. V závislosti od trhu sa v Optime objaví Arround View monitor s 360-stupňovým zobrazením blízkeho okolia vozidla pomocou štyroch kamier. S parkovaním vám však môže pomôcť aj parkovací asistent, ktorý zvláda pozdĺžne aj priečne manévre. Diódové svetlá tu síce zatiaľ nenájdeme, ale pokrokom sú aj adaptívne bixenóny s automatickým diaľkovým režimom. V sérii bude sedem airbagov.
Zatiaľ len dva motory
Slabšou stránkou Optimy je ponuka motorov. Tá sa v podstate nemení. V prvej vlne budú k dispozícii len dve verzie – jedna benzínová a jedna vznetová. Dvojlitrový diesel tu však nehľadajte. Základ tvorí opäť známy 4-valec 1,7 CRDi. Prešiel viacerými úpravami. Dostal novú úpravu stien piestov, ktorá znižuje trenie alebo novú elektronickú reguláciu variabilného turbodúchadla. Výsledkom je výkon zvýšený zo 100 na 104 kW a krútiaci moment 340 Nm, čo je o 15 viac ako v minulosti. Navyše je jeho maximum dostupné už od 1 750 otáčok za minútu, čo je o 250 nižšie. Motor bude kombinovaný so 6-stupňovou manuálnou alebo novou 7-stupňovou dvojspojkovou prevodovkou DCT. Štandardom je štart-stop systém.
Kia sa chváli, že produkcia emisií CO2 klesla v porovnaní s predchádzajúcou naftovou verziou s automatom až o 25 %. Druhou alternatívou je priamovstrekový benzínový dvojliter 2,0 GDI s plynulým variabilným časovaním ventilov. Má nezmenené parametre – teda výkon 120 kW a krútiaci moment 196 Nm. Spojený je so 6-stupňovým manuálom alebo klasickou automatickou prevodovkou. Až neskôr sa objaví jeho preplňovaná verzia 2,0 T-GDI, určená pre športovú Optimu GT. Ešte neskôr plánuje Kia priviesť na trh Optimu s plug-in hybridnou technológiou. Oba súčasné motory spĺňajú emisnú normu Euro 6. Diesel spotrebuje priemerne 4,6 a benzín 7,4 litra paliva na 100 km.
Adaptívny podvozok za príplatok
Solídny podvozok využíva predné tlmičové vzpery McPherson a vzadu viacprvkové nezávislé zavesenie. Jazdným vlastnostiam prospeje tuhšia karoséria, väčší rázvor a rozchod, ako aj nové uloženie náprav. Úplnou novinkou sú príplatkové adaptívne tlmiče ESC, umožňujúce voliť tuhosť odpruženia v módoch Normal a Sport. Tento prvok však nájdete len na zozname príplatkov. Presnejšie riadenie má na svedomí nový elektrický posilňovač s elektromotorom umiestnený priamo na hrebeni riadenia. To má zabezpečiť lepšiu odozvu a komunikatívnosť.
Nová Kia Optima dorazí na slovenský trh ešte tento rok, presnejšie v priebehu decembra. Ceny nie sú oficiálne, ale mali by sa pohybovať od 25 020 € za základnú verziu 2,0 GDI po 34 020 € za verziu 1,7 CRDi v najvyššej úrovni vybavenia a so 7-stupňovou dvojspojkovou prevodovkou DCT. To znamená, že cenovo nemieni Optima podliezať konkurenciu. Uvidíme, čo na to zákazníci.
Rozmery, objemy, hmotnosti
Dĺžka (mm) | 4 855 |
---|---|
Šírka (mm) | 1 860 |
Výška (mm) | 1 465 |
Rázvor náprav (mm) | 2 805 |
Svetlá výška (mm) | 135 |
Objem kufra/nádrže (l) | 510/70 |
Hmotnosť (kg) | 1 455 – 1 470 |
Technické údaje
Motor | 2,0 GDI | 1,7 CRDi |
---|---|---|
Valce/ventily | 4/16 | 4/16 |
Zdvihový objem (ccm) | 1 999 | 1 685 |
Max. výkon (kW/ot.) | 120/6 500 | 104/4 000 |
Krút. moment (Nm/ot.) | 196/4 800 | 340/1 750 – 2 500 |
Prevodovka | 6M/6A | 6M/7DCT |
0 – 100 km/h | 9,4/10,5 | 10,0/11,0 |
Max. rýchlosť (km/h) | 210/208 | 203/203 |
Priemerná spotreba na 100 km (l) | 7,4/7,5 | 4,6/4,4 |