Ruský AvtoVaz ešte nespustil predaj nového sedanu Vesta a za rohom je už aj druhá avizovaná novinka. Crossover Lada Xraydorazí na domáci trh vo februári. Na rozdiel od Vesty pôjde o model, ktorý si požičal základ z rumunskej Dacie Sandero, konkrétne platformu B0. V porovnaní so svojím súrodencom však bude mať v teréne rozhodne navrch. V ponuke budú totiž okrem verzií s predným náhonom aj verzie 4×4.
Aj to svedčí o tom, že Xraynie je len obyčajným derivátom. Lada tvrdí, že v konštrukcii použila až 500 autorských dielov. Pôjde o kríženca hatchbacku a SUV. To však nie je žiadne veľké prekvapenie. Veď rovnomenný koncept, predstavený na moskovskom autosalóne, má už tri roky. Škoda len, že sériová verzia si nevzala zo štúdie viac línií. Prerod na produkčný model sa nevyhol škrtom.
Koncept a produkčnú Xraytak spája len predná maska s motívom písmena X. A ten nájdeme vo forme prelisov aj po bokoch karosérie. Prvé snímky síce unikli už pri prezentácii novinky ruským predajcom, no tie oficiálne prichádzajú až teraz. Crossover bol odhalený pri príležitosti návštevy poradcu ruského prezidenta Michaila Babiča vo výrobnom závode AvtoVazu v Togliatti. Lada Xrayje dlhá 4 164, široká 1 760 a vysoká 1 570 mm.
Tento formát, ako aj rázvor náprav s hodnotou takmer 2,6 metra ju radí kdesi medzi nižšiu a nižšiu strednú triedu, podobne ako to bolo napríklad so Suzuki SX-4. Praktický zvýšený hatchback by mal ponúknuť dostatok miesta a kufor s objemom 324 litrov. Po sklopení sedadiel sa celkový využiteľný objem zväčší na 770 litrov. Interiér neutají príbuznosť s Daciou, od ktorej preberá množstvo ovládacích prvkov.
Výbava má byť na ruské pomery pomerne bohatá. Už v základe ponúkne Xraydenné LED svetlá, klimatizáciu či audiosystém. Vyššie úrovne dostanú tempomat, cúvaciu kameru, vyhrievané sedadlá, vyhrievané stierače, svetelné a dažďové senzory aj 7-palcový dotykový displej, známy opäť z Dacií. Na výber bude z troch motorov, ale zatiaľ len benzínových.
Ako prvé dorazia na trh 4-valce s objemom 1,6 litra a výkonom 78 alebo 84 kW, spojené s 5-stupňovými manuálnymi prevodovkami. Nasledovať bude väčšia jednaosmička s výkonom 90 kW. Práve k nej bude možné voliť pohon oboch náprav 4×4 a dokonca aj robotizovanú automatickú prevodovku. Diesel je zatiaľ hudbou budúcnosti. Závisí od toho, či bude chcieť Lada expandovať na európske trhy.
Výrobu spustí automobilka v Togliatti presne 15. decembra. Dovtedy bude testovať 600 predprodukčných modelov, na ktorých overí nielen spoľahlivosť, ale aj funkčnosť výrobných technológií. Presné technické údaje budú zverejnené až s príchodom na trh. Podobne je to s cenami. Z ruských zdrojov však prenikli informácie, že základná predkolka bude štartovať približne na 500 000 rubľoch (7 210 €). Za výkonnejšiu štvorkolku si zákazníci priplatia asi 20 000 rubľov. (290 €). To by nebola zlá ponuka ani v Európe.