Okrem ocele a hliníka aj karbón
Cyklus výmeny luxusných limuzín býva zväčša dlhší než pri bežných autách. Na druhej strane v nich však debutujú úplne nové technológie, ktoré sa do masovej produkcie dostanú až o pár rokov. Nie inak je to v prípade šiestej generácie BMW radu 7, ktoré strieda svojho predchodcu takmer po siedmich rokoch. Samotné BMW hovorí o najdokonalejšom aute, aké kedy vyrobilo. A tentoraz nejde len o marketing. Novinka je nositeľom najmodernejších asistenčných systémov, laserových svetiel, používa karbón miesto ocele a zaparkovať vie aj bez vodiča za volantom.
Ako je dnes módou, ani novú generáciu sedmičky neobišla redukčná diéta. A nejde len o nasadenie ultravysokopevnostnej ocele či hliníka. V Mníchove na to išli ešte radikálnejšie. Do konštrukcie karosérie a interiéru implantovali po prvýkrát v tejto triede karbónové komponenty, presnejšie plasty vystužené uhlíkovými vláknami CFRP. S nimi má BMW bohaté skúsenosti vďaka ekologickým modelom i3 a i8. Z tohto ultraľahkého materiálu sú vyrobené napríklad strešné oblúky, priečne výstuhy strechy, stredový tunel či celý oblúk medzi interiérom a batožinovým priestorom. V Mníchove to volajú Carbon core. Všetky dvere a kapoty sú zas z hliníka.
BMW tiež zastavilo rozmerový rast. Šiesta generácia má preto zhodný rázvor náprav 3 070 mm. Do dĺžky (5 098 mm) pribudli necelé dva centimetre, pričom výška (1 467 mm) a šírka (1 902 mm) ostali prakticky bez zmien. Najľahšia verzia 740i má na váhe len 1 725 kg. Výsledkom je teda medzigeneračná úspora 130 kilogramov. Nezdá sa to možno veľa, ale ak uvážime, že nová sedmička je už v sérii priam nabitá rôznymi technológiami, je výkonnejšia, bezpečnejšia a komfortnejšia, ide priam o husársky kúsok. Ľahšia bude aj predĺžená verzia Long s rázvorom 3 210 mm a celkovou dĺžkou 5 238 mm.
Športový dres priostrí M Sport paket
Napriek takmer identickému formátu prichádza BMW 7 s úplne novým dizajnom. A ten je orientovaný športovejšie ako kedykoľvek predtým. Takmer máte pocit, akoby ste sa pozerali na zväčšený modelový rad 3. Aj tu sa totiž reflektory dotýkajú legendárnych ľadviniek. Plochá a rovná čelná maska je minulosťou. Línie sú zaoblenejšie a silueta kabíny akoby sa odvolávala na modely kupé. Sedmička tým možno stratila čo-to zo svojej aristokratickej majestátnosti, ale, ako sa zdá, konzervatívnosť sa dnes už nenosí ani v segmente luxusných áut.
Komu je aj to málo, hneď od začiatku je k dispozícii balík M Sport so zväčšenými sacími otvormi v nárazníku, športovým výpletom, karbónovými bočnými lištami, karbónovým difúzorom či 19-palcovými diskami so zdvojenými lúčmi. Voliť však môžete aj ďalšie balíky Design Pure Excelence alebo Individual Design Composition. Takže priestor na personalizáciu je obrovský. Všetky sedmičky sa však budú odteraz pozerať na svet LED diódovými „očami“ a za príplatok ponúknu revolučné laserové svetlá BMW Laserlight s dosahom až neuveriteľných 600 metrov, čo je takmer dvakrát viac v porovnaní s xenónmi, a množstvom adaptívnych funkcií.
V interiéri blahobyt
Interiér má ponúknuť komfort najvyššej triedy. BMW hovorí priamo o „blahobyte“. Na výber bude 5-miestna a 4-miestna verzia so samostatnými zadnými sedadlami a stredovým tunelom prechádzajúcim celou dĺžkou interiéru. Už v sérii sú elektricky nastaviteľné predné sedadlá s vyhrievaním a za príplatok aj s ventiláciou a masážnou funkciou. Vyhrievané môžu byť aj lakťové opierky vo dverách. Panoramatická strecha Sky Lounge má ambientné podsvietenie v šiestich farbách. Systém Ambient Air sa zas postará o rôzne vône. Najviac noviniek však nájdeme na palubnej doske. Systém iDrive je po prvýkrát vybavený dotykovou obrazovkou, zostáva však aj klasický „controller“ s touch padom. Navyše je tu 3D kamera, takže na ovládanie infotainmentu budú stačiť aj gestá rukami.
Plocha head-up displeja v čelnom okne je odteraz väčšia až o 75 %. A na digitálnom základe je postavený aj virtuálny prístrojový panel. O efekt koncertnej sály sa stará špičková aparatúra Bower & Wilkins. A potom tu máme bezdrôtové nabíjanie smartfónov a vyberateľný 7-palcový tablet BMW Touch Command, umiestnený v stredovej opierke. Vďaka nemu môžu do ovládania rôznych funkcií vstupovať odteraz aj ostatní pasažieri. Na zábavu bude mať viac času aj vodič. S vedením vozidla mu bude totiž pomáhať horda asistenčných systémov. Balík Driving Assistant Plus obsahuje nielen asistent na udržiavanie v jazdnom prúde, ale aj asistenciu pri prechádzaní z prúdu do prúdu.
V kolónach prevezme BMW 7 vedenie do vlastných rúk vďaka poloautomatickému systému Traffic jam assistant for semi-automated driving. Autonómne brzdy, sledovanie okolia, výstraha pri cúvaní, adaptívny tempomat či čítačka dopravných značiek sú absolútnou samozrejmosťou. Svetovú premiéru má však v BMW 7 systém Remote Control Parking. Je to teda prvé auto na svete, ktoré dokáže zaparkovať a vyparkovať bez vodiča za volantom. Ten z auta vystúpi a ďalší pohyb vozidla kontroluje pomocou kľúča BMW Display Key s dotykovým displejom. Vozidlo tak zaparkuje aj na miestach, kde ostáva len minimálna priestorová rezerva, prípadne by z neho vodič nevedel vystúpiť.
Po prvýkrát aj plug-in hybrid
V čase štartu predaja ponúka BMW 7 dva benzínové a dva dieselové agregáty. Všetky s priamym vstrekovaním paliva, technológiou TwinPower Turbo a osemstupňovou automatickou prevodovkou Steptronic. Základom je trojlitrový radový 6-valec 730d s výkonom 195 kW a ohromným krútiacim momentom 620 Nm. Už ten stačí na akceleráciu na stovku za fantastických 6,1 sekundy a s pohon xDrive ešte o tri desatiny kratšie. Nad ním je výkonnejšia verzia 740d, vyladená až na 235 kW, ktorá zrazí akceleráciu o ďalších šesť desatín na 5,2 sekundy. ekundy.
V tejto podobe je BMW 7 dokonca rýchlejšie ako základný benzínový trojliter 740i s s výkonom 240 kW. Sstovku zvláda za na 5,5 sekundy. Jediným 8-valcom v ponuke je motor 4,4 V8 s dvojicou turbodúchadiel verzie 750i, ktorý posiela svojich 330 kW a 650 Nm, na rozdiel od 740i štandardne ku kolesám oboch náprav (xDrive). Novú sedmičku vystrelí na stovku za fascinujúcich 4,4 sekundy, čo je už údaj nedávno predstaviteľný len v triede superšportov. Nižšia hmotnosť, špičková aerodynamika a dvojica dúchadiel urobili jednoducho svoje. Pritom hovorí BMW o zázračne nízkej spotrebe len 8,1 litra benzínu na 100 km.
Za skutočného abstinenta však možno označiť premiérovú plug-in hybridnú verziu 740e, ktorá sa objaví neskôr. Tá má síce len dvojlitrový 4-valec TwinPower Turbo s výkonom 190 kW a krútiacim momentom 400 Nm, no spoliehať sa môže na elektromotor v prevodovke, ktorý pridáva ďalších 70 kW a 250 Nm. Celkový výkon sústavy je naladený na 240 kW, ktoré stačia k šprintu na stovku za úctyhodných 5,6 sekundy. Vďaka zásobe elektrickej energie uloženej v li-ion akumulátoroch s kapacitou približne 7 kWh, zvládne v čisto elektrickom režime 40 kilometrov jazdy bez kvapky paliva, čím sa spotreba podľa normy EU 9 zredukuje na ťažko uveriteľných 2,2 litra benzínu na 100 km.
Vznáša sa na vankúšoch
Posádka si bude ohromnú akceleráciu užívať v dokonalom tichu a pohodlí. Už v sérii je totiž BMW 7 vybavené vzduchovým odpružením a adaptívnou reguláciou tvrdosti pruženia Dynamic Damper Control. Svetlá výška sa mení od 125 do 155 nm. Aktívne riadenie štyroch kolies je teraz k dispozícii aj pre verzie s pohonom oboch náprav. Stabilitu zvyšuje novinka v podobe systému Executive Drive Pro, ktorá za pomoci elektrických stabilizátorov zabraňuje náklonom karosérie v zákrutách. Zároveň je možné voliť ovládačom Driving Experience Control niekoľko jazdných charakteristík od Eco Pro pre najnižšiu spotrebu až po Sport+ s obmedzeným účinkom stabilizačných systémov a ostrými reakciami plynu aj prevodovky.
Pribudol však mód Adaptive, pri ktorom sa vozidlo rozhoduje samo pre optimálne nastavenie pohonného reťazca a tlmičov na základe okamžitých podmienok a tiež údajov z navigácie. Novinka, predstavená na septembrovom frankfurtskom autosalóne schádza z liniek závodu BMW v Dingolfingene. K zákazníkom sa dostala už v priebehu októbra. Na Slovensku štartuje BMW 7 vo verzii 730d na 87 600 eurách. Za najsilnejší benzínový 8-valec verzie 750 zaplatíte minimálne 107 600 eur. Neskôr môžeme očakávať rozšírenie ponuky o vrcholový 12-valec 760iL.
Rozmery, objemy, hmotnosti
Verzia | BMW 7 | BMW 7L (Long) |
---|---|---|
Dĺžka (mm) | 5 098 | 5 238 |
Šírka (mm) | 1 902 | 1 902 |
Výška (mm) | 1 467 | 1 467 |
Rázvor náprav (mm) | 3 070 | 3 210 |
Svetlá výška (mm) | 1125 – 155 | 1125 – 155 |
Objem kufra (l) | 515 | 515 |
Pohotovostná hmotnosť (kg) | od 1 725 | – |
Technické údaje
Verzia | 730d | 730d xDrive | 740d xDrive | 740i | 750i xDrive |
---|---|---|---|---|---|
Valce/ventily | R6/24 | R6/24 | R6/24 | R6/24 | V8/32 |
Objem motora (ccm) | 2 993 | 2 993 | 2 993 | 2 998 | 4 395 |
Max. výkon (kW/ot.) | 195/4 000 | 195/4 000 | 235/4 400 | 240/5 500 | 330/5 500 |
Krút. moment (Nm/ot.) | 620/2 000 | 620/2 000 | 680/1 750 | 450/3 800 | 650/1 800 |
Prevodovka | 8A | 8A | 8A | 8A | 8A |
Max. rýchlosť (km/h) | 250 | 250 | 250 | 250 | 250 |
0 – 100 km/h (s) | 6,1 | 5,8 | 5,2 | 5,5 | 4,4 |
Priemerná spotreba na 100 km (l) | 4,5 | 4,8 | 4,9 | 6,6 | 8,1 |