To, že Mazda MX-5 dostane talianskeho súrodenca, bolo známe už počas vývoja štvrtej generácie. Pôvodné predpoklady však hovorili, že náprotivkom japonského roadstera sa stane Alfa Romeo Spider. Šéf koncernu FCA Sergio Marchione však nakoniec zavelil na oživenie legendy menom Fiat 124 Spider. Ten produkovala turínska automobilka od roku 1966 až do roku 1980. Dnes sa vracia v plnej sile. A čo je sympatické, nejde len o „rebrending“ MX-5. Tieto autá sa od seba líšia viac, ako by ste si mysleli. Taliani zmenili dizajn aj techniku. Nový ľahký roadster je práve hlavnou hviezdou Fiata na prebiehajúcom autosalóne v Los Angeles.
Napokon, kde inde predstaviť otvorený športový model v zimnom období, ak nie v slnečnej Kalifornii. Dizajnom iste nesklame. Spider dostal prakticky úplne novú karosériu, ktorá síce nešetrí každý gram hmotnosti a nerieši aerodynamiku až do špiku kostí, no dáva väčší priestor emóciám. Predná maska so zapustenými svetlami vyvoláva dokonca asociácie s historickou predlohou. Pri pohľade na prelisy prednej kapoty si však spomeniete skôr na americký Chrysler Crossfire. Ale nič to, aj ten je totiž v koncerne a navyše, Fiat si od 124 Spideru sľubuje slušnú kariéru aj za Atlantikom.
Roadster je dlhý 4 054, široký 1 740 a vysoký 1 232 mm. To znamená, že na dĺžku meria o 14 centimetrov viac a je tiež o päť milimetrov širší v porovnaní s Mazdou. To sa však nezaobišlo bez nejakých tých kilogramov navyše. Talian váži o 47 kg viac, lenže výsledných 1 105 je stále viac ako slušný výsledok. A navyše, pod kapotou bude pracovať preplňovaná technika. Fiat 124 si totiž požičal 4-valec 1,4 MultiAir Turbo od Abarthu. Ten má 140 koní, (103 kW), čo je síce o 20 menej v porovnaní s Mazdou a jej dvojlitrovou atmosférou Skyactiv-G, no rozhodne nad ňou dominuje krútiacim momentom 240 Nm (+ 40 Nm).
Maximum ťažnej sily bude pritom k dispozícii pri oveľa nižších otáčkach a v širšom rozpätí, takže ani hmotnostný hendikep Fiatu pravdepodobne nezabráni, aby dokázal na trati slušne konkurovať svojmu japonskému rivalovi. Na výber bude buď 6-stupňová manuálna prevodovka, alebo automat s tým istým počtom prevodov. Pochopiteľne, sila motora smeruje aj v tomto prípade výlučne k zadným kolesám. Bohužiaľ, dynamické parametre páni z Turína zatiaľ neprezradili. Z technických informácií vieme len toľko, že Fiat Spider prevezme podvozok s dvojitými lichobežníkovými ramenami na prednej a nezávislým viacprvkovým zavesením na zadnej náprave.
Rázvor náprav 2 315 mm ostane pre oba modely identický a to platí aj rozchode. Pohľad do interiéru prezrádza, že v kabíne sa taliansko-japonské dvojičky líšia len minimálne. Rozdiel predstavuje logo Fiat na volante a tvar kaplnky prístrojového panela. Taliani tiež zdôrazňujú, že palubná doska je v prípade stodvadsaťštvorky pokrytá mäkším materiálom a že pozmenený je aj tvar výplní dverí, ktorý ponúka viac milimetrov v šírke ramien a lakťov. Rozhranie s voľne stojacim 7-palcovým displejom, ktoré nazývajú taliani Fiat Connect 7.0, nie je ničím iným ako systémom Mazda Connect prevzatým z MX-5. Majitelia budú môcť voliť 16– alebo 17-palcové disky kolies a jednu z ôsmich farieb laku.
Za príplatok dodá Fiat kožené čalúnenie, aparatúru Bose, cúvaciu kameru alebo adaptívne LED svetlá. Komfort jazdy má zlepšiť akustické čelné okno. Predaj spustí Fiat najprv v USA. Prvých 124 exemplárov, ktoré sa dostanú na trh v lete, vytvorí úvodnú edíciu Prima Edizione Lusso, ktorá sa môže pýšiť modrým lakom Azzuro Italia a hnedým koženým čalúnením Saddle. A tešiť sa môžeme aj na ďalšie verzie. Technológia prepĺňania umožňuje totiž bezproblémový rast výkonu. A ak by sa oň nepostaral sám Fiat, tak to určite urobí sesterský Abarth, ktorý na základe Fiata 124 pripraví vlastný model. Očakávať tak môžeme aspoň 160 koní.
Porovnanie rozmerov
Parameter | Mazda MX-5 | Fiat 124 Spider | Rozdiel |
---|---|---|---|
Dĺžka (mm) | 3 914 | 4 054 | + 140 |
Šírka (mm) | 1 730 | 1 740 | + 10 |
Výška (mm) | 1 235 | 1 232 | – 2 |
Rázvor náprav (mm) | 2 315 | 2 315 | 0 |
Porovnanie motorov
Motor | MX-5 1,5 Skyactiv-G | MX-5 2,0 Skyactiv-G | 124 Spider 1,4 MutiAir Turbo |
---|---|---|---|
Objem (ccm) | 1 496 | 1 998 | 1 368 |
Max. výkon (kW/ot.) | 96/7 000 | 115/- | 103/- |
Max. krút. moment (Nm/ot.) | 150/4 800 | 200/- | 240/- |