Fiat 124 Spider: Taliansky brat MX-5 má vlastný dizajn a turbo!

19.11.2015 06:00

Legenda sa vracia. Fiat 124 Spider je po 35 rokoch opäť na scéne. Pomohla mu Mazda a jej roadster MX-5. Vo Fiate však koluje pravá talianska krv. Preplňovaným štvorvalcom 1,4 MultiAir zatieni možno aj japonský originál.

Talianska verzia Mazdy MX-5 bude až o 14...
Talianska verzia Mazdy MX-5 bude až o 14 centimetrov dlhšia a o pár milimetrov širšia. Predná maska má evkovať legendárny Fiat 124 Spider zo šesťdesiatych rokov. Autor: Fiat

To, že Mazda MX-5 dostane talianskeho súrodenca, bolo známe už počas vývoja štvrtej generácie. Pôvodné predpoklady však hovorili, že náprotivkom japonského roadstera sa stane Alfa Romeo Spider. Šéf koncernu FCA Sergio Marchione však nakoniec zavelil na oživenie legendy menom Fiat 124 Spider. Ten produkovala turínska automobilka od roku 1966 až do roku 1980. Dnes sa vracia v plnej sile. A čo je sympatické, nejde len o „rebrending“ MX-5. Tieto autá sa od seba líšia viac, ako by ste si mysleli. Taliani zmenili dizajn aj techniku. Nový ľahký roadster je práve hlavnou hviezdou Fiata na prebiehajúcom autosalóne v Los Angeles.

Taliansky roadster jazdí na 16- alebo...
Taliansky roadster jazdí na 16- alebo 17-palcových diskoch kolies. Autor: Fiat

Napokon, kde inde predstaviť otvorený športový model v zimnom období, ak nie v slnečnej Kalifornii. Dizajnom iste nesklame. Spider dostal prakticky úplne novú karosériu, ktorá síce nešetrí každý gram hmotnosti a nerieši aerodynamiku až do špiku kostí, no dáva väčší priestor emóciám. Predná maska so zapustenými svetlami vyvoláva dokonca asociácie s historickou predlohou. Pri pohľade na prelisy prednej kapoty si však spomeniete skôr na americký Chrysler Crossfire. Ale nič to, aj ten je totiž v koncerne a navyše, Fiat si od 124 Spideru sľubuje slušnú kariéru aj za Atlantikom.

O ochranu pred počasím sa starí klasická...
O ochranu pred počasím sa starí klasická plátenná strecha. Autor: Fiat

Roadster je dlhý 4 054, široký 1 740 a vysoký 1 232 mm. To znamená, že na dĺžku meria o 14 centimetrov viac a je tiež o päť milimetrov širší v porovnaní s Mazdou. To sa však nezaobišlo bez nejakých tých kilogramov navyše. Talian váži o 47 kg viac, lenže výsledných 1 105 je stále viac ako slušný výsledok. A navyše, pod kapotou bude pracovať preplňovaná technika. Fiat 124 si totiž požičal 4-valec 1,4 MultiAir Turbo od Abarthu. Ten má 140 koní, (103 kW), čo je síce o 20 menej v porovnaní s Mazdou a jej dvojlitrovou atmosférou Skyactiv-G, no rozhodne nad ňou dominuje krútiacim momentom 240 Nm (+ 40 Nm).

Interiér má novú kaplnku prístrojového panela a...
Interiér má novú kaplnku prístrojového panela a novú grafiku „budíkov“. Palubná doska je potiahnutá mäkším materiálom. Autor: Fiat

Maximum ťažnej sily bude pritom k dispozícii pri oveľa nižších otáčkach a v širšom rozpätí, takže ani hmotnostný hendikep Fiatu pravdepodobne nezabráni, aby dokázal na trati slušne konkurovať svojmu japonskému rivalovi. Na výber bude buď 6-stupňová manuálna prevodovka, alebo automat s tým istým počtom prevodov. Pochopiteľne, sila motora smeruje aj v tomto prípade výlučne k zadným kolesám. Bohužiaľ, dynamické parametre páni z Turína zatiaľ neprezradili. Z technických informácií vieme len toľko, že Fiat Spider prevezme podvozok s dvojitými lichobežníkovými ramenami na prednej a nezávislým viacprvkovým zavesením na zadnej náprave.

Úvodná edícia Prima Edizione Lusso sa môže...
Úvodná edícia Prima Edizione Lusso sa môže pýšiť modrým lakom Azzuro Italia a koženým čalúnením Saddle. Autor: Fiat

Rázvor náprav 2 315 mm ostane pre oba modely identický a to platí aj rozchode. Pohľad do interiéru prezrádza, že v kabíne sa taliansko-japonské dvojičky líšia len minimálne. Rozdiel predstavuje logo Fiat na volante a tvar kaplnky prístrojového panela. Taliani tiež zdôrazňujú, že palubná doska je v prípade stodvadsaťštvorky pokrytá mäkším materiálom a že pozmenený je aj tvar výplní dverí, ktorý ponúka viac milimetrov v šírke ramien a lakťov. Rozhranie s voľne stojacim 7-palcovým displejom, ktoré nazývajú taliani Fiat Connect 7.0, nie je ničím iným ako systémom Mazda Connect prevzatým z MX-5. Majitelia budú môcť voliť 16– alebo 17-palcové disky kolies a jednu z ôsmich farieb laku.

Za príplatok dodá Fiat kožené čalúnenie, aparatúru Bose, cúvaciu kameru alebo adaptívne LED svetlá. Komfort jazdy má zlepšiť akustické čelné okno. Predaj spustí Fiat najprv v USA. Prvých 124 exemplárov, ktoré sa dostanú na trh v lete, vytvorí úvodnú edíciu Prima Edizione Lusso, ktorá sa môže pýšiť modrým lakom Azzuro Italia a hnedým koženým čalúnením Saddle. A tešiť sa môžeme aj na ďalšie verzie. Technológia prepĺňania umožňuje totiž bezproblémový rast výkonu. A ak by sa oň nepostaral sám Fiat, tak to určite urobí sesterský Abarth, ktorý na základe Fiata 124 pripraví vlastný model. Očakávať tak môžeme aspoň 160 koní.

Porovnanie rozmerov

Parameter Mazda MX-5 Fiat 124 Spider Rozdiel
Dĺžka (mm) 3 914 4 054 + 140
Šírka (mm) 1 730 1 740 + 10
Výška (mm) 1 235 1 232 – 2
Rázvor náprav (mm) 2 315 2 315 0

Porovnanie motorov

Motor MX-5 1,5 Skyactiv-G MX-5 2,0 Skyactiv-G 124 Spider 1,4 MutiAir Turbo
Objem (ccm) 1 496 1 998 1 368
Max. výkon (kW/ot.) 96/7 000 115/- 103/-
Max. krút. moment (Nm/ot.) 150/4 800 200/- 240/-
Fiat 124
		Spider -
		2016
Fiat 124
		Spider -
		2016
+25Fiat 124 Spider -
		2016

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

Páči sa Vám tento článok? Prosíme, podporte kvalitnú žurnalistiku.

Cieľom denníka Pravda a jeho internetovej verzie je prinášať Vám každý deň aktuálne spravodajstvo. Na to, aby sme pre Vás mohli stále a ešte lepšie pracovať, potrebujeme i Vašu podporu. Ďakujeme Vám za akýkoľvek finančný príspevok.

Podporiť Poslať SMS Predplatiť denník
#Autosalón Los Angeles #Fiat #Fiat 124 Spider
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku
Články podľa značiek