Jaguar vstúpil po dlhšej pauze opäť do strednej triedy. Jeho nový model XE sa snaží rozvíriť vody v prémiovom rybníku, ktorému vládne Mercedes-Benz triedy C, BMW radu 3 či Audi A4. Doteraz mal však v porovnaní s nimi jeden zásadný hendikep. Chýbali verzie s pohonom oboch náprav. To sa ale teraz zmení. So štartom nového crossoveru F-Pace dostane XE konečne do vienka aj túto technologickú vymoženosť. Napokon, platforma iQ(AL), ktorá je základom oboch modelov, s touto alternatívou počítala hneď od začiatku.
Na rozdiel od konkurenčných systémov však Jaguar prijal riešenie, pri ktorom dostanú v trakcii jednoznačne prednosť kolesá zadnej nápravy. Za dobrých adhéznych podmienok sa tak zachová typický jazdný prejav zadokolky. V prípade potreby, teda pri strate trakcie zadných kolies, ale aj pri prudkej akcelerácii či pri prejazdoch zákrut, pošle však systém potrebnú hnaciu silu aj dopredu. Postará sa o to lamelová spojka a reťazový prevod. Celá reakcia trvá takmer nepostrehnuteľných 165 milisekúnd.
O tom, koľko krútiaceho momentu sa dostane dopredu, rozhoduje riadiaci systém Intelligent Driveline Dynamics, ktorý spracúva údaje o rýchlosti, akcelerácii, priečnom zrýchlení, ale aj o uhle natočenia volantu. Spolupracovať bude tiež so systémom Adaptive Surface, ktorý vyhodnocuje okamžitú trakciu a na základe toho upravuje reakcie plynu, prevodovky či citlivosť trakčných systémov. Aj preto hovorí Jaguar o XE ako o sedane do každého počasia. Pohon 4×4 bude kombinovaný výlučne s 8-stupňovou automatickou prevodovkou.
Vyberať môžete pritom z dvoch motorov. Tých najsilnejších. Naftového štvorvalca 2,0d Ingenium (132 kW) alebo kompresorového trojlitrového 6-valca 3,0 S (250 kW). Pri diesele došlo len k miernemu zhoršeniu dynamických parametrov v porovnaní s ľahšou zadokolkou. Na stovku zrýchľuje XE AWD za 7,9 sekundy (+ 0,1 s) a dosiahne maximálku 225 km/h (- 3 km/h). Spotreba vzrástla zo 4,2 na 4,7 litra nafty na 100 km. Pri benzínovej verzii sú dynamické parametre identické – maximálna rýchlosť 250 km/h a akcelerácia na stovku za 5,1 sekundy.
Spolu so štvorkolkou prichádzajú do XE aj niektoré ďalšie inovácie, napríklad systém udržiavania v jazdnom prúde, monitorovanie únavy či adaptívny obmedzovač rýchlosti pracujúci s čítačkou dopravných značiek a navigáciou. Na palubnej doske sa objaví modernizované rozhranie InControl Touch s 10,2-palcovým monitorom. Nové verzie sa objavia v predaji na jar 2016 ako modelový rok 2017. Neskôr môžeme počítať s hybridom a plug-in hybridom.
Technické údaje
Verzia | 2,0d | 3,0 S |
---|---|---|
Valce/ventil | 4/16 | V6/24 |
Zdvihový objem (ccm) | 1 999 | 2 995 |
Max. výkon (kW/ot.) | 132/4 000 | 250/6 500 |
Krút. moment (Nm/ot.) | 430/1 750 | 450/4 500 |
Prevodovka | 8A | 8A |
0 – 100 km/h (s) | 7,9 | 5,1 |
Max. rýchlosť (km/h) | 225 | 250 |
Priemerná spotreba na 100 km (l) | 4,7 | 8,1 |