Jaguar XE AWD: Malá 'mačka' dostane štvorkolku

Najmenší sedan z Coventry obohatia v novom modelovom roku dve verzie s pohonom oboch náprav. Prednosť však dostali zadné kolesá. Tie predné sa pripájajú až keď je to potrebné.

23.11.2015 12:00
debata (2)
Jaguar XE dostane pohon AWD len s... Foto: Jaguar
Jaguar XE AWD - 2016 Jaguar XE dostane pohon AWD len s najvýkonnejším dieselovým a benzínovým motorom.

Jaguar vstúpil po dlhšej pauze opäť do strednej triedy. Jeho nový model XE sa snaží rozvíriť vody v prémiovom rybníku, ktorému vládne Mercedes-Benz triedy C, BMW radu 3 či Audi A4. Doteraz mal však v porovnaní s nimi jeden zásadný hendikep. Chýbali verzie s pohonom oboch náprav. To sa ale teraz zmení. So štartom nového crossoveru F-Pace dostane XE konečne do vienka aj túto technologickú vymoženosť. Napokon, platforma iQ(AL), ktorá je základom oboch modelov, s touto alternatívou počítala hneď od začiatku.

Na rozdiel od konkurenčných systémov však Jaguar prijal riešenie, pri ktorom dostanú v trakcii jednoznačne prednosť kolesá zadnej nápravy. Za dobrých adhéznych podmienok sa tak zachová typický jazdný prejav zadokolky. V prípade potreby, teda pri strate trakcie zadných kolies, ale aj pri prudkej akcelerácii či pri prejazdoch zákrut, pošle však systém potrebnú hnaciu silu aj dopredu. Postará sa o to lamelová spojka a reťazový prevod. Celá reakcia trvá takmer nepostrehnuteľných 165 milisekúnd.

O prenos krútiaceho momentu k predným kolesám... Foto: Jaguar
Jaguar XE AWD - 2016 O prenos krútiaceho momentu k predným kolesám sa postará mokrá lamelová spojka a reťazový prevod. Dávkovanie určí systém Intelligent Driveline Dynamics.

O tom, koľko krútiaceho momentu sa dostane dopredu, rozhoduje riadiaci systém Intelligent Driveline Dynamics, ktorý spracúva údaje o rýchlosti, akcelerácii, priečnom zrýchlení, ale aj o uhle natočenia volantu. Spolupracovať bude tiež so systémom Adaptive Surface, ktorý vyhodnocuje okamžitú trakciu a na základe toho upravuje reakcie plynu, prevodovky či citlivosť trakčných systémov. Aj preto hovorí Jaguar o XE ako o sedane do každého počasia. Pohon 4×4 bude kombinovaný výlučne s 8-stupňovou automatickou prevodovkou.

Vyberať môžete pritom z dvoch motorov. Tých najsilnejších. Naftového štvorvalca 2,0d Ingenium (132 kW) alebo kompresorového trojlitrového 6-valca 3,0 S (250 kW). Pri diesele došlo len k miernemu zhoršeniu dynamických parametrov v porovnaní s ľahšou zadokolkou. Na stovku zrýchľuje XE AWD za 7,9 sekundy (+ 0,1 s) a dosiahne maximálku 225 km/h (- 3 km/h). Spotreba vzrástla zo 4,2 na 4,7 litra nafty na 100 km. Pri benzínovej verzii sú dynamické parametre identické – maximálna rýchlosť 250 km/h a akcelerácia na stovku za 5,1 sekundy.

Spolu so štvorkolkou prichádzajú do XE aj niektoré ďalšie inovácie, napríklad systém udržiavania v jazdnom prúde, monitorovanie únavy či adaptívny obmedzovač rýchlosti pracujúci s čítačkou dopravných značiek a navigáciou. Na palubnej doske sa objaví modernizované rozhranie InControl Touch s 10,2-palcovým monitorom. Nové verzie sa objavia v predaji na jar 2016 ako modelový rok 2017. Neskôr môžeme počítať s hybridom a plug-in hybridom.

Technické údaje

Verzia 2,0d 3,0 S
Valce/ventil 4/16 V6/24
Zdvihový objem (ccm) 1 999 2 995
Max. výkon (kW/ot.) 132/4 000 250/6 500
Krút. moment (Nm/ot.) 430/1 750 450/4 500
Prevodovka 8A 8A
0 – 100 km/h (s) 7,9 5,1
Max. rýchlosť (km/h) 225 250
Priemerná spotreba na 100 km (l) 4,7 8,1
Jaguar XE AWD - 2016
Jaguar XE AWD - 2016
+8Jaguar XE AWD - 2016

© Autorské práva vyhradené

2 debata chyba
Viac na túto tému: #4x4 #Jaguar #Jaguar XE #Jaguar XE AWD
Články podľa značiek