
Mazdu CX-9 síce poznáme aj v Európe, no najväčšiu kariéru „sekla“ v USA. Jej smädný benzínový 6-valec nebol totiž tým, po čom by túžili zákazníci starého kontinentu. A na diesel jednoducho neprišlo. Nová generácia, predstavená na autosalóne v Los Angeles, by mohla mať viac šancí aj v Európe. Hoci zatiaľ opäť len s benzínovým motorom. Lenže nie hocijakým. Spolu s CX-9 prichádza totiž prvý preplňovaný Skyactiv. Objemom 2,5 litra však dáva jasne najavo, že k downsizingu pristupovali technici z Hirošimy veľmi opatrne.
Kodo bez výstrelkov
Ale pekne po poriadku. Druhá generácia CX-9 je od základu novým modelom. Napokon, bolo na čase. Na konte má už takmer osem rokov, takže vo vynovenom portfóliu Mazdy plnom technológií Skyactiv pôsobila tak trochu ako dinosaurus. Teraz je všetko inak. Dizajn čerpá zo štylistiky Kodo, i keď v prekvapivo konzervatívnom duchu. K rodine súčasných modelov sa však hlási obrovskou čelnou maskou s chrómovým motívom krídiel, ktoré prerastajú až do reflektorov. Mimochodom, tie sú už štandardne LED-kové. Chrómová lišta spája aj zadné LED svetlá.

Menil sa aj formát. S dĺžkou 5 065 mm je novinka o 30 mm kratšia, naproti tomu má však rázvor predĺžený o 55 mm na konečných 2 930 mm. Dynamickejší ráz dodáva skrátenie previsov, predného o 25 a zadného až o 59 mm. Predné stĺpiky sa zároveň posunuli o 100 m vzad, čo znamená dlhšiu prednú kapotu. Veľkosť CX-9 pomáhajú utajiť minimálne 18-palcové kolesá, no za príplatok môžete dostať aj disky s priemerom 20 palcov. Mazda sa tiež chváli novým sivým lakom karosérie Machine Gray, ktorý má tri vrstvy a vytvára 3D efekt.

Okrem toho budú k dispozícii aj ďalšie nové odtiene, napríklad červený Soul Red, modrý Deep Crystal Blue a Titanium Flas. Pod nimi sa skrýva odľahčené telo karosérie. Novinka totiž podstúpila odtučňovaciu kúru, ktorej výsledkom je minimálne 90 zhodených kilogramov. A v prípade verzií s pohonom oboch náprav i-Activ AWD dokonca až 130. Táto úspora umožnila technikom investovať viac hmoty do iných oblastí. Napríklad do hlukovej izolácie, čo znamená okná s hrúbkou 4,8 mm a až 24 kg tlmiacich hmôt. Pri rýchlosti 100 km/h tým klesol hluk v kabíne až o 12 %.
Tri rady sedadiel
Interiér je spracovaný priam v prémiovom duchu a má ponúknuť aj viac priestoru. Tieto prírastky však Mazda nespresnila. Opäť tu máme tri rady sedadiel. Prístup k tým zadným uľahčuje systém sklápania druhého radu, ktorý je natoľko jednoduchý, že manipuláciu zvládne aj dieťa. Sympatické je, že pritom netreba ani demontovať detskú sedačku. Za zadnými sedadlami ešte ostáva dostatok miesta na batožinu plus dve podlahové schránky. Úplne prepracované boli aj predné sedadlá a vlastne celý kokpit. Palubná doska je osadená 7– alebo 8-palcovým dotykovým displejom rozhrania Mazda Connect. Na dotyk však reaguje len pri státí, a tak je zachovaný aj centrálny ovládač na stredovom tuneli.

Rozhranie je kompatibilné so smartfónmi a umožňuje napríklad streamovanie hudby. USB porty majú k dispozícii aj zadní cestujúci. Ďalší 4,6-palcový multifunkčný TFT displej nájdeme v prístrojovom paneli. A pribudol farebný head-up displej. O aparatúru sa postarala spoločnosť Bose a jej 12-reproduktorový systém. Nový crossover urobil veľký krok aj v asistenčných systémoch. Po prvýkrát tu máme adaptívny tempomat MRCC aktívny v rýchlostiach od 30 až 145 km/h, autonómne brzdy (do 30 km/h), upozornenie na vybočenia z jazdného prúdu s vibrujúcim volantom, monitorovanie slepého uhla, výstrahu pred kolíziou, ale aj automatické prepínanie diaľkového režimu svetiel.
Pulzujúce turbo namiesto 6-valca
Pod kapotou sa udiala doslova revolúcia. A to aj na pomery samotnej Mazdy. Hoci jej ostrý hothatch 3 MPS používal v minulej generácii preplňovaný motor, automobilka sa netajila svojím odporom k turbodúchadlám. Aj preto predstavila atmosférické motory Skyactiv-G, založené na vysokom kompresnom pomere 14,0:1. Mazda CX-9 však prichádza s prvým preplňovaným 4-valcom Skyctiv-G Turbo, ktorý nahrádza pôvodný 3,7-litrový 6-valec. Má objem 2,5 litra, takže o downsizigu celkom hovoriť nemôžeme. A nie náhodou.

Nebola by to totiž Mazda, ak by neprišla s čímsi novým. Na jednej strane chcela dopriať zákazníkom výhody vysokého krútiaceho momentu a na druhej odstrániť najväčšiu nevýhodu turbomotorov – oneskorenú reakciu na plyn, teda takzvanú turbodieru. O to sa stará práve relatívne veľký zdvihový objem a autorsky vyvinutý systém Dynamic Presure Turbo, čo je turbodúchadlo využívajúce variabilné pulzovanie výfukových plynov v závislosti od rýchlosti. S nárastom otáčok sa otvárajú sekundárne ventily, umožňujúce zvýšiť plniaci tlak až na 1,2 baru.
Turbu tiež pomáha výfukové potrubie s konfiguráciou 4–3–1, podobne ako na atmosférických motoroch Skyactiv-G, ktoré zlepšuje prúdenie plynov a zároveň znižuje teplotu hlavy valcov. Aj preto si môže nový agregát Mazdy dovoliť kompresný pomer 10,5:1, čo je jedna z najvyšších hodnôt pri preplňovaných motoroch. Výsledkom je maximálny výkon 169 kW a krútiaci moment 420 Nm, ktorý vrcholí už pri 2 000 otáčkach a nepoľavuje až do 5 000 otáčok za minútu. Výkon je síce o 32 kW nižší v porovnaní s predošlým 6-valcom, no je dostupný pri nižších otáčkach a navyše, turbomotor má s novou Mazdou CX-9 podstatne menej práce.
Štvorkolka a automat
Pri rýchlosti 55 míľ za hodinu (88 km/h) potrebuje mazda CX-9 na udržanie tempa len 13,2 kW, kým pri predchádzajúcom modeli to bolo o tri viac. To je samozrejme aj výsledkom nižšieho trenia hnacej sústavy, lepšej aerodynamiky, nižšej hmotnosti a použitia novej 6-stupňovej automatickej prevodovky. Priemernú spotrebu paliva však Mazda stále tají. K dispozícii budú verzie s predným náhonom, ale aj štvorkolky i-Activ AWD, ktoré dokážu v prípade potreby preniesť k zadným kolesám 50 % hnacieho momentu. O jeho rozdelení rozhoduje elektronika na základe sledovania desiatich jazdných parametrov, od rýchlosti až po priečne zrýchlenie, čím dokáže eliminovať napríklad pretáčavé tendencie.
Nová Mazda CX-9 sa dostane na americký trh na jar budúceho roka. Aj preto zatiaľ nepoznáme presné prevádzkové parametre. O jej osude v Európe sa ešte len rozhoduje. Každopádne, Mazda by chcela ročne predať minimálne 50 000 kusov.