Hyundai Elantra 2016: Ľahšia, tuhšia a s novými motormi

Elantra nepatrila v hatchbackovej Európe práve k bestsellerom kórejského Hyundaia. Nová generácia kompaktného sedanu, predstavená v Los Angeles, by to ale mohla zmeniť. Pôsobivejší dizajn, bohatšie vybavenie, nové motory a potenciálny príchod dieselovej verzie jej dáva viac šancí. Zatiaľ však poznáme len americkú špecifikáciu.

01.12.2015 06:00
debata (2)
Elantra má dizajn evokujúci väčší a drahší... Foto: Hyundai
Hyundai Elantra - 2016 Elantra má dizajn evokujúci väčší a drahší model i40. Dominuje jej veľká 6-uholníková maska chladiča.

Elantra hrala v ponuke Hyundaia doteraz len vedľajšiu rolu. Automobilka sa totiž v triede kompaktov sústredila v Európe na hatchback a kombi i30. Sedan Elantra nedostal väčší priestor, hoci vo svete sa preň rozhodlo od roku 1990 až desať miliónov zákazníkov. Na starý kontinent sa dovážal výhradne s benzínovým motorom a v jednej jedinej úrovni vybavenia. Aj rádiom bez RDS dávala Elantra jasne najavo svoju americkú orientáciu. Z novej generácie by sa ale mohol stať globálny model. Má na to dizajn, vybavenie aj techniku. Diesel však napriek pôvodným optimistickým správam zatiaľ potvrdený nie je.

Slušná aerodynamika a nižšia hmotnosť

Elantra je úhľadným, športovo „strihnutým“ sedanom, takmer v štýle kupé. O tom, že ide o Hyundai, nie je najmenších pochybností. Dizajn obsahuje všetky typické prvky štýlu Fluidic Sculpture vrátane výraznej 6-uholníkovej masky s horizontálnymi lamelami. Nové je ale stvárnenie predných svetiel, najmä svetelný podpis denných LED diód, ktoré dopĺňajú HID reflektory alebo príplatkové xenóny. Tie zadné zas nemajú ďaleko od väčšieho a drahšieho sedanu i40. Menili sa aj rozmery. Do dĺžky narástla Elantra o 20 (4 557 mm) a do šírky o 25 mm (1 800 mm). Strecha klesla o päť milimetrov nižšie (1 440 mm). Rázvor náprav 2 700 mm ostal bez zmien.

Do dĺžky podrástla Elantra o 20 a do šírky o 25... Foto: Hyundai
Hyundai Elantra - 2016 Do dĺžky podrástla Elantra o 20 a do šírky o 25 mm. Plavné línie sa postarali o zníženie aerodynamického koeficientu vzduchu na Cx 0,27.

Splývavý profil aj detaily, ako riadené prúdenie vzduchu v oblasti predných kolies sa podpísali na skvelej aerodynamike s koeficientom čelného odporu vzduchu len Cx 0,27. A Elantra si polepšila aj v tuhosti karosérie. V jej skelete je až 53 % vysokopevnostnej ocele, v porovnaní s 21 percentami minulej generácie. Hyundai uplatnil aj lepené spoje, výsledkom čoho je karoséria tuhšia v krútení o 29,5 a v ohybe o 25,3 percenta. Zároveň je Elantra o čosi ľahšia. Posádke má ponúknuť viac ticha a menej vibrácií. Zväčšila sa hrúbka predného skla a bočných okien, pribudli tlmiace materiály v palubnej doske a podblatníkoch, aj nové gumené puzdrá predného pomocného rámu.

Pod zadným vekom je 458 litrov pre batožiny.... Foto: Hyundai
Hyundai Elantra - 2016 Pod zadným vekom je 458 litrov pre batožiny. Otvárať sa dá aj pomocou nožného senzora, teda aj s plnými rukami.

Viac komfortu a bezpečnosti

Interiér ponúkne priestor pre 5-člennú posádku. Hyundai tvrdí, že celkový objem kabíny je väčší než napríklad pri Mazde 3 alebo pri Forde Focus. Zlepšila sa aj kvalita poťahových materiálov. Na všetkých kontaktných miestach pribudli mäkčené plasty. Palubná doska má úplne nový dizajn, odlišný aj v rámci najnovších modelov Tucson či i30. Stredovú konzolu v tvare písmena V tu už totiž nenájdete. Zato si pri pohľade na palubnú dosku a najmä prieduchy ventilácie, spomeniete na Seat Leon. Prístrojový panel obsahuje multifunkčný farebný TFT displej. Centrálny displej multimediálneho rozhrania môže mať teraz 7– alebo 8-palcovú dotykovú obrazovku.

Interiér je kompletne prepracovaný. Riešením... Foto: Hyundai
Hyundai Elantra - 2016 Interiér je kompletne prepracovaný. Riešením stredovej konzoly pripomína Seat Leon. V centre palubnej dosky je 7- alebo 8-palcový dotykový displej. Väčší je aj displej prístrojového panelu (4,2 palca).

Samozrejmosťou je konektivita so smartfónmi cez Android Auto. Funkcia Hyundai Blue Link umožňuje dokonca diaľkové štartovanie, ovládanie klimatizácie či diaľkové otváranie a uzamykanie vozidla prostredníctvom telefónu. Vo výbave pribudli luxusné prvky ako audiosústava Clari-Fi od Harmanu s ôsmimi reproduktormi a so subwooferom, elektrochromatické spätné zrkadlo či vyhrievané zadné sedadlá. Veľkosť kufra je priemerných 458 litrov, no úžitkové vlastnosti zvyšujú sériové sklopné zadné delené operadlá v pomere 46 : 60 % a otváranie veka nožným senzorom. Elantra si trúfa aj na najvyššie možné hodnotenie v amerických crashtestoch IIHS a NHTSA.

Na zadných sedadlách sľubuje Hyundai veľkorysý... Foto: Hyundai
Hyundai Elantra - 2016 Na zadných sedadlách sľubuje Hyundai veľkorysý priestor.

Po prvýkrát je tak vyzbrojená autonómnymi brzdami, detekciou chodcov a áut s výstrahou, monitorovaním jazdného prúdu a slepého uhla zrkadiel, adaptívnymi svetlami s natáčaním a samočinným prepínaním diaľkového režimu či radarovým tempomatom s automatickým udržiavaním bezpečnej vzdialenosti.

Pod kapotou dva nové motory

Na americkom trhu dostanú zákazníci na výber z dvoch úplne nových 4-valcov. Základom je atmosférický dvojliter 2,0 MPI (108 kW/179 Nm) s Atkinsonovým cyklom, ktorý používa dlhodobo Toyota a najnovšie napríklad aj Audi (A4). Ten je možné spojiť so 6-stupňovou manuálnou prevodovkou alebo s novým 6-stupňovým automatom so zníženým trením. Ešte zaujímavejší je preplňovaný maloobjemový agregát 1,4 T-GDI (94 kW), ktorý je síce slabší ako dvojliter, ale prekonáva ho krútiacim momentom 211 Nm. Spolu s ním debutuje v Elantre dvojspojková prevodovka EcoShift. Dvojliter si podľa americkej normy vypýta s automatom 7,1 litra a turbomotor s dvojspojkou len 6,7 litra benzínu na 100 km.

Pod kapotou v USA sú hneď dva nové motory –... Foto: Hyundai
Hyundai Elantra - 2016 Pod kapotou v USA sú hneď dva nové motory – atmosférický 2-liter 2,0 GDi s Atkinsonovým cyklom a preplňovaný agregát 1,4 T-GDi.

Zmenám sa nevyhol ani podvozok, hoci koncepcia predných závesov McPherson a zadnej vlečnej nápravy s torznou priečkou sa nezmenila. Zadné zavesenie bolo ale modifikované zmenou polohy pružín a uhla tlmičov pruženia. V detailoch bola modifikovaná aj predná náprava. Hrebeňové riadenie je štandardne vybavené elektrickým posilňovačom s variabilným účinkom. Novinkou je systém Drive Mode Select, umožňujúci stlačením tlačidla na stredovej konzole prepínať charakteristiku posilňovača riadenia a motora v troch režimoch: Eco, Normal a Sport, podobne ako to už poznáme z modelov i30 alebo sesterskej Kie Ceed.

Na rozdiel od európskych modelov bude Elantra aj naďalej vyrábaná v USA v Montgomery a v domácom kórejskom závode v Ulsane. V akej špecifikácii sa dostane do Európy, nie je ale zatiaľ zrejmé. Podľa doterajších informácií má o Elantru záujem najmä Česko, Slovensko a Španielsko. Väčšiemu nasadeniu bráni absencia naftového motora. Vzhľadom na technologickú príbuznosť s modelmi Hyundai i30 a Kia Ceed by to ale nemusel byť problém. Okrem motora 1,6 CRDi by sme sa ale mohli v Európe stretnúť aj s ďalšími agregátmi – benzínovým trojvalcom 1,0 T-GDi a štvorvalcom 1,4 T-GDi. Preplňovaná jednašestka 1,6 TGDi je zatiaľ výsadou kórejského trhu.

Hyundai Elantra - 2016
Hyundai Elantra - 2016
+22Hyundai Elantra - 2016

© Autorské práva vyhradené

Facebook X.com 2 debata chyba Newsletter
Viac na túto tému: #Hyundai #Hyundai Elantra
Články podľa značiek