Na autosalóne v Ženeve predstaví Fiat nové Tipo, vychádzajúce z tureckého sedanu Aegea. Už tento týždeň však prebehne medzinárodná prezentácia a v súvislosti s ňou prezradil Fiat podrobné technické údaje. Vyrábať sa bude v Tureckej Burse. V prvej vlne sa dostane na trh ako sedan, no neskôr pribudne aj praktické kombi a hatchback. Kým v Turecku mu ostane názov Aegea, podľa pôvodnej štúdie, na ostatných trhoch si požičia meno Tipo, ktoré sa spája s rovnomenným hatchbackom, schádzajúcim z výrobných liniek Fiatu v rokoch 1989 až 1995.
Tipo patrilo rozhodne k úspešným autám začiatku deväťdesiatych rokov, o čom svedčí aj zisk titulu Car of The Year 1990. Za šesť rokov vyrobila talianska automobilka takmer dva milióny kusov. Neskôr ho nahradili modely Bravo/Brava, potom Stilo a následne druhá generácia Brava, ktorej výrobu Fiat ukončil bez nástupcu približne pred dvoma rokmi. Teraz sa chce Fiat pokúsiť o veľký comeback do triedy kompaktov, aj keď s tak trochu lowcostovou príchuťou. V lacnejších verziách by mal totiž nový sedan konkurovať Peugeotu 301, Citroënu C-Elysée, Renaultu Fluence či Škode Rapid a Seatu Toledo.
Na rozdiel od nich však mieni zabodovať atraktívnym dizajnom, priamo z dielne Fiatu, solídnym spracovaním interiéru a ponukou bohatej výbavy, ktoré ho majú posunúť o čosi ďalej. Na palube nájdeme automatickú klimatizáciu, navigáciu TomTom aj multimediálne dotykové rozhranie Uconnect s 5-palcovou obrazovkou, Bluetooth a cúvacou kamerou. V sérii dostane Tipo dažďový a svetelný senzor, protipreklzový systém, hill-holder aj systém pre stabilizáciu prívesu.
V porovnaní s Lineou, ktorú nepriamo nahrádza, bude Tipo o 60 mm kratšie (4 500 mm), ale o 50 mm širšie (1 780 mm) a o 10 mm nižšie (1 480). Napriek redukcii dĺžky sa rázvor náprav natiahol z pôvodných 2 600 na 2 640 mm. Kabína ponúkne päť miest pre posádku a ako sa na sedan patrí, aj veľký kufor s objemom 510 litrov, čo je o 10 viac ako v minulosti. Pod kapotou sa objavia najprv štyri motory. Benzín budú tankovať atmosférické 4-valce 1,4 16v (70 kW) a 1,6 16v E.torq (81 kW). Naftu zas motory 1,3 MultiJet II (70 kW) a 1,6 MultiJet II (88 kW).
Okrem 5– a 6-stupňových manuálov bude pre silnejší benzínový motor 1,6 16v E.torQ vyhradený klasický 6-stupňový automat. Podvozok sa spoľahne na predné tlmičové vzpery McPherson a zadnú vlečnú nápravu s torznou priečkou. Taliani už zverejnili ceny na domácom trhu. Úvodná séria Opening Edition Plus štartuje na 14 500 eurách, za ktoré dostanete motor 1,4 16v, 17-palcové hliníkové disky, rozhranie UConnect s navigáciou a 5-palcový displej. V Ženeve by sa mal objaviť hatchback aj kombi.
Technické údaje
Motor | 1,4 16v | 1,6 16v E.torQ | 1,3 MultiJet | 1,6 MultiJet |
---|---|---|---|---|
Valce/ventilov | 4/16 | 4/16 | 4/16 | 4/16 |
Zdvihový objem (ccm) | 1 368 | 1 598 | 1 248 | 1 598 |
Max. výkon (kW/ot.) | 70/6 000 | 81/5 500 | 70/3 750 | 88/3 750 |
Krút. moment (Nm/ot.) | 127/4 500 | 152/4 500 | 200/1 500 | 320/1 750 |
Prevodovka | 6M | 6A | 5M | 6M |
0 – 100 km/h | 11,5 | 11,2 | 11,7 | 9,7 |
Max. rýchlosť (km/h) | 185 | 192 | 180 | 199 |
Priemerná spotreba na 100 km (l) | 5,7 | 6,3 | 3,7 | 4,2 |