
S Volvom S90 sme vás zoznámili minulý týždeň, hneď po tom, čo švédska automobilka na základe úniku oficiálnych snímok zverejnila kompletnú fotogalériu. Vtedy však ešte neboli známe podrobnosti. Na povrch sa dostali až po slávnostnom odhalení vlajkovej lode v Göteborgu. Poznáme tak kompletné technické aj prevádzkové údaje. Tie v podstate nemajú čím prekvapiť, keďže S90 využije kompletnú techniku už známeho SUV XC90 vrátane platformy SPA (Scalable Product Architecture) a dvojlitrových 4-valcov Drive-E.
Pôsobivý dizajn, za ktorým stojí Thomas Ingenlath, je postavený na formáte s dĺžkou 4 963, šírkou 1 890 a výškou 1 443 mm. To znamená, že S90 je v porovnaní so svojím predchodcom S80 o 113 mm dlhšie, o 30 širšie a o 47 mm nižšie. Rázvor náprav s hodnotou 2 941 mm sa natiahol o 106 mm. Do kufra sa má zmestiť rovných 500 litrov batožín, čo je o 20 viac ako v minulosti. Hmotnosť novinky sa pohybuje od 1 800 až do 2 500 kg, to však hovoríme o plug-in hybride T8 Twin Engine s prídavným elektromotorom a zásobou li-ion akumulátorov.

Interiér vychádza z XC90, čo znamená, že tu nájdeme napríklad virtuálny prístrojový panel aj rozhranie Sensus Connect s vertikálne umiestneným dotykovým displejom a navigáciou HERE. Rozdiely sú napríklad v tvare prieduchov ventilácie a veľkorysejšom nasadení dekoračných drevín na palubnej doske. Očakávať môžeme vyhrievané, ventilované a masážne sedadlá, 4-zónovú klimatizáciu, aparatúru Bowers & Wilkins s 19 reproduktormi vrátane integrovaného subwooferu a výkonom až 1 400 wattov. A je tu aj niekoľko premiér, súvisiacich s bezpečnosťou.

Volvo S90 prichádza so systémom čiastočne autonómneho riadenia Pilot Assist, ktorý dokáže prevziať riadenie a udržiavať vozidlo v jazdnom prúde až do rýchlosti 130 km/h, a to bez nutnosti vodiaceho vozidla. Protinárazový kamerový systém City Assist bol navyše rozšírený o schopnosť rozoznávať nielen chodcov a autá, ale aj väčšie zvieratá vrátane losov a koňov. Pri hroziacom riziku zrážky je vodič najprv upozornený na nebezpečenstvo a ak nereaguje, do práce sa dajú autonómne brzdy.

Diesely spotrebujú priemerne 4,1, respektíve 5,1 litra nafty na 100 km. Benzínový motor T6 si vypýta 7,3 litra paliva. Plug-in hybrid je napriek najvyššiemu výkonu zároveň najúspornejšou verziou. Na prvých sto kilometrov má spotrebovať rozprávkových 1,9 litra paliva, to vďaka čisto elektrickému dojazdu, ktorý by mal predstavovať približne 40 až 50 km. Spomeňme ešte jednu technickú novinku. Diesel D5 dostal totiž podporu preplňovania PowerPulse, čo je dvojlitrový tlakový zásobník vzduchu plnený kompresorom. Pri požiadavke akcelerácie sa jeho energia využije na podporu menšieho z dvoch turbodúchadiel, čo má takmer úplne odstrániť turbodieru.
Posledné známe informácie sa týkajú podvozku s prednými dvojitými lichobežníkovými závesmi a zadným viacprvkovým zavesením Integral. Za príplatok bude možné voliť pneumatické odpruženie. Volvo predstaví svetu svoju novinku na januárovom autosalóne v Detroite. Zaujímavé je, že predaj spustia Švédi najprv v Číne, Európa bude nasledovať až v druhej vlne, každopádne však ešte budúci rok. A po sedane sa chystá aj luxusné kombi V90, ktoré by sa mohlo ukázať už na jar v Ženeve, najneskôr na jeseň v Paríži.
Rozmery, objemy
Dĺžka (mm) | 4 963 |
---|---|
Šírka (mm) | 1 879 |
Výška (mm) | 1 443 |
Rázvor náprav (mm) | 2 941 |
Rozchod vpredu/vzadu (mm) | 1 628/1 629 |
Objem kufra (l) | 500 |
Hmotnosť (kg) | 1 800 – 2 500 |
Technické údaje
Motor | D4 | D5 AWD | T6 AWD | T8 Twin Engine |
---|---|---|---|---|
Valce/ventily | 4/16 | 4/16 | 4/16 | 4/16 |
Zdvihový objem (ccm) | 1 969 | 1 969 | 1 96 | 1 969 |
Max. výkon (kW/ot.) | 140/4 250 | 173/4 000 | 235/5 700 | 300/- |
Krút. moment (Nm/ot.) | 400/1 750 | 480/1 750 | 400/2 200 | 640/- |
Prevodovka | 6M | 8A | 8A | 8A |
0 – 100 km/h | 8,2 | 7,3 | 5,8 | – |
Max. rýchlosť (km/h) | 230 | 230 | – | – |
Priemerná spotreba na 100 km (l) | 4,1 | 5,1 | 7,3 | 1,9 |