Pamätáte si ešte na dva roky starú kauzu Mercedesu so zakázanou náplňou klimatizácie R123a? Automobilka ju odmietla použiť, pretože počas interných testov zistila, že môže spôsobiť požiar. Vo Francúzsku mala dokonca na čas zakázané predávať niektoré modely. Konkrétne triedy A, B a SL, ktoré už mali používať podľa platných nariadení EÚ od začiatku roka 2013 novú náplň R1234yf od amerických spoločností Honeywell a DuPont.
A hoci Mercedes-Benz následne vyhral spor s Francúzskom a získal výnimku na použitie pôvodnej náplne do roku 2016 a dokonca vyvinul úplne nový revolučný systém na báze CO2, kauza dostala nečakaný zvrat. Európska komisia sa rozhodla žalovať Nemecko, pretože nezabránilo koncernu Daimler používať zakázané chladivo. Rozhodnutie komisie obrátiť sa na Európsky súdny dvor je podľa agentúry Reuters novou fázou v dlhodobom spore, v ktorom kritici Nemecko obviňujú, že chráni svojich exportérov pred ekologickými pravidlami EÚ.
„Komisia tvrdí, že Nemecko porušilo zákony EÚ, keď dovolilo Daimleru dodávať na európsky trh autá, ktoré neboli v súlade so smernicami o mobilných klimatizáciách (MAC),“ uviedla komisia. „predvolaním Nemecka pred súdny dvor chce komisia zaistiť, že budú splnené klimatické ciele smernice MAC a že zákony EÚ budú jednotne uplatňované po celej únii,“ dodala. Súdny dvor môže štátom EÚ nariadiť, aby sa prispôsobili a môže im vymerať pokutu.
Daimler ako jediný európsky výrobca áut odmietol vyhovieť smernici, ktorá z dôvodu negatívneho dosahu na životné prostredie zakázala používať v klimatizáciách chladivo R134a. S jeho používaním síce pôvodne nesúhlasili ani ďalší výrobcovia, napríklad Volkswagen, tí však na novú náplň nakoniec prešli a nepridali sa k Daimleru vo veci obavy z rizika požiarov. Tvrdenie nemeckého koncernu o potenciálnych rizikách navyše odmietlo Spoločné výskumné stredisko JRC, ktoré je poradným orgánom Európskej komisie.
Kým prejde koncern Daimler na novú klimatizáciu s CO2, sľúbil, že bude používať schválenú náplň, vyvinul však kvôli nemu špeciálny systém ochrany pred vznietením. Bruselskí experti však podľa agentúry DPA vyjadrili pochybnosti o tom, či je októbrový sľub Daimleru dostatočný.