Hlavnými konkurentmi Mercedesu triedy E sú BMW 5, Audi A6 a Jaguar XF. Ide o konkurenciu veľmi silnú, a preto sa v Stuttgarte rozhodli, že interiér piatej generácie triedy E musí byť podobný tomu z triedy S. Výsledkom je dokonca ešte modernejšie riešenie, keďže namiesto dvoch obrazoviek budú v triede E dva 12,3 palcové displeje spojené do jedného celku.
Vodič si bude môcť zvoliť z troch tém zobrazenia údajov, a to klasik, šport a progres. Ovládať ich bude možné priamo z volantu alebo prostredníctvom dotykového ovládača inštalovaného vo väčšine modelov Mercedes-Benz. Široká obrazovka bude súčasťou štandardnej výbavy, no výnimkou bude základná výbava verzie Avantgarde. Tá bude počítať s farebným displejom ovládaným analógovými tlačidlami a 8,4 palcovou obrazovkou infotainmentu.
Dizajn a široké využitie informačných technológií budú nepochybne silnou stránkou novej generácie triedy E. Súčasťou výbavy bude aj bezdrôtová podložka na nabíjanie mobilných telefónov. Spolupráca s operačným systémom iOS bude prebiehať prostredníctvom systému CarPlay. Zosúladenie s Androidom ešte nie je potvrdené, ale malo by prísť do začiatku predaja. Hlavným rozdielom medzi súčasnou triedou S a novou triedou E bude priestrannosť interiéru, ktorá ostane doménou luxusnej kategórie.
Základom piatej generácie Mercedesu triedy E je modulárna platforma MRA. Karoséria sa o niečo zväčší. Bude dlhá 4950 mm a široká 1940 mm. Vďaka použitiu vysokopevnostnej ocele a hliníka sa hmotnosť vozidla zníži o 100 kilogramov. Koncom roka by malo prísť na trh aj kombi s 695 litrovým objemom batožinového priestoru.
Modernizovaná trieda E prinesie aj novú generáciu motorov. Zákazníci budú mať na výber medzi súčasnými benzínovými štvorvalcami a novými naftovými motormi. Ponuka vznetových motorov bude pozostávať z dvojlitrových štvorvalcov a trojlitrových šesťvalcov. Neskôr by mal byť k dispozícii aj trojlitrový benzínový šesťvalec. Štandardom bude pohon zadnej nápravy. Niektoré motory však budú v ponuke aj s pohonom oboch náprav.
Spolu s vývojom spomínaných pohonných jednotiek sa nemecká automobilka rozhodla skonštruovať aj zážihový trojvalec, ktorý by mal v budúcnosti poháňať vozidlá nižších segmentov. Práve od nového naftového štvorvalca a nového benzínového trojvalca si predstavitelia Mercedesu sľubujú, že do roku 2020 dokážu znížiť priemerné emisie CO2 všetkých modelov značky na hodnotu 95 g/km.
Nová generácia triedy E prinesie aj plug-in hybridnú verziu s označením E350e. Na trh by mala prísť o rok neskôr a vybavená bude dvojlitrovým zážihovým motorom s turbom a elektromotorom s dojazdom 32 kilometrov. Ako vrcholná verzia bude slúžiť Mercedes-AMG E63. Poháňaná bude štvorlitrovým osemvalcom V8 s dvomi turbodúchadlami. Najsilnejšie prevedenie s výkonom 447 kW bude vybavené deväťstupňovou automatickou prevodovkou 9G-Tronic.
Okrem niekoľkých bezpečnostných elektronických systémov ako pohotovostné brzdenie a pohotovostné ovládanie volantu sa Mercedes posunie aj v oblasti autonómneho ovládania. Prostredníctvom softvéru COMAND bude vozidlo schopné poloautonómne jazdiť po diaľniciach. Systém však bude funkčný, len keď bude vodič držať volant oboma rukami. Pokiaľ ide o diaľkové ovládanie prostredníctvom mobilného telefónu, tak okrem zamykania a odomykania auta bude cez smartfón možné ovládať aj parkovacieho asistenta.