BMW i8 Mirrorless: Mníchov má riešenie pre kamerové zrkadlá

BMW predstavuje podobu kamerových spätných zrkadiel, ktoré by sa mohli stať realitou prakticky už dnes. Brzdou je však zatiaľ legislatíva.

13.01.2016 12:00
debata (3)
Takéto riešenie zrkadiel by mohlo znížiť... Foto: BMW
BMW i8 Mirrorless Takéto riešenie zrkadiel by mohlo znížiť aerodynamický odpor aj hluk.

Automobiloví výrobcovia snívajú o nahradení klasických vonkajších spätných zrkadiel kamerami už desiatky rokov. Tie klasické majú totiž viac nevýhod ako výhod. Zvyšujú aerodynamický odpor, spôsobujú aerodynamický hluk, zväčšujú celkovú šírku vozidiel, a navyše zobrazujú len malý výsek obrazu, takže často spolupracujú so systémom monitorovania slepého uhla. Kamery prenášajúce obraz na monitor by boli elegantným riešením. Na konceptoch a štúdiách sa objavujú prakticky od osemdesiatych rokov. Vstúpiť do reality im však bráni legislatíva.

BMW počíta s dvoma kamerami na mieste... Foto: BMW
BMW i8 Mirrorless BMW počíta s dvoma kamerami na mieste klasických spätných zrkadiel. Tretia kamera je umiestnená v ráme zadného okna, takže jej v zornom uhle nezavadzajú žiadne časti karosérie.

Zatiaľ jediným pokrokom je digitálne vnútorné spätné zrkadlo, ktoré ponúka Cadillac v luxusnej limuzíne CT6. Tie vonkajšie sú však stále klasické. Lenže v USA už tlačí združenie výrobcov automobilov (Alliance of Automobile Manufactures) na tamojší Úrad pre bezpečnosť cestnej premávky NHTSA, aby presadil v americkom kongrese zmenu legislatívy, ktorá by umožnila takéto alternatívne riešenie. Medzi automobilkami, ktoré sa v procese angažujú, je aj BMW. A upozorňuje na to na výstave spotrebnej elektroniky CES v Las Vegas konceptom BMW i8 Mirrorless.

Obraz z troch kamier sa prenáša na veľký... Foto: BMW
BMW i8 Mirrorless Obraz z troch kamier sa prenáša na veľký monitor situovaný na mieste vnútorného spätného zrkadla. Vodič preto nemusí kontrolovať dianie za vozidlom na troch miestach tak ako doteraz.

Ako napovedá názov, ide o ekologický hyperšport i8, ktorý prezentuje možnú sériovú podobu kamerového systému. Riešenie je jednoduché. Dve bočné kamery sú umiestnené na aerodynamických nožičkách v mieste klasických spätných zrkadiel. Z bezpečnostných dôvodov je však koncept osadený aj treťou kamerou v hornej časti rámu zadného okna, ktorá slúži na prenos obrazu za vozidlom bez akýchkoľvek obmedzení. Celkový obraz sa následne prenáša na relatívne veľkú obrazovku situovanú v mieste vnútorného spätného zrkadla.

Výhodou je, že vodič nemusí kontrolovať situáciu pohľadom na tri miesta tak ako doteraz. Na displeji sa zároveň zobrazujú varovania. Podľa automobilky by sa mali stať digitálne spätné zrkadlá normou pre prémiové autá už v budúcom roku. To dáva tušiť, že zmena zákonov, aspoň v USA, je naozaj za dverami a že koncept i8 Mirrorless nie je len ďalším výstrelom do tmy, ale reálnym riešením, ktoré otvára cestu digitalizácii spätných zrkadiel. Len pre zaujímavosť spomeňme, že v USA je na stole aj zákon o montáži cúvacej kamery, ktorá by mala byť povinná pre všetky nové autá od roku 2018.

BMW i8 Mirrorless
BMW i8 Mirrorless
+6BMW i8 Mirrorless

© Autorské práva vyhradené

3 debata chyba
Viac na túto tému: #BMW #BMW i8 #CES 2016 #BMW i8 Mirrorless
Články podľa značiek