Nová generácia Audi A4 sa predstavila vlani v lete ako sedan a kombi Avant. Premiéru má za sebou aj ostrá verzia S4 s výkonom 260 kW. Do počtu chýba už len top model RS4 a, samozrejme, off-roadovo ladený kombík Allroad. Jeho predchádzajúcej generácii z roku 2009 sa nadmieru darilo, a tak bolo zrejmé, že podobný osud čaká aj tú súčasnú. Karty vyložil Ingolstadt na autosalón v Detroite. Recept neprekvapí – zvýšený podvozok, pohon Quattro a plastová ochrana karosérie má dať Avantu viac šancí na nespevnených povrchoch. Novinkou je len adaptívne pruženie.
„Terénny“ Avant spoznáte na prvý pohľad. Najvýraznejšou zmenou sú vertikálne lamely masky Singleframe a agresívnejší tvar nárazníkov. Blatníky a prahy lemujú masívne plasty. Tie môžu mať matnú sivú farbu alebo niektorý z odtieňov karosérie – napríklad hnedý Argus, strieborný Floret, ľadovcový White alebo čierny Mythos. Celkovo je na výber až štrnásť lakov. Vzadu nechýba difúzor v nárazníku s jednou alebo dvoma koncovkami výfukov. Strešné nosiče sú v základe čierne, priplatiť si však môžete za hliníkové. Celková výška podvozku narástla o 34 mm, z čoho o 23 mm sa postaralo samotné zavesenie a o 11 väčší priemer kolies.
Na výber sú 17– až 19-palcové disky. Nechýbajú ani nápisy Allroad. K dispozícii sú adaptívne svetlá Matrix LED a zadné dynamické smerové svetlá. V porovnaní s predchádzajúcou generáciou sa vďaka ľahšej platforme MLB Evo a mixu vysokopevnostnej ocele a hliníka podarilo znížiť pohotovostnú hmotnosť o 90 kg. Najľahšia verzia 2,0 TFSI má tak na váhe len 1 580 kg. Rozmery sú takmer zhodné s klasickým kombi Avant. Allroad meria na dĺžku 4 750, na šírku 1 842 a jeho strecha sa vznáša nad asfaltom vo výške 1 493 mm. Rázvor náprav s hodnotou 2 818 mm je identický.
Na to, že sedíte v Allroade, vás upozorňuje jedine plaketa na palubnej doske a vyššia poloha sedadiel. Inak je všetko pri starom. Centrom palubnej dosky je rozhranie MMi s 8,3-palcovou voľne stojacou obrazovkou. Za príplatok si môžete dopriať virtuálny kokpit s 12,3-palcovým monitorom namiesto klasických analógových prístrojov, aparatúru Bang & Olufsen, náladové osvetlenie s výberom tridsiatich farieb či tablet pre zadných cestujúcich. Batožinový priestor má v základe 505 litrov a po sklopení sedadiel 1 510. Elektrický kryt kufra a elektricky ovládané zadné veko sú v štandarde. Za senzor v nárazníku si ale treba priplatiť. Podobne ako za elektricky výsuvné ťažné zariadenie, ktoré zvládne 2 100 kg príves.
Pod kapotou je na výber zo šiestich motorov s výkonom od 110 do 200 kW. Benzínovú alternatívu zastupuje jediný 4-valec 2,0 TFSI (185 kW) pracujúci pri nízkom zaťažení v Atkinsonovom cykle. Štart-stop systém vypína agregát už pri znížení rýchlosti pod 7 km/h. Aj vďaka tomu klesla priemerná spotreba benzínovej verzie na 6,4 litra paliva na 100 km. Pritom zvláda šprint na stovku v kombinácii so 7-stupňovou dvojspojkou za 6,1 sekundy. Ponuka dieselov je podstatne širšia. Tvoria ju dva 4-valce 2,0 TDI ( 120, 140 kW) a dva 6-valce 3,0 TDI (160, 200 kW). Neskôr pribudne základný diesel 2,0 TDI (110 kW).
Najsilnejší diesel je tak zároveň najsilnejšou verziou Allroadu. Zrýchlenie na 100 km/h mu trvá len 5,5 sekundy pri priemernej spotrebe 5,3 litra nafty. Spojený je výlučne s novou 8-stupňovou automatikou Tiptronic. Pre ostatné agregáty sú určené buď 6-stupňové manuálne, alebo 7-stupňové dvojspojkové prevodovky. Pohon oboch náprav Quattro je prirodzenou súčasťou všetkých motorizácií. Majitelia však budú ťažiť z rozšírenej ponuky jazdných režimov Audi drive select. Okrem známych módov Comfort, Auto, Dynamic, Efficiency a Individual pridáva totiž Allroad režim Offroad, ktorý nastavuje motor, prevodovku aj trakčné systémy v záujme čo najlepšieho prenosu výkonu na nespevnené alebo klzké povrchy.
Vpredu aj vzadu sú kolesá uchytené na vyspelých 5-prvkových závesoch. O komfortné riadenie sa stará elektrický posilňovač, za príplatok so systémom variabilného prevodového pomeru Dynamic Steering. Audi A4 Allroad absolvuje európsku premiéru v marci v Ženeve. Do predaja sa dostane až začiatkom leta. Audi upozorňuje, že v porovnaní s predchádzajúcou generáciou dostanú zákazníci v sérii navyše xenónové svetlá, bezkľúčové odomykanie a štartovanie, Bluetooth, volič jazdných režimov a 7-palcový farebný displej MMI. Ceny ešte oznámené neboli.
Rozmery, objemy
Dĺžka (mm) | 4 750 |
---|---|
Šírka (mm) | 1 842 |
Výška (mm) | 1 493 |
Rázvor náprav (mm) | 2 818 |
Objem kufra (l) | 505 – 1 510 |
Technické údaje
Motor | 2,0 TFSI | 2,0 TDI | 2,0 TDI | 3,0 TDI | 3,0 TDI |
---|---|---|---|---|---|
Zdvihový objem (ccm) | 1 998 | 1968 | 1 968 | 2 967 | 2 967 |
Valce/ventilov | 4/16 | 4/16 | 4/16 | V6/24 | V6/24 |
Max. výkon (kW) | 185 | 120 | 140 | 160 | 200 |
Krút. moment (Nm) | 370 | 400 | 400 | 400 | 600 |