Ford má nový litrový EcoBoost. Pôjde na dva valce!

Nová generácia 3-valca EcoBoost je už hotová. Na váhe zhodila viac ako 15 percent. Pomohli karbónové komponenty. A novinkou je aj deaktivácia jedného z valcov. Na sériovú výrobu si však ešte počkáme.

15.01.2016 12:00
Ford - motor EcoBoost 2018 Foto:
Nízka hmotnosť tohto trojvalca bude aj zásluhou použitia karbónových komponentov. Vyrobená z nich bude olejová vaňa, predný kryt a časť hlavy valcov. Svetovým unikátom má byť deaktivácia valcov.
debata

S litrovým 3-valcom EcoBoost urobil Ford doslova dieru do sveta. Výrobu odštartoval v apríli 2012 a hneď nato získal titul Engine of the Year. A potom ešte niekoľkokrát za sebou. Tento preplňovaný agregát priniesol množstvo revolučných riešení. Napríklad výfukové potrubie integrované do hlavy valcov, rozvod v olejovom kúpeli či priame vstrekovanie paliva, dovtedy nevídané pri motore s takým malým zdvihovým objemom a takým malým počtom valcov. Časom sa objavili tri verzie s výkonom 74, 88 a 92 kW. Motor sa stal základom celej novej rodiny agregátov EcoBoost, z ktorej vyrobil Ford už takmer tri milióny kusov.

Trojvalec sa objavil najprv v modeloch Fiesta, B-Max,, či EcoSport. Tam ale Ford neostal. Bol prvou automobilkou, ktorá implantovala trojvalec do modelu nižšej strednej triedy, teda do Focusu, a tiež do Mondea v strednej triede. Dnes ho používa aj B-Max či úžitkový Transit Courier. Motor preukázal svoju spoľahlivosť, ktorou celkom zatienil konkurenčné maloobjemové agregáty koncernu VW. Jednoducho, tento agregát možno nazvať veľkým úspechom. Čas sa však nedá zastaviť. Ford už preto pracuje na jeho novej generácii, ktorá má ešte vyššie ambície. Prototyp je už hotový.

Súčasná generácia trojvalca 1,0 EcoBoost má za... Foto: Ford
Ford 1.0 EcoBoost Súčasná generácia trojvalca 1,0 EcoBoost má za sebou priam hviezdnu kariéru.

Ford počíta najmä so znížením hmotnosti. Hliníkový blok váži len 14 kg a ďalšia úspora ide na konto karbónových komponentov, ktoré sa zatiaľ objavujú len pri superšportoch, rohodne nie v manstreamových autách. Z tohto ultraľahkého materiálu je vyrobená olejová vaňa, predný kryt a časť hlavy valcov. Nižšiu hmotnosť majú aj kované hliníkové ojnice. Takže v porovnaní so súčasnou generáciou je novinka o 15,5 % ľahšia. Naďalej môžeme počítať s preplňovaním, priamym vstrekom paliva a variabilným časovaním. Absolútnou novinkou má byť však vypínanie jedného z troch valcov pri nízkom zaťažení. Ford si od neho sľubuje ušetriť až 4,2 % paliva.

Aby sa však vyhol vibráciám, ktoré by spôsobil prechod z troj- na dvoj-valcový režim, pôjde o premenlivú deaktiváciu, teda priebežné odpájanie jednotlivých valcov. Pri tomto systéme sa bude motor správať tak, akoby mal menší objem, no zachováva si harmonický chod. Výkon zatiaľ automobilka neprezradila, ale je pravdepodobné, že sa priblíži k 100 kW. Do sériovej výroby má však nový litrový EcoBoost ešte ďaleko. Ford musí totiž vyriešiť efektívnu výrobu karbónových komponentov, aby nebol príliš drahý. Skloňuje sa tak najskôr rok 2018.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #Ford #EcoBoost #motor
Články podľa značiek