Od roku 1994 predala Toyota približne šesť miliónov SUV RAV4 z toho 1,5 milióna v Európe. V súčasnosti je na trhu štvrtá generácia predstavená v roku 2013. Zaujímavé je, že za tých 22 rokov japonská automobilka nikdy nevyužila svoje bohaté hybridné know-how aj pre RAV4, hoci sa od čias príchodu prvého Priusu v roku 1997 dostal hybridný pohon do mnohých jej modelov – od Corolly, cez Auris až po Yaris. RAV-ka však vždy zostala verná klasickým benzínovým a naftovým pohonným jednotkám, teda ak nerátame krátku kapitolu elektrického RAV4 EV určeného pre USA.
Teraz je všetko inak. Modernizácia štvrtej generácie RAV4 prichádza konečne aj s hybridom. Cestu k hybridnej technológii jej pritom otvorila sesterská prémiová značka Lexus. Tá má už za sebou úspešnú kariéru s luxusným hybridným SUV RX a novým menším NX. Práve druhý z modelov, presnejšie NX 300h, predstavený v roku 2014, bol pre osud hybridnej Toyoty RAV4 kľúčový. Preberá z neho totiž kompletnú hybridnú technológiu. V porovnaní s ním bude však RAV4 dostupná nielen s elektrickým pohonom 4×4, ale aj ako hybridná predokolka. Takže tu máme hneď dve nové hybridné verzie – RAV4 2,5 Hybrid FWD a 2,5 Hybrid 4WD.
Ale pekne po poriadku. RAV4 prichádza totiž aj so štylistickými zmenami. Facelift jej priniesol novú tvár v štýle faceliftovaného Aurisu a Avensisu. To znamená široký lichobežníkový spodný otvor v nárazníku (Under Priority) a úzku šípovitú masku (KneeLook) nadväzujúcu na nové LED alebo halogénové svetlá. Nechýbajú ani denné LED svetlá a hmlovky v nárazníku. Z profilu zaujme nový dizajn prahov, lemov blatníkov, a najmä vynovený tvar 17– a 18-palcových diskov kolies. Vzadu nájdeme novú grafiku svetiel DLR a nový nárazník umocňujúci široký postoj vozidla. Všetko to uzatvára rozšírená paleta farieb lakov o červený Dark Red a modrý Blue Metalic.
Úpravy exteriéru sa podpísali na miernom raste dĺžky o 35 mm, čo však nijako neovplyvnilo nájazdové uhly či schopnosti RAV4 mimo spevnených ciest. To, čo nevidieť, je zosilnená štruktúra karosérie pomocou prídavných bodových zvarov na zadnom priečnom nosníku a pevnejší podlahový priečnik či závesy kolies. Upravená bola tiež charakteristika pruženia a tlmenia v záujme lepšej stability a vyššieho komfortu. Tomu zodpovedá aj menej vibrácií a hluku v kabíne, ktoré RAV4 redukuje aj vďaka lepšej izolácii výfuku, zadných podbehov a nasadenia väčšieho objemu tlmiacich hmôt v palubnej doske.
Modernizácia neobišla ani interiér. Toyota opäť popracovala na kvalite materiálov. Nové je obloženie dverí aj stredová lakťová opierka. Atmosféru zjednocuje modré ambientné podsvietenie. Prístrojový panel je teraz osadený 4,2-palcovým TFT displejom. V stredovej konzole nájdeme nové rozhranie Toyota Touch 2 alebo Toyota Touch 2 Go s pokročilou navigáciou a online službami. Kamerový systém dokáže vytvoriť 360-stupňový obraz blízkeho okolia. Pribudol praktickejší držiak na nápoje a druhý odkladací priestor v priestore radiacej páky. Bezpečnostné portfólio doplnil balík Toyota Sense obsahujúci adaptívny tempomat, výstrahu pred kolíziou, monitorovanie jazdných prúdov a slepého uhla zrkadiel či automatické diaľkové svetlá.
Najväčšie zmeny však prebehli pod kapotou. RAV4 Hybrid AWD dostalo hybridnú techniku Lexusu NX 300h. To znamená kombináciu benzínového 4-valca 2,5 VVT-i s Atkinsonovým cyklom (112 kW, 206 Nm), predný elektromotor (105 kW, 270 Nm) a zadný vysokootáčkový elektromotor (50 kW, 139 Nm) zabezpečujúci elektrický pohon oboch náprav E-Four. Verzia RAV4 Hybrid FWD zadný elektromotor nemá. Zaujímavé ale je, že obe verzie sú naladené na rovnaký celkový výkon 145 kW a majú zhodné dynamické parametre. Zrýchlenie na stovku trvá 8,3 sekundy, pričom maximálna rýchlosť je 180 km/h. To zároveň znamená, že hybridná Toyota RAV4 je najsilnejšou verziou modelového radu. A minimálny je rozdiel aj v spotrebe.
Predokolka si vypýta 4,9 a verzia E-Four 5,1 litra benzínu. Planétová bezstupňová prevodovka s funkciou Shiftmatic zabezpečuje podľa Toyoty prirodzenejší pocit pri zrýchlení s užším vzťahom medzi rýchlosťou a otáčkami motora. Túto vlastnosť môže umocniť režim Sport, ktorý dopĺňa klasické jazdné módy Eco, Normal a elektrický EV. Mód Sport navyše drží motor vo vyšších otáčkach a zároveň zvyšuje jeho brzdný moment a rekuperáciu pri spomalení. Aj v normálnom režime D však Toyota sľubuje rýchlejšie reakcie na plyn. Výhodou systému E-Four je, že sa zaobíde bez akéhokoľvek mechanického prepojenia spaľovacieho motora so zadnou nápravou.
V ponuke stále ostávajú aj klasické verzie s benzínovým motorom 2,0 Valvematic (111 kW, 195 Nm) a novým dieselovým motorom 2,0 D-4D (105 kW, 320 NM) od BMW. Zaujímavé však je, že klasický pohon 4×4 dostanete RAV4 už len v kombinácii so zážihovým motorom. Naftová verzia je dostupná výlučne s pohonom predných kolies. Takže nová RAV4 so štvorkolkou tankuje iba benzín. Ten je bohatší aj v oblasti prevodoviek. Okrem 6-stupňovej manuálnej je k dispozícii kontinuálna prevodovka Multidrive S.
Novinka je už dostupná aj na slovenskom trhu. Teda aspoň nehybridné verzie. Hybridy sa dajú objednať, prvé kusy však prídu v marci. Najlacnejšia verzia 2,0 D-4D s predným náhonom štartuje na 22 500 eurách. Benzínová štvorkolka je o 1 500 eur drahšia. Za hybrid s predným náhonom zaplatíte minimálne 27 800 eur. Čo povedia zákazníci Toyoty na absenciu dieselu s pohon 4×4 však ukáže až čas. Každopádne je tento krok v Európe dosť odvážny.
Rozmery, objemy
Dĺžka (mm) | 4 605 |
---|---|
Šírka (mm) | 1 845 |
Výška (mm) | 1 675 |
Rázvor náprav (mm) | 2 660 |
Rozchod vpredu/vzadu (mm) | 1 570/1 570 |
Objem kufra (l) | 547/501(Hybrid) |
Objem nádrže (l) | 60/56 (Hybrid) |
Pohotovostná hmotnosť (kg) | 1 535 – 1 690 |
Technické údaje
Verzia | 2,0 D-4D AWD | 2,0 Valvematic 4WD |
---|---|---|
Objem motora (ccm) | 1 995 | 1 987 |
Valce/ventily | 4/16 | 4/16 |
Max. výkon (kW/ot.) | 105/4 000 | 113/6 200 |
Krút. moment (Nm/.) | 320/1 750 | 196/4 000 |
Prevodovka | 6M | 6M/CVT |
0 – 100 km/h | 9,6 | 9,9/10,7 |
Max. rýchlosť (km/h) | 195 | 185/185 |
Spotreba na 100 km (l) | 4,7 | 6,7/6,5 |
Technické údaje
Verzia | 2,5 Hybrid FWD | 2,5 Hybrid AWD |
---|---|---|
Objem motora (ccm) | 2 494 | 2 494 |
Valce/ventily | 4/16 | 4/16 |
Max. výkon (kW/ot.) | 114/5 700 | 114/5 700 |
Krút. moment (Nm/ot.) | 196/4 000 | 206/4 400 |
Výkon elektromotor vpredu/vzadu | 105/- | 105/50 |
Krútiaci moment elektromotora (Nm) | 270/- | 270/139 |
Celkový výkon sústavy (kW) | 145 | 145 |
Prevodovka | CVT | CVT |
0 – 100 km/h | 8,3 | 8,3 |
Max. rýchlosť (km/h) | 180 | 180 |
Spotreba na 100 km (l) | 4,9 | 5,0 |