
Prémiová divízia Citroënu, nová značka DS, má kompletne zmodernizovanú ponuku. Tá odštartovala pred rokom faceliftom vlajkovej lode DS 5, na jeseň prišiel na rad menší model DS 4 a nakoniec aj základ v podobe DS 3. Pri všetkých modeloch zmizli logá Citroënu, aby sa spolu s novou chrómovou prednou maskou DS Wings, predstavenou štúdiou Numéro 9, posilnila identita značky. Najväčšou novinkou je však nepochybne DS 4 Crossback. Derivát modelu 4, ktorý to má namierené do rastúceho segmentu crossoverov. A je to na ňom vidieť. Nielen vďaka neprehliadnuteľnému nápisu Crossback na zadnom veku.
Crossback preberá z bežného DS 4 všetky inovácie. Od spomínanej prednej masky a loga DS cez nové diódové svetlá LED Vision až po pozmenenú grafiku zadných svetiel. Lenže pridáva off-roadový balík, ktorý mení DS štvorku na atraktívny mestský crossover. Vpredu zaujme čierny lesklý lak vložiek nárazníkov, ktoré opticky prepájajú sací otvor s maskou. Podobne je to vzadu, kde púta pozornosť čierny „difúzor“ s integrovanými koncovkami výfukov. Celok dotvárajú plastové lemy blatníkov, hliníkové strešné nosiče, čierne spätné zrkadlá, a najmä špecifický dizajn 16– a 17-palcových diskov Darwin a Camberra, opäť v čiernom vyhotovení.

Terénny akcent je zrejmý aj z väčšej svetlej výšky. Karoséria putovala v porovnaní so štandardnou štvorkou o 30 mm vyššie, čo dáva Crossbacku viac šancí na nespevnených povrchoch. S pohonom 4×4 síce nerátajte, no pomáha elektronická vychytávka v podobe systému Intelligent Traction Control (ITC). Pribrzďovaním kolesa s horšou trakciu pomocou protipreklzovej kontroly dochádza k optimalizácii záberu na klzkých povrchoch, najmä na snehu, ale tiež napríklad pri výjazde zo zákrut. ITC pracuje na rozdiel od podobných systémov v Peugeotoch samočinne, bez možnosti nastavenia jazdných režimov.
Interiér Crossbacku sa nelíši od klasického DS 4. Prináša však v porovnaní s minulosťou množstvo inovácií. Tou najzásadnejšou je nové rozhranie HMI so 7-palcovou farebnou dotykovou obrazovkou. Vďaka nej zmizlo zo stredovej konzoly až 12 tlačidiel. Systém je kompatibilný vďaka Apple CarPlay a Android Auto so smartfónmi. DS 4 je vlastne prvým modelom koncernu PSA, schopným spolupracovať s iPhone. K dispozícii sú aj internetové služby MyDS, ktoré umožňujú kontrolovať vozidlo na diaľku, napríklad jeho polohu, stav paliva alebo dojazd.

Majitelia Crossbacku budú navyše ťažiť z bohatšej výbavy. Tá totiž vychádza z vyššej úrovne So Shic, takže na palube už máte automatickú klimatizáciu, spomínané rozhranie, tempomat, dažďový a svetelný senzor, elektrochromatické spätné zrkadlo, malý kožený paket, panoramatické akustické čelné okno s lepšou izoláciou zvuku či audiosystém so šiestimi reproduktormi a paket City s cúvacími senzormi, dennými diódami a elektricky sklopnými spätnými zrkadlami. Priplatiť si môžete za kožené čalúnenie vrátane palubnej dosky či masážne sedadlá, ktoré sú v tejto triede raritou. V sérii sú aj diódové reflektory VisionLED.
Pod kapotou Crossbacku nájdete na rozdiel od DS 4 len dieselové motory. Preplňovaný 3-valec 1,2 PureTech (96 kW) a 4-valec 1,6 THP (155 kW) z ponuky vypadli. Základom je teda diesel 1,6 BlueHDi (88 kW), ktorý môže byť spojený buď so 6-stupňovým manuálom, alebo 6-stupňovou robotizovanou prevodovkou EAT6. Tá je v sérii aj pre silnejšiu naftovú verziu 2,0 BlueHDi (133 kW). Slabší dvojliter (110 kW) s manuálom je opäť výsadou DS 4. Oba motory šetria palivo vďaka štart-stop systému. Crossback si vystačí s len 3,7, respektíve 4,3 litrami paliva. Crossback 2,0 BlueHDi pritom akceleruje na stovku za 8,6 sekundy a dosiahne maximálku 205 km/h.
DS 4 Crossback je už dostupný aj na slovenskom trhu. Francúzsky výrobca si cení tento štýlový crossover na 20 490 eur. Za silnejší diesel s automatom zaplatíte o 4 500 eur viac.
Rozmery/objemy
Výška (mm) | 4 284 |
---|---|
Šírka (mm) | 1 610 |
Výška (mm) | 1 535 |
Rázvor náprav (mm) | 2 612 |
Objem kufra/nádrže (l) | 385 – 1 021/60 |
Pohotovostná hmotnosť (kg) | 1 390 – 1 500 |
Technické údaje
Motor | 1,6 BlueHDi | 2,0 BlueHDi |
---|---|---|
Objem motora (ccm) | 1 560 | 1 997 |
Valce/ventily | 4/16 DOHC | 4/16 DOHC |
Max. výkon (kW/ot.) | 88/3 500 | 133/3 750 |
Krút. moment (Nm/.) | 300/1 750 | 400/2 000 |
Prevodovka | 6M/6A (robot.) | 6A (robot.) |
0 – 100 km/h | 10,9/11,4 | 8,6 |
Max. rýchlosť (km/h) | 189/189 | 205 |
Spotreba na 100 km (l) | 3,7/3,9 | 4,3 |