
Ferrari už dlhší čas púta pozornosť na svoju najväčšiu ženevskú premiéru. Luxusný shooting brake FF podstúpil totiž rozsiahlu modernizáciu. A nielen to, ako býva vo Ferrari zvykom, zmenil aj meno. Na brehoch Ženevského jazera tak bude debutovať naoko nový model GTC4 Lusso. V jeho názve je zakódovaný odkaz na slávne Ferrari 330 GTC, obľúbený model Enza Ferrariho, a 250 Berlinetta Lusso. A čo číslica 4? Tak tá upozorňuje hneď na dva aspekty – pohon 4×4 a zároveň riadenie oboch náprav. To sme tu ešte od Ferrari naozaj nemali.
Našťastie plejáda inovácií nezasiahla srdce „FF“. Pod prednou kapotou GTC4 Lusso bije naďalej poctivé 12-valcové atmosférické srdce. A poriadne veľké. V časoch downsizingu je údaj 6,3 litra naozaj raritou. Podobne ako kompresný pomer zvýšený na 13,5 : 1, čo je rekord v jeho triede. Výsledkom je zvýšenie výkonu z pôvodných 485 na 508 kW pri 8 000 otáčkach za minútu a nárast krútiaceho momentu zo 683 na 697 Nm. Pritom je jeho 80 % k dispozícii už od 1 800 otáčok. Ferrari sľubuje úžasný zvuk, ktorý vyjadruje silu aj kultivovanosť, typickú pre tento relatívne univerzálny model z Maranella.

Na stovku to GTC4 Lusso zvládne so 7-stupňovou dvojspojkou teraz za 3,4 sekundy čo je o tri desatiny rýchlejšie. Akcelerácia je o to presvedčivejšia, že výkon putuje na asfalt cez všetky štyri kolesá prostredníctvom patentovaného systému 4RM-S Evo, ktorý spája štvorkolku s riadením zadných kolies. Trakciu navyše zlepšuje aktívny zadný diferenciál E-Diff, ktorý sa zároveň vektorovaním hnacieho momentu podieľa na stabilizácii pri prejazde zákrut. Pomáha aj nová mapa stabilizačného systému Slip Side Control a magnetoreologické tlmiče SCM-E meniace charakteristiku pruženia.

To všetko dokáže ovplyvňovať jazdný charakter GTC4 Lusso od takmer okruhovej šelmy s maximálkou 355 km/h až po komfortný shooting break, vhodný na dlhé cesty a každodenné využívanie v mestskej premávke. Civilnej povahe GTC4 Lusso zodpovedá aj facelift naordinovaný firemným štylistickým strediskom. Na Pininfarinu zabudnite. Luxusný Maranellčan sa napriek lepším výkonom zbavil po plastike niektorých agresívnych prvkov. Predná maska a svetlá pôsobia úhľadnejšie. Zvodnejší je aj profil so zníženou siluetou kabíny. O potrebný prítlak sa stará nový zadný spojler a trojdielny difúzor.

Pritom sa GTC4 Lusso môže pochváliť nižším koeficientom odporu vzduchu Cd. Do zadného čela sa konečne vrátila štvorica reflektorov, ladiaca s chrómovými koncovkami výfukov. Zmenám sa nevyhol ani interiér. Naďalej v ňom Ferrari sľubuje rovnocenný komfort pre všetkých štyroch členov posádky sediacich v individuálnych sedadlách. To napriek zníženiu strechy. Navyše zrovnoprávnilo vodiča so spolujazdcom. Pribudol totiž nový displej pred „kopilotom“, s prevádzkovými údajmi, ale aj možnosťou ovládania rôznych funkcií.
Nový je aj centrálny displej s uhlopriečkou 10,25 palca, najväčší, aký sa kedy vo Ferrari objavil, ktorému museli ustúpiť dokonca aj dva kruhové prieduchy ventilácie. Menší airbag zas umožnil zmenšiť priemer volantu s novým usporiadaním ovládacích prvkov. Viac sa však o maranellskej novinke dozvieme o pár týždňov v Ženeve a možno ešte o čosi skôr, pretože nové GTC4 Lusso sa ukáže v predpremiére na tradičnej prehliadke elegancie na brehoch jazera Como, ktorá sa koná v polovici februára. Tam azda Ferrari odhalí aj cenu svojho najluxusnejšieho modelu.